Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Manglende indelukning af fjerkræ  (Læst 22802 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Manglende indelukning af fjerkræ
« Dato: 19 December , 2016, 14:23 »
Jeg er simpelthen så sur og forarget over alle de, der ikke gider følge lovgivningen og holde deres fjerkræ under fast tag. Jeg har to naboer med duer, som flyver frit rundt, og 1 af dem med høns også, som stadig er ude. Derudover har jeg snakket med flere hønseejere, som ser stort på lovgivningen, og lader deres høns gå ude, som de plejer. Den ene af dem har endda haft et par døde høns, uden han gad gøre noget ved det, og så tropper han gladeligt op her hos mig, og tænker ikke over, at han kan have smitte med  >:(

I går var min mand og jeg ude at køre en tur, og så flere steder med høns under åben himmel. Tænker de dog slet ikke over, at de for det første kan risikere en stor bøde og for det andet selv skal betale for rengøring og desinfektion, hvis nogen opdager at de har fugleinfluenza. Desuden er de fuldstændig ligeglade med at det også går ud over os andre, hvis vi ender i en karantænezone.

Øv!!! ¤%&/%¤# Skulle bare lige ud med det......... nu har jeg det lidt bedre ;)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Manglende indelukning af fjerkræ
« Svar #1 Dato: 19 December , 2016, 15:52 »
Jeg ville også blive forarget. Hvis det er nogen du kender, hvad siger de så når du konfronterer dem med det?
Og hvad gør fødevarestyrelsen, hvis du anmelder dem der ikke holder deres fjerkræ under tag? Måske er det i virkeligheden politiet der tager sig af sagen?
Under alle omstændigheder er det jo en overtrædelse af dansk lovgivning - og vi har alle pligt til at overholde gældende lovgivning.
Det er selvfølgelig lidt svært at få sig selv til at anmelde sin nabo. Men hvad med en (evt. anonym) anmeldelse af de adresser hvor du har set frit fjerkræ på din køretur? Hvis det rygtes i området at der falder bøder (for det er jo nok den straf der vil blive brugt), tror jeg der er nogen, der begynder at overholde reglerne.
:police: :police: :police:Hvis der er fjerkræ-erhverv i området, og de bliver tippet, tror jeg ikke de har det fjerneste imod at lægge navn til en anmeldelse.

Her i byen bag plankeværk og høje hække, ved jeg ingengang hvem der har høns. Så jeg ved ikke om andre overholder reglerne eller ej.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Manglende indelukning af fjerkræ
« Svar #2 Dato: 19 December , 2016, 18:22 »
Argumenterne er at de er ligeglade med om deres høns dør. Det er bare for besværligt at lukke dem inde. De virker ikke til at tage mine argumenter alvorligt med bøder og at det kan gå ud over os andre.

Jeg vil helst ikke melde mine naboer og bekendte. Det har der været nok af her i landsbyen med masser af uvenskab tilfølge. Det eneste jeg vil risikere det for, er vanrøgt mm, som har jeg meldt et par gange (dog ikke her i landsbyen, skal lige siges).
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: Manglende indelukning af fjerkræ
« Svar #3 Dato: 19 December , 2016, 21:54 »
Hvis politiet skal involveres skal man nok forvente at det er en ned prioteret sag som havner i stakken af glemte sager. Mener nu også alm. Indbrud burde prioteres højere end fugleinfluenza men disse ryger også i glemme stakken desvære
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Manglende indelukning af fjerkræ
« Svar #4 Dato: 19 December , 2016, 22:01 »
Det er slet ikke til at tro på, at der er nogen der ikke holder sine høns inde - hvad er da det for noget, jeg er meget overrasket over at høre sådan noget.
Du har min fulde forståelse for, at du ikke melder naboer eller bekendte, det kan ende i noget forfærdelig noget.
Men det kan undre mig, at der ikke er andre der har gjort det, når de fra offentlig vej har set fritgående høns.
Er også enig i, at de skal meldes og have en bøde. De ødelægger det for os der overholder reglerne. For de vi er jo en ens grå masse, set i alm folks øjne, os der holder høns til husbehov.
 

Offline Saldo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Manglende indelukning af fjerkræ
« Svar #5 Dato: 20 December , 2016, 10:01 »
Som med alt andet her i verden handler det i sidste ende om at gøre selv hvad man mener er bedst.
Det handler vel om dyreomsorg, det gør det i hvert fald for mig.
Jeg gør det ikke pga exporten af andenæb til kina.
Angiveri er utroligt utiltalende og meget kedeligt.

Er der nogen der kan linke til den præcise lovparagraf?


Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Manglende indelukning af fjerkræ
« Svar #6 Dato: 20 December , 2016, 10:26 »
Hvis man kører en tur rundt i Danmark, så er der en del, som blæser på påbuddet og som stadig har deres høns gående fuldstændigt rundt på friland.
Og så vi må jo bare håbe at der ikke bliver fundet mere fugleinfluenza, og slet ikke i en hobbybesætning, for lovgivningen kan så sandelig godt strammes så meget, så det vil blive næsten umuligt for private at holde fjerkræ-
Men igen det er jo altid fåtallet, som ødelægger det for flertallet, og det er ikke kun i dette her tilfælde, men i alt hvad mennesker foretager sig.
Og nej jeg angiver ingen, hvis jeg ser fritgående fjerkræ, men jeg er ikke bleg for at oplyse om reglerne til folk, som jeg møder, og så er der nogen som siger "det har vi da ikke hørt noget om" og andre er jo så tja.... fløjtende ligeglade.

Ps. jeg har selv mit fjerkræ på stald og i huse, og det er både høns, duer og svømmefugle. Men jeg har også oplevet/overlevet 05/06 og ved at det hurtigt kan blive disse tider igen- og ja, det er det jo så nu igen, dog bare ikke i så "hysterisk" omfang denne gang.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Saldo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Manglende indelukning af fjerkræ
« Svar #7 Dato: 20 December , 2016, 10:39 »
Folk gør generelt mange dumme ting.
Jeg er skuffet over at industrien bruger folk med 5 lokale høns som undskyldning for marginale produktionsmetoder.
De to ting har intet til fælles men det er åbenbart for svært at lovgive korrekt.
Så vidt jeg ved er der ingen begrænsninger på hvor troldænder må færdes og det er dog primært dem der er fundet syge og døde.
« Senest Redigeret: 20 December , 2016, 11:12 Fra Saldo »

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Manglende indelukning af fjerkræ
« Svar #8 Dato: 20 December , 2016, 11:00 »
Det har du helt ret i at det er utroligt at f.eks. mine racehøns, som ALDRIG har set eller været i nærheden af industrien, at de kan ødelægge det hele for industrien og ikke mindst stoppe eksporten.
Men sikke en magt at have eller??
Og det viser bare at der er et eller andet er fuldstændigt forkert, og at industrien er vældig svag.
Men at give de vilde fugle skylden er nok mere belejligt end at kigge indad på egne forhold og ikke mindst så er det jo langt fra naturligt at holde mange 100.000 dyr indespærret og tæt sammen.
Så måske er det bare "naturens" eget OPRÅB til at sige STOP. for nu kan industri dyrene ikke presses mere.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mette Kleist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...
Sv: Manglende indelukning af fjerkræ
« Svar #9 Dato: 20 December , 2016, 12:48 »
Det er efter min mening det glade vanvid, at jeg som hobby-hønseholder skal holde mine høns indespærret med alt det der kan følge af som sygdomme, kedsomhed og lign.

Vi bor midt på en mark, har ingen naboer med høns eller kontakt til industrien. Vi kunne ikke drømme om at tage vores "hønsestøvler" med til andre hønseejere.

