Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: høne i fæld  (Læst 3095 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
høne i fæld
« Dato: 24 ſeptember , 2022, 21:47 »
min ene maran høne er i skrækkelig fældning. Nu er der begyndt at komme nye pigge ud og jeg synes den ser lidt trist ud. Gør det ondt eller klør det når alle piggene vælter ud.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: høne i fæld
« Svar #1 Dato: 25 ſeptember , 2022, 00:22 »
det tror jeg ikke, for så ville de vel klø sig, som man somme tider ser de gør på hals og hoved.
De kan jo ikke klø sig med benene på ryg og bryst, så her ville de bruge næbet. Det har jeg heller ikke set - anden når der har været lopper eller lus indblandet.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: høne i fæld
« Svar #2 Dato: 25 ſeptember , 2022, 06:43 »
ok jeg må ned og se til den her når det bliver lyst.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: høne i fæld
« Svar #3 Dato: 25 ſeptember , 2022, 08:07 »
Det er meget forskelligt fra individ til individ, hvor påvirket høns er af fældningen.

Nogle tager fjertabet og produktionen af de nye fjer i stiv vinge og fortsætter deres aktive liv, mens andre kan være så trætte, nedstemte og inaktive, så vi får mistanke om, at de er syge - dertil kommer at de kan have svært ved at holde varmen

Det kræver enormt meget energi at lave alle de nye fjer og dun til den nye vinterfrakke og når der samtidig skal være energi til at opretholde livet og holde varmen, er det en rigtig god ide at skrue op for proteinindholdet i den daglige føde i fældeperioden.

En h*nes krop er øm og 'dum', når de nye fjer bryder igennem huden og de vil helst undgå at blive rørt ved i den periode, hvilket vi så vidt muligt skal respektere.

God bedring med din høne, Gerda
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: høne i fæld
« Svar #4 Dato: 25 ſeptember , 2022, 08:32 »
Tak for svar Helle. Så er min mistanke ikke helt ved siden af, for jeg fornemmede også den måske havde ondt eller om det kløede. Vi kan jo bare tænke på os selv, når vi skifter pels, det kan da godt klø noget og ligesådan i den tid hvor vi får nye tænder. De små børn græder godt nok noget når bisserne skal igennem.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: høne i fæld
« Svar #5 Dato: 25 ſeptember , 2022, 09:14 »
Ja - det er jo i tusindvis af ret tykke, lange og stive pigge, som skal vokse ud af fjersækkene. Det er klart, at det giver en meget øm krop og gener og besvær når h*nen bevæger sig. Jeg tror, at mange høns føler sig rigtig skidt tilpas, trætte og modløse i den tid. Det er heller ikke ualmindeligt, at de medtagne høns gemmer sig og gør sig mere eller mindre usynlige i fældeperioden - de føler sig jo enormt udsatte og usle
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: høne i fæld
« Svar #6 Dato: 25 ſeptember , 2022, 10:16 »
ak ja de stakler hvad de alt skal igennem. Men det bliver godt igen.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner