Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Muskelhund amok i hønsegård  (Læst 20058 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Muskelhund amok i hønsegård
« Dato: 13 Oktober , 2009, 07:25 »
Og så vågner man op til ovennævnte overskrift...  >:(  :'(

http://jp.dk/indland/article1848955.ece

Hvor skrækkeligt!!! Jeg håber f...... den hund får den endelige sprøjte! for hvornår sker det igen, og hvem går det så ud over...
Hvor jeg føler med den stakkels hønse og katteejer.
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Muskelhund amok i hønsegård
« Svar #1 Dato: 13 Oktober , 2009, 08:45 »
Jeg er virkelig harm over dine ord, samtidig er jeg temmelig træt af at høre om muskelhunde i medierne - i dette tilfælde nævnes racen ikke engang! Selvfølgelig er det synd for den pågældendene ejer af høns og katte, meeeeen

For det første, hvis man har adgang til statestikker over hunde som har bidt, så er det faktisk almindelige familiehunde, som står for det største antal.

For det andet, jeg har slædehunde, som er så gode, som dagen er lang. Men du kan være evig forvisset om, at hvis jeg bare lukkede dem ud i haven, så havde jeg heller ikke nogen høns mere. Det er heldigvis et jagtgen, som de fleste hunde stadig har intakt.

Det er for F..... da ikke hundene i danmark, som der er noget galt med - det er deres ejere.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Muskelhund amok i hønsegård
« Svar #2 Dato: 13 Oktober , 2009, 08:52 »
Ja det er som regel hundeejerene der er noget galt med og derfor er det også vigtigt at muskelhunde ikke er hver mands eje, for der er altså en forskel på alm. familie hunde og muskelhunde.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Muskelhund amok i hønsegård
« Svar #3 Dato: 13 Oktober , 2009, 09:02 »
Hej allesammen,

det er et følsomt emne med dyr, vi holder meget af, og medierne har kørt dette tema helt op i det røde felt allerede.

Så jeg tror det vil være rigtig godt, hvis vi læser hinandens indlæg med positive briller, og læser vores egne indlæg med andres øjne, inden vi trykker "Besked" - vi er en broget flok herinde, og mange af os har ikke bare fjerkræ, men også andre dyr, herunder hunde (og garanteret også "muskelhunde").

På sigt vil jeg måske endda anskaffe mig en muskelhamster, hvis jeg kan finde et bur, der er stærkt nok til at holde den indespærret! :P
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Muskelhund amok i hønsegård
« Svar #4 Dato: 13 Oktober , 2009, 09:03 »
Med forkert opdragelse kan selv en pudel blive en aggresiv hund, så hvis vi skal helt derud, må fejlen jo ligge hos dem som sælger hundene.
Det viser endnu engang hvor vigtigt det er at sætte sig ind i den race, man gerne vil ha'. Og lige så vigtigt, at man køber hos en registreret opdrætter, som virkelig formår at fortælle om alle de gode og dårlige sider, der er ved den pågældende race.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Muskelhund amok i hønsegård
« Svar #5 Dato: 13 Oktober , 2009, 09:11 »
Kære Tina

Det er som du siger, oftest ejerne det er galt med, men nogle enkelte af disse racer er bare ikke til at stole på. Det er især Amstiff, det er galt med.
De kan være de sødeste familiehunde i det ene øjeblik, og være direkte i blodrus det næste, og selv om hunden er afrettet og ejeren er hundefører osv..., så er der ikke styr på hunden, når først den når dertil.
Derfor må jeg sige, at jeg også går ind for at netop disse racer forydes totalt i Danmark, eller at man for at have hunde af disse typer skal kunne fremvise dokumentation på en eller anden godkendt uddannelse.
Jeg ved godt, at der er en del andre hunde, der ind i mellem kommer til at lave noget skidt, men det er ingenting i forhold til hvad amstiff/pitbull typerne forsager.
En af vores bekendte fik på et tidspunkt revet al huden af skallen, så det bare hang bagud af en Amstiff, og de havde endda leget sammen i en hel uge forinden, men pludselig opstår dette.
Selvfølgelig tror jeg da på, at der ville være færre problemer med disse racer, hvis ejerne forstod sig lidt mere på hunde, men jeg er næsten sikker på, at hvis man lavede en undersøgelse blandt hundeejere, så vil man kan komme langt over 50 % som overhovedet ikke er egnede til at have hund.
Det er klart, at muskelhunde især bliver nævnt, da det er så meget oppe med lovgivning på området. Hvorvidt det så bliver godt eller skidt med en lov, det ved jeg ikke, men et eller andet skal der gøres for at mindske nogle af disse meget grimme overfald.
Dine slædehunde er bestemt ikke mellem den type af hunde, selv om de også har et stort naturinstinkt i sig.
Problemet omkring hundebid er som du siger nok ligeså stort ved alm. familiehunde, men disse er bare sjældent så voldsomme, oftest igen opstået ved forkert handling fra ejerne.

