Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: kønsbestemmelse af 6 uger gamle kyllinger  (Læst 9951 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Esther83

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
kønsbestemmelse af 6 uger gamle kyllinger
« Dato: 24 Juni , 2014, 21:41 »
Hej alle sammen,
Jeg er helt ny indenfor fjerkræ verdenen, men har læst lidt med på dette forum for at blive klogere.
Jeg har købt nogle kyllinger som er en blanding af lidt forskelligt. De er nu ca. 6 uger gamle. Er der nogen der har lyst til at komme med et bud på køn?
Jeg har lagt nogle billeder i mit galleri hvis det ikke lykkes mig at indsætte dem her  :)
På forhånd tak for alle bud.








Offline Anna Christina Landmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Kan godt lide høns, men elsker vagtler!
Sv: kønsbestemmelse af 6 uger gamle kyllinger
« Svar #1 Dato: 25 Juni , 2014, 20:01 »
Det er lidt besværligt at se når de klumper sådan sammen, men kan med sikkerhed sige at den helt sorte kylling er en hane og alle de helt røde med gule ben er høner. Der er en med mørk hale som ...måske er en hane og ellers er det også en høne. Kan se ryggen af en blå kylling, men det er ikke nok til at jeg kan se kønnet. ::)
En være hønemor, med 2 enorme Faverolles. De æder og skider deres egen vægt på en uge, hurra... Til gengæld har jeg de mest nuttede dværgvagtler! :D

Offline Anna Christina Landmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Kan godt lide høns, men elsker vagtler!
Sv: kønsbestemmelse af 6 uger gamle kyllinger
« Svar #2 Dato: 25 Juni , 2014, 20:03 »
Nej undskyld, rodede rundt i billederne, det er da den gules hale. :laugh: De 2 gule er nok også høner så. ;)
En være hønemor, med 2 enorme Faverolles. De æder og skider deres egen vægt på en uge, hurra... Til gengæld har jeg de mest nuttede dværgvagtler! :D

Offline Esther83

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: kønsbestemmelse af 6 uger gamle kyllinger
« Svar #3 Dato: 25 Juni , 2014, 21:32 »
Tak for dit svar.
Kan man egentlig bestemme køn ud fra adfærd? Jeg synes at nogen af dem slås mere end andre. De gør hinanden ikke fortræd bare løfter sig op på tær og stirrer hinanden i øjnene.

Jeg vil forsøge at få billede af dem enkeltvis  :)

Offline Anna Christina Landmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Kan godt lide høns, men elsker vagtler!
Sv: kønsbestemmelse af 6 uger gamle kyllinger
« Svar #4 Dato: 25 Juni , 2014, 21:40 »
Det er det der kaldes hakkeorden og er normalt i en hønseflok, både med og uden hane. ;D Det er en kamp om at komme øverst i harkiet og blive førehøne eller hane. Den orden er hanerne dog udenfor, så snart de er nået over alle hønsene, dog med undtagelse hvis en anden hane skulle prøve at overtage pladsen med en slåskamp på liv og død. :-X Hønsene nøges med at hakke og skurre med øjnene, men hanerne bruger også sine spidse sporer, og kan dermed dræbe hinanden. Men tilbage til emnet!

I den alder er det nok ikke den letteste løsning, at kigge efter adfærd, da de næsten opfører sig ens. Det er udseend og stilling man skal kigge efter, og selvfølgelig kammen. ::)
En være hønemor, med 2 enorme Faverolles. De æder og skider deres egen vægt på en uge, hurra... Til gengæld har jeg de mest nuttede dværgvagtler! :D

Offline Esther83

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: kønsbestemmelse af 6 uger gamle kyllinger
« Svar #5 Dato: 26 Juli , 2014, 20:27 »
Nu er de ca. 11 uger gamle og de fleste er jeg rimelig sikker på. Jeg er dog i tvivl med denne
Hælder mest til at det er en høne, men halen forvirrer mig. Har i nogen bud?

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: kønsbestemmelse af 6 uger gamle kyllinger
« Svar #6 Dato: 26 Juli , 2014, 22:58 »
99 procent sikker på en hane, desværre
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Esther83

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: kønsbestemmelse af 6 uger gamle kyllinger
« Svar #7 Dato: 27 Juli , 2014, 09:45 »
Øv, det var ærgerligt, men de skulle vidst smage godt. Tak for dit svar  :)

Offline Anna Christina Landmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Kan godt lide høns, men elsker vagtler!
Sv: kønsbestemmelse af 6 uger gamle kyllinger
« Svar #8 Dato: 27 Juli , 2014, 10:25 »
Men fat mod, den ene lille procent kan jo gøre noget, for hvis kræet aldrig for sadelfjer, er det nok en høne, men den hale ser meget haneagtig ud, ja. :o
En være hønemor, med 2 enorme Faverolles. De æder og skider deres egen vægt på en uge, hurra... Til gengæld har jeg de mest nuttede dværgvagtler! :D

Offline Esther83

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: kønsbestemmelse af 6 uger gamle kyllinger
« Svar #9 Dato: 27 Juli , 2014, 12:07 »
Man kan jo altid håbe. I forhold til de andre haner er kammen jo meget lille, se bare ham her

 Her er jeg ikke i tvivl om køn  :)

Offline Anna Christina Landmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Kan godt lide høns, men elsker vagtler!
Sv: kønsbestemmelse af 6 uger gamle kyllinger
« Svar #10 Dato: 28 Juli , 2014, 17:50 »
Ja, han er flot med sin "store" kam (har set større). ::) Men så er der jo håb. :P
En være hønemor, med 2 enorme Faverolles. De æder og skider deres egen vægt på en uge, hurra... Til gengæld har jeg de mest nuttede dværgvagtler! :D