Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: ussel fjerdragt  (Læst 2646 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline fpjensen

  • Bruger
  • Indlæg: 43
ussel fjerdragt
« Dato: 20 Marts , 2020, 00:44 »
For et par år siden fik vi La Bresse rugeæg til en skruk høne. Det blev til lækre kyllingestege bortset fra 3 af kyllingerne, som  vi valgte at lade leve og blive til æglæggere. De har altid gået sammen og har alle 3 været skruk og har været fortræffelige kyllingemødre. De gik i fældning nogenlunde samtidigt, og den ene skiftede fjerene som normalt, og er idag en flot høne med perfekt fjerdragt. Hun er iøvrigt nu skruk og har ligget en uge på 12 æg. De to andre derimod har ikke fået nye fjer og ser ganske forfærdelige ud med store områder uden fjer. Imidlertid trives de aldeles fint, har rød kam, spiser og drikker, som de skal, skraber energisk efter føde og lægger masser af æg. De har ikke utøj, får masser af grønt, kalkskaller og mineral- og vitamintilskud (vispumin). Hvad kan grunden være til den usle fjerdragt?

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: ussel fjerdragt
« Svar #1 Dato: 21 Marts , 2020, 02:02 »
Jeg mistænker din ene flotte høne for at pille fjer af de andre. Nogle høner får den vane og de kan gøre det så hyppig at der til sidst ikke kommer nye fjer mere. Det er ikke sikkert at du ser dem gøre det. Jeg har haft en som kun pillede de andre når de var gået på pind og næsten sov.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline fpjensen

  • Bruger
  • Indlæg: 43
Sv: ussel fjerdragt
« Svar #2 Dato: 21 Marts , 2020, 09:38 »
Tak for forslaget. Jeg tilbringer meget tid sammen med mine høns, og jeg har aldrig oplevet fjerpilning. Flokken består, foruden de tre søstre, også af en anden La Bresse og to Australorpser plus hanen, Conrad. De har også perfekt fjerdragt, så jeg tror ikke, at det skyldes fjerpilning. Kan det være en genfejl, der blokerer for dannelsen af nye fjer?

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: ussel fjerdragt
« Svar #3 Dato: 22 Marts , 2020, 00:35 »
Måske, der er mange genfejl vi ikke kender. Jeg har en gang haft en høne som aldrig fik fjer på den ene vinge, og nøgenhalse må være noget lignede. Men du skrev at de havde almindelige fjer første år. At du ikke har set det er ikke noget bevis for at de ikke gør det. De piller ikke fjer men tager de små hylstre som senere kan blive til fjer. Hver morgen ser de efter om der er noget at hente og når de har spist dem kigger de ikke længere om der er noget. Prøv at adskille en af de nøgne høner i et bur for sig selv i to uger og se om de så ikke får noget tøj på.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline fpjensen

  • Bruger
  • Indlæg: 43
Sv: ussel fjerdragt
« Svar #4 Dato: 22 Marts , 2020, 10:27 »
Tak. Det vidste jeg ikke. Det er afgjort et forsøg værd. Blot vil jeg hade at isolere en høne, da de jo lider under at gå hver for sig, sociale væsener, som de er. Men jeg kunne måske lade de to gå sammen, så de trods alt har lidt selskab, og så håbe, at de ikke piller hinanden.