Har tænkt lige mere på det hele, og kommer bare hver gang frem til, at der er et stort problem omkring disse hunde, og at den enkle løsning ikke er til at finde...
« Senest Redigeret: 13 Oktober , 2009, 09:46 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Vigge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 333
Sv: Muskelhund amok i hønsegård
« Svar #6 Dato: 13 Oktober , 2009, 09:28 »
Hmm nogle racer er bare avlet til at ANGRIBE - og den gør jo bare som ligger i den natur, det er ikke hundens skyld på nogen måde, har ondt af den og selvfølgelig ikke mindst dem det går ud over!!

Men hvis man ikke kan forbyde deres ejere, kan man blive nød til at forbyde racen til "alm. mennesker". Da den ER sværere at håndtere og ligger i dens gener at angribe.

Stakkels dyr og mennesker det her går ud over. Håber at man en dag finder en løsning så at "muskelhundene" kan få lov at leve i fred med mennesker der ved hvad de har med at gøre.

Go' dag  :D

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Muskelhund amok i hønsegård
« Svar #7 Dato: 13 Oktober , 2009, 09:54 »
Hmmm
Har en veninde, som mistede alle sine høns på samme måde - det var bare naboens gravhund, som gik i blodrus. Læste vi om det nogen steder? Blev hunde aflivet? Nej og Nej
For et par år tilbage overtog en anden af mine veninder 2 hunde, af samme race som mine. Familien kunne ikke have dem mere, fordi de havde skambidt deres 4-årige datter.
Det læste vi heller ikke om, og i dette tilfælde var det ejernes egen skyld. Hvem lader en 4 årig pige gå ned i hundegården, med en sandwich i hånden /d
Så jo, det sker såmænd også med andre racer - vi læser bare ikke om det.

Og nej, har ikke nogen speciel forkærlighed for det vi betegner som kamphunde. Min egen hanhund blev overfaldet af en kamphund, da han var 6 måneder gammel, hvilket gør at han den dag i dag ikke kan komme i en hundeskov, fordi han blive utryg, når en fremmede hund løber imod ham.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Muskelhund amok i hønsegård
« Svar #8 Dato: 13 Oktober , 2009, 10:03 »
Egentligt er det vist ret enkelt: man er som hundeejer ansvarlig for, hvad éns hund laver. Uanset race, størrelse og træningsniveau. Hvis det kostede kassen at have en ustabil hund, ville efterspørgslen nok falde. Alle hundeejere mener jo selvfølgelig at deres lille vovse er verdens sødeste - det er jo også sjældent ejeren, det går ud over. Hvis min hund havde bidt 70 høns og to katte ihjel (eller bare bidt dem) så var det afsted til dyrlægen med det samme. Jeg ville aldrig stole på den igen. Angående jagtinstinkt, så skal tamhunde mig bekendt enten rejse vildtet eller hente det, når det er skudt. Ikke selv aflive noget som helst. Det er da ejeren, der bestemmer!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Muskelhund amok i hønsegård
« Svar #9 Dato: 13 Oktober , 2009, 11:09 »
Enig Ankerine ...... En hund er en hund er en hund ..... og det er jo alm kendt at man inden anskaffelse af noget som helst dyr sætter sig grundigt ind i dets sind og behov.
Hvis folk bare overholdt den nuværende hundelov var der intet grundlag for at lave en ny.

