Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Næste avlssæson  (Læst 13045 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bjarne m

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
Sv: Næste avlssæson
« Svar #15 Dato: 30 November , 2014, 17:29 »
Det er jo egentlig hver opdrætters valg ,hvornår man vil starte rugemaskinen,dette gælder jo alle ,der vil have tidlige kyllinger uanset om det gælder "amatører" eller "proffer".
MEN det er bevist mange gange at tidlige kyllinge,har en bedre tilvækst og bliver større end kyllinger der bliver klækket 2-3 mdr senere,selvom de går under samme forhold og spiser det samme,så opdrættere af store høns kan ikke vente til en eller anden høne vil lægge sig.
vh bjarne m

Offline karoline

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 447
Sv: Næste avlssæson
« Svar #16 Dato: 05 December , 2014, 10:41 »
Jeg vil gerne give Lene ret i, at det bliver lidt trættende at høre på at hønsefolk som ikke selv udstiller (fx dig Veteranen :)) skal gøre sig kloge på at udstillingerne ligger på det forkerte tidspunkt! :( (og det er sjovt nok altid nogen der aldrig selv har udstillet, der har dette synspunkt :o)

Selvfølgelig er det menneskerne der har valgt tidspunktet. Og mon ikke man kan regne med at hvis det er så dårligt et tidspunkt, så ville udstillingerne blive rykket???

Det er forsøgt at lave LU i januar, men det var ikke en særlig stor succes.

Jeg er meget nysgerrig, Veteranen: Hvornår mener du at det ville være optimalt at holde udstillinger?? Og jeg vil meget gerne høre dine argumentationer :).

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Næste avlssæson
« Svar #17 Dato: 05 December , 2014, 14:07 »
Hej Karoline
Mine egene høns følger meget naturens rytme og jeg har indtil videre klaret mig med skrukhøns og iværksat rugningen om foråret. Jeg er imidlertid interesseret i på sigt at udstille, - derfor stillede rejste jeg spørgsmålet.
Og lige nævnt igen, mine spørgsmål er ikke angreb. :)
Jeg konstaterer fra tråden, at men skal lave sine kyllinger om vinteren hvis man skal nå at udstille, ikke mindst haner og store racer. Dette har jeg ikke endnu hønsehuse som kan understøtte.
Med venlig hilsen :)
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Carsten Blohm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 335
Sv: Næste avlssæson
« Svar #18 Dato: 06 December , 2014, 10:54 »
Hvis vi nu holder os til det som det hele startede med så kan rugeæg af unghøner sagtens bruges, blot at man sørger for at de æg man nu engang bruger holder mindst

Standardvægte og allerhelst idealvægten

Eks.
Italiener
Mindste vægt 56 g og idealvægt 62 g
Jersey Kæmper
Mindste vægt 60 g og idealvægt 66 g
Maran
Mindste vægt 65 g og idealvægt 71 g

Kig i din standard, læs om din/e racer der står vægt
grænserne

Og udstillinger afholdes på denne årstid fordi at der er
ungdyrene ved at være ud fjerede og færdige i fjerdragten. Man kan sagtens udstille ældre dyr hvis de er i orden og i kondition til dette, dog skal man være opmærksom på at ved nogle racer bliver høner noget løse i fjerdragten omkring lår og gump pga. æglægning og feks. Italiener høner kan ved æglægning miste noget af løbsfarven, så når man tager alt i betragtning så kan man bruge både unge og ældre dyr til udst.

MEN det er mest ungdyr der bruges for at opdrætteren
kan se hvor langt man er nået i forhold til standarden på
ens dyr. 
« Senest Redigeret: 06 December , 2014, 10:58 Fra Carsten Blohm »
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline Hallserydsgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 160
Sv: Næste avlssæson
« Svar #19 Dato: 11 December , 2014, 11:48 »
Hej Carsten,
Tak for svaret.  Så går jeg efter idealvægten. Æggene er allerede rimeligt store, så tror ikke, at det bliver et problem - i hvert fald ikke for kæmperne og maranerne.
Mvh Mette