Og ja - hønsene kan blive smittet af vilde fugle. Og så må man gøre kort process og aflive med det samme. Og så smitter mine høns stadigvæk ikke andre. Men de kan stadig blive syge selvom jeg holder dem inde og under tag.

Jeg har TALT MED STORE BOGSTAVER til musene om at de skal rense fødderne for evt. smitte inden de smutter ind i stalden og deler foder med hønsene! (Ironi kan forekomme!)

Der er en hel industrifjerkræbesætning der er blevet smittet uden nogensinde at have set en blå himmel. Så det argument holder bare ikke.

Anmeldersamfundet er noget af det mest ulækre jeg kan komme i tanke om. Har man et problem med nogen, så gå til vedkommende.

Det er rigide regler der pålægger os at holde vores dyr inde. Men vi gør det selvfølgelig når vi skal  :police:




Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Manglende indelukning af fjerkræ
« Svar #10 Dato: 20 December , 2016, 17:47 »
Helt enig med Mette. Indelukning er mest af alt symbolpolitik uden reelt indhold. Langt vigtigere er at sørge for ikke at sprede smitte!
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Manglende indelukning af fjerkræ
« Svar #11 Dato: 20 December , 2016, 18:31 »
Helt enig - og tak for "brølet", Mette  /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Manglende indelukning af fjerkræ
« Svar #12 Dato: 20 December , 2016, 23:51 »
På min tur til Holbæk (i dag) kom jeg forbi Elmely kro, hvor der på tilstødende græsarealerne gik Høns frit. På højre hånd i en have i Kvarmløse gik der høns frit (når man kommer fra Ugerløse mod Holbæk, lige efter Kirken. 

Ikke ret langt fra Elmely kro, er Bangs fjerkræ placeret. Vores annoncør - men vi gør ikke noget, ingen anmeldelse - vel  <J

Offline Mette Kleist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...
Sv: Manglende indelukning af fjerkræ
« Svar #13 Dato: 21 December , 2016, 08:02 »
Tak Helle og Finn  *b

Hans-Kurt, du må jo gøre hvad du finder rigtigt.

Hvis du mener det gavner noget - eller nogen - at anmelde (og støtte op om et - efter min mening - himmelråbende idiotisk forbud), ja så må du jo gøre det.

Min mening er, at det gavner ingen at anmelde. Tværtimod.

Måske vi skal lave en "Fjerkræforum sætter hønsene fri" aktion. Ligesom vi gjorde da vi sendte æg til politikerne. Det var fedt!
Jeg er klar over det er langt større kræfter vi er oppe imod. Men måske vi alligevel kunne flytte noget.

Måske vi kunne få lov til at have vores høns gående frit, hvis ikke vi bor lige ved siden af et hønseri eller lign. Med en række betingelser hæftet på tilladelsen. F.eks. øjeblikkelig aflivning skulle sygdom opstå og lign.

Kan vi mon med vores gode kræfter gøre noget godt igen?
« Senest Redigeret: 21 December , 2016, 08:49 Fra Mette Kleist »

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Manglende indelukning af fjerkræ
« Svar #14 Dato: 21 December , 2016, 12:22 »
Jeg synes det er MEGET svært ikke at anmelde, for hvad hjælper det at lukke mine dyr inde - når andres kan gå frit. Sandsynligvis sker der ikke noget med de fritgående høns jeg har set, men mine dyr har tendens til stres, fordi de hele tiden skal gå tæt.

Jeg anmelder nok ikke :-X, men er faktisk vred  >:( over, at der sløses på dette område. Jeg siger altid "Vi landmænd får ofte på puklen, for at gøre noget der ikke passer menig mand. Nu hvor "menig mand" kan vise han også tænker på andre end sig selv, så.......".

Nå - jeg skal ud til mine høns og muge ud, så kan jeg vel få brugt kræfterne på noget andet end at ærgres.   :-[