Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ugle i laden??  (Læst 5766 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JanR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 686
Ugle i laden??
« Dato: 30 November , 2009, 11:59 »
jeg har lige et spørgsmål ???..
Jeg opdagede en ugle i laden igår aftes. Har haft portene til og stå åbne et par dage. Så der er åbenbart en ugle det var fløjet i læ. Jeg blev lidt overrasket for jeg tror faktisk det er første gang jeg ser en ugle live.
Har søgt på lidt inden for ugler. Og jeg tror der er tale om en slørugle??.. For den var hvid foran og lidt gråbroget bagpå..
Men ku den finde på og vende tilbage tror i??. Det kræver selvfølgelig jeg holder porten åben så.
Jeg er jo egentlig ikke ude på at jage den væk. Så jeg har tænkt på at lave så den kan flyve ind.
Men skal jeg være nervøs for silkehønsene??. Der er ikke net over deres gård. Jeg aner ikke om den kan snuppe sådan en.
Så er der nogen derude der kan hjælpe med lidt viden om ugler??

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Ugle i laden??
« Svar #1 Dato: 30 November , 2009, 12:22 »
Ej hvor sjovt, jeg ved at en kirkeugle som er på størrelse med en spætte/solsort spiser kyllinger og mus, mere ved jeg ikke om ugler, men jeg ku nu godt tænke mig at ha et par ugler boende :D.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline G. Lausen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 503
  • Grafitti :)
Sv: Ugle i laden??
« Svar #2 Dato: 30 November , 2009, 12:49 »
tjahh lidt viden har jeg... eller måske nærmere lidt erfaring... vi er så heldige at have ugler... vi har to ret store kostalde (lidt i størrelsen som haller i byerne... :D) og der er minimum 1 ugle i hver :) jeg har endda set dem jage i stalden, de nuppede gråspurve der sad og sov oppe under taget - de tager sikkert også mus!

Vi ser og hører dem faktisk overhovedet ikke om dagen - de er jo nataktive ...  ::) så det er ved sidste runde i stalden om natten at vi ser dem... og de er smadderflotte, helt stille og meget adrette!!  :o tænk at komme flyvende og så vupti lige lægge sig om på ryggen i flugt nuppe en gråspurv og flyve videre... og det eneste man hører er "piw" fra gråspurven... så var der lige så stille som før...
fik jeg nævnt at vore er slørugler?

jeg ville ikke være nervøs for dine silker, hvis de forsvarligt lukket inde om aftenen og i tusmørke... samt ikke kommer ud nogen steder før solen er stået op... hvad siger I andre?
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Ugle i laden??
« Svar #3 Dato: 30 November , 2009, 16:22 »
Hej Jan


Du skal ikke være bange for dine høns, hvis det er en slørugle så tager den kun mus og mindre fugle, en silkehøne vil være en for stor mundfuld.

Så nyd den og hvis du har mulighed for at lade porten stå åben eller hvis du har et vindue det kan stå åben, det kan den godt selv finde ud af at bruge.

Tommy 

Offline Mai-Britt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 295
Sv: Ugle i laden??
« Svar #4 Dato: 30 November , 2009, 17:19 »
Jep, vi har skam også ugler her... Prægtigt dyr!!!

Vi har lavet reder til dem i vores foderlader, det er sikkert et godt spisekammer OGSÅ for ugler  ;D

Og så er de altså meget sky, så medmindre der render kyllinger frit sen aften/nat, så skulle det ikke være et problem
Med venlig hilsen

Mai-Britt


Guld/Blå Randet Dværg Wyandot
Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Ugle i laden??
« Svar #5 Dato: 30 November , 2009, 18:01 »
Dejligt med ugler ;)!! Vi har specielt haft slørugler og natugler gennem de sidste par år. De yngler i naboens lade. Vi har en eller to boende om vinteren på vores høloft, og det er rigtig hyggeligt ;)!!
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Ugle i laden??
« Svar #6 Dato: 30 November , 2009, 20:40 »
Ikke for at tage modet fra dig, men det kan altså også være en "strejfer", der ikke slår sig ned permanent - vi havde en flot slørugle på besøg for et par år siden. Den overnattede i ca. 2 døgn og så har vi ikke set den siden, men der er masser af ugler i området hvor vi bor så måske var det en stor unge, der skulle ud i verden og finde sit eget territorium...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ugle i laden??
« Svar #7 Dato: 30 November , 2009, 21:56 »
Jeg ville heller ikke være urolig hvis jeg var dig. Jeg har også slørugler her på stedet. Har dog aldrig set dem inde i bygningerne. De holder sig i træerne i haven. Men de har aldrig generet mine høns.

Derudover har jeg en spurvehøg som over flere år nu har holdt til for enden af min lade. Hver aften kommer den i skumringen og sætter sig til for natten. Taget rager 25-30 cm ud over gavlen på laden, og der sætter den sig på en af lægterne helt oppe i toppen. Heller ikke denne rovfugl har nogensinde givet mig problemer i forhold til kyllinger.

En enkelt gang for år tilbage har en høg jaget spurve og andre småfugle over hønsegården. Den kom strygende ind over den faste mur der er på den ene side af hønsegården, dykkede ned i ca ½ m højde over jorden og endte i hegnet på den anden side af hønsegården. Jeg måtte tage havehandsker på og gå ind i hønsegården og hjælpe kræet fri af hegnet. Den var lidt fortumlet men havde ellers  ikke nogen synlige skader og den fløj videre da jeg slap den fri igen.
Mvh
Erik Andersen

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Ugle i laden??
« Svar #8 Dato: 01 December , 2009, 14:18 »
Uglen vil jeg ikke mene tager hønsene. De har før siddet på hegnet ved hønsegården, sådan oppe på en lille stolpe. Spurvehøgen har derimod været her flere gange. Har taget kyllinger og lignende :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.