Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hane eller høne??  (Læst 12015 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MiniMona

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 48
Hane eller høne??
« Dato: 23 Juni , 2011, 07:06 »
Jubii...

Så fik jeg endelig min små kyllinger og kan nu kalde mig for hønemor...

Vi har fået 19 små babyer, og hvor er de bare søde...  :D

Nu tænker jeg hvornår mon man kan se om det er en høne eller en hane? Ikke at det er så vigtigt lige pt. bare ren interresse..
Og hvornår er de fuldt udvokset, eller hvornår man kan danne sig et overblik over hvordan de ser ud som voksne.. Der er nemlig lidt forskelligt imellem, nogle er racerene andre er blandinger...

Uuuh... Det er så spændene synes jeg..  ;D

Sad bare og kiggede på dem i over 2 timer igår og hyggede mig med dem...
SÅ dejligt...

Øv vi ikke kan  beholde alle..  :-[

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hane eller høne??
« Svar #1 Dato: 23 Juni , 2011, 08:00 »
Det er lidt forskelligt fra race til race hvor hurtigt man kan se forskel. Hanerne får større kam og hagelapper og kammen bliver hurtigere rød end hos hønerne. Hanerne får også tykkere ben. Til gengæld er hønerne ofte hurtigere til at sætte fjer. Det er altid spændende at prøve at gætte sig frem. Barnevelderne er jeg aldrig i tvivl om. De kan skelnes meget tidligt, men landkyllingerne tager lidt længere tid. Silker skulle være pløkumulige. :D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline C. Kjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 205
Sv: Hane eller høne??
« Svar #2 Dato: 23 Juni , 2011, 09:21 »
Der var en der linkede til you tube på et tidspunkt, hvordan der kunne ses forskel på haner og hønekyllinger.
Men kan selvfølgelig ikke finde det.
Caroline

Med 0,3 Jersey Kæmper - 0,2 Orloffer - 0,1 araucanaer 2,2 Australorps - 1,4 Sussex - 0,1 blomsterhøns - 1,5 maran + alle blandingerne :) i hønsegården

GKV

  • Gæst
Sv: Hane eller høne??
« Svar #3 Dato: 23 Juni , 2011, 10:32 »
Du skriver at araucanakrydsningen lægger æg. Jeg er nysgerrig, hvilken farve er æggene?

VH Gunni.

Offline MiniMona

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 48
Sv: Hane eller høne??
« Svar #4 Dato: 23 Juni , 2011, 12:56 »
Det er lidt forskelligt fra race til race hvor hurtigt man kan se forskel. Hanerne får større kam og hagelapper og kammen bliver hurtigere rød end hos hønerne. Hanerne får også tykkere ben. Til gengæld er hønerne ofte hurtigere til at sætte fjer. Det er altid spændende at prøve at gætte sig frem. Barnevelderne er jeg aldrig i tvivl om. De kan skelnes meget tidligt, men landkyllingerne tager lidt længere tid. Silker skulle være pløkumulige. :D
[/quote

Nej hvor dejligt at høre, da der skulle være Silke i de fleste af dem...   :-\

Men som der bliver skrevet er det sjovt at gætte sig frem... Der er en enkelt som har en del fra Silken, den eneste der har punkerhår, oog som vi selvf. kalder PUNKER...
Tror det er en hun, måske fordi jeg håber det da jeg har fået at vide de er fantastiske skruk høns og vil gerne have kyllinger engang på naturlig måde..  ;)

Offline tilia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
Sv: Hane eller høne??
« Svar #5 Dato: 25 Juni , 2011, 20:07 »
har mandag udruget mit første sæt kyllinger, 5 faverolles, og jeg tror jeg har 4 høner og en hane, Hanen er lidt langsommere i udvikling, også intellektuelt, og laver stort set ikke andet end at spæne rundt og hyle eller øver sig i at flyve. Hønerne er begyndt at få halefjer (har hanen ikke endnu) har et helt andet roligt temperament og spiser så de er ved at sprække. Hønerne (hvis de er det) har også lidt mere gule dun end hanen.