Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: køn på silke kyllinger  (Læst 3179 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline charlotte winsløw

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 72
køn på silke kyllinger
« Dato: 06 August , 2010, 11:26 »
hvornår kan man se hvad køn silkekyllingerne er?
Og hvordan kan man se det?
 ???
Hilsner fra Charlotte
0,4,10 silker
2 børn en pige på 12 år og en dreng på 5 år
1,0 katte
0,2 løvehoved kaniner
Og dejlig dyre glad og handy kæreste
WWW.vilavilakulla.dk

frida

  • Gæst
Sv: køn på silke kyllinger
« Svar #1 Dato: 06 August , 2010, 11:38 »
Jeg følger lige med i din tråd, for jeg aner det heller.
Jeg har læst et sted her på forum, at hønerne har "lige-op-top", og hanernes vipper mere bagud. Jeg har selv 12 silkekyllinger der bliver solgt idag, og jeg er ikke sikker på kønnene i ét eneste tilfælde. Det er meget svært at se selv synes jeg :-\

pylle pylle

  • Gæst
Sv: køn på silke kyllinger
« Svar #2 Dato: 06 August , 2010, 12:07 »
Silkehøns er svære at gætte køn på.. og der er tilfælde hvor man bliver overasket ved, at ens hane lægger et æg ;D

Men der er tegn man kan kigge efter, og så lærer man det efterhånden.. jeg selv tør gætte fra de er ca.. 12 og opefter.. Det første hanegal jeg har hørt, som jeg ihvertfald har noteret, er ved en 16-17 uger gammel kylling. 

Men nogle tegn er:

hvis toppen peger bagudaf og bliver mere strittet end andre, kan det bliver hane.

Hanen får begyndende hageflapper ved en 13 uger og opefter..(CIRKA)

Hanen får mere strittende halsfjer, "Fjerdelt" så de bedre kan stritte når han skal puste sig op og se farlig ud..

Hanen får (I mine øjne) længere løb, så han kan holde sig mere majestætisk i sin gang. Der er nok en mere fysiologisk årsag..

Hanen får hurtigt mere enkeltdelte halefjer, mere strittende og længere halefjer end høner.. som er mere puffy..

Det er ihvertfald det jeg kigger efter., men jeg er stadig lidt ny i silkeverdenen..

og det er  i forhold til DVÆRG silkehøns.. ved ikke om det er anderledes for de store!

Men igen.. der er forskel på de enkelte dyr. Jeg er stadig i tvivl om en enkelt, og tror efterhånden den er hermafrodit.. den er ved en 20-21 uger nu.. Men det er mok ligeså meget fordi jeg sådan håber det bliver en høne..