Jeg har heller hverken for eller imodholdninger ang muskelhunde...som i kan se i album har vi selv været værtsfamilien i et år for en af slagsen.
Har mødt uffattelig mange utiltalende af slagsen (både hunde og ejere) . Hende vi passede var dog for dorsk efter min mening ...god som dagen er lang ..vi kunne dog godt have brugt bare en anelse mere instinkt der  ;) men ok ..der er vel også en hvis fare i en hund der ligger folk ihjel ..og vi ville sikkert skulle betale erstatning i tilfælde over en tyv var skvattet over hende mens hun sov  ::)

Personligt ville jeg ikke have noget imod at folk skulle tage hundekørekort ...uanset race . Mange små hunde er faktisk ganske forfærdelige ..de er jo så små og nemme og behøver ikk opdragelse NOOOT !!! Men ikk en uanselig skade de feks ville kunne anrette på et barn !

Og ang omtalte hændelse med blodrus .... en hund er en hund er en hund !
Med venlig hilsen Søs

Offline Lomo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
    • www.123hjemmeside.dk/Lones-Ark
Sv: Muskelhund amok i hønsegård
« Svar #10 Dato: 13 Oktober , 2009, 11:20 »
Min kammerat, som det gik udover, er slemt chokeret!
Mange års avlsarbejde er blevet ødelagt!!
Han havde en del sjældne racer.....

Ejeren af hunden, en ung mand..., har iøvrigt 2-3 kamphunde.
Hele landsbyen er nu skræmt fra vid og sans. Hvem/hvad angriber hunden næste gang....?!


Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Muskelhund amok i hønsegård
« Svar #11 Dato: 13 Oktober , 2009, 11:27 »
Lomo ..fuldt forståeligt ..jeg er ozz ræd for enhver der ikk har styr på sin hund. Håber virkelig i kan få gang i dialogen med manden så han får sikret sin grund for hundeudslip !
Med venlig hilsen Søs

Offline Vigge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 333
Sv: Muskelhund amok i hønsegård
« Svar #12 Dato: 13 Oktober , 2009, 11:36 »
Jeg synes nu der er STOR forskel på hvilken race der er tilgængelig for alm mennesker.
Muskel hunden er jo med vilje avlet til at angribe og slå ihjel med det store kæbeparti de har fået.
Det er dens natur at angribe, så jeg kan slet ikke forstå at de sammenlignes med andre racer. Når den bider, så bider den voldsomt hårdt og holder fast, fx i forhold til gravhund eller andre racer for den sags skyld. Så den er mere farlig, og dette er helt naturligt. Så en hund er ikke bare en hund efter mine mening - der er virkelig STOR forskel på en som er framavlet til kamp/slå ihjel eller en som bare er hysterisk.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Muskelhund amok i hønsegård
« Svar #13 Dato: 13 Oktober , 2009, 11:42 »
Hold da op hvor forfærdeligt! 70 høns af sjældne racer :-[
Ja det havde da også været ærgeligt med 70 easybrown, det er bare, ja...
Og 2 katte :'(

Min hund har det fint med mine forældres kat. Og med katte generelt. Men jeg ved også at han ville dræbe alle de høns han kunne komme til i bare henrykkelse. Så hund for sig og høns for sig. I det mindste vil det være mine egne han slog ihjel og ikke naboens. Sikke frygteligt for hønseejeren
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Muskelhund amok i hønsegård
« Svar #14 Dato: 13 Oktober , 2009, 11:55 »
Min holdning er altså også : Skyd bæstet.... og så er det iøvrigt fuldstændig ligemeget hvad der står på stamtavlen under race.
Jeg har jo også muskelhund (ifølge ekstrabladet, så er Grand danois også en muskelhund, den er faktisk 1.7 % farligere end en golden retriever som af en eller anden årsag var valgt som udgangspunktet)
Og sidste år havdejeg en hanhund der blev syg på hjernestammen.... det udviklede sig i kedelig retning med hensyn til utilregnelighed.... en dag stod han og knurrede af min nabos 2 årige dreng... 3 dage efter var hunden aflivet! Og det var så i dette tilfælde en somatisk lidelse der var skyld i det, men helt ærligt, jeg tror faktisk på at visse racer er født med denne brist/kromosomfejl/what ever....
Jeg så dem også gerne fjernet fra landskabet.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.