Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Opfostring af killinger!!  (Læst 13269 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Opfostring af killinger!!
« Dato: 03 Oktober , 2009, 15:05 »
Vi har et stort problem. Den lille sky udemis som bor udenfor har fået killinger for tre uger siden. Hun er ikke så sky at man ikke kan ae hende men sky nok til at man ikke må løfte hende. Hun har klaret det fint med killingerne indtil i går, hvor hun af en eller anden grund fuldstændigt afviser dem. Efter at de har miavet hele aftenen og natten, blev det for meget for os i dag, de er meget sultne og har tydeligvis ikke fået mad siden i går. Vi har en hund som før har været spontan rugemor for nogle killinger, men det er nogle år siden og hun virker ærlig talt lidt bange for opgaven. Jeg nænner ikke rigtigt at aflive dem før alle muligheder er opbrugt, killingerne er ikke vilde for de har haft menneskelig kontakt hele tiden, så nu har vi forsøgt med killinge-modermælkserstatning og sutteflaske hvilket selvfølgelig er nyt og besværligt for begge parter, men de er nu endelig faldet til ro efter to måltider med halvanden times mellemrum.
Men men det er jo en kæmpe opgave, så det bedste ville selvfølgelig være at finde en moderkat med små killinger der kunne adopteret, så hvid nogen kende eller har andre gode råd og ideer så modtages de meget gerne.

Rasmus 

Offline Lene-P

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 105
    • Urbrand
Sv: Opfostring af killinger!!
« Svar #1 Dato: 03 Oktober , 2009, 15:10 »
Prøv det her link og se om de evt kan hjælpe/kan oplyse om hvem der kan hjælpe i nærheden af jer: http://www.hittekilling.dk/
0.2 Orpington, 0.1 Plymouth Rock, 0.1 Wyandott, 0.2 Lys Sussex, 0.1 Barnevelder, 0.1 sort Australorp, 0.1 Skånsk Blomsterhøne, 2.1 blandinger, 1.2 Dværg Orpington, 0.4 Moskus ænder, 3.6.0 Fransk Vædder, 1.1 Dværgvædder, 0.1 Hollænder, 0.1 Blanidings kaniner, 0.1 Amstaff, 0.2 Maine Coon

karina dj

  • Gæst
Sv: Opfostring af killinger!!
« Svar #2 Dato: 03 Oktober , 2009, 15:12 »
Synes jeg har hørt de skal ha flaskemælk hver 3. time...det gi'r da lidt luft  ;)

Held og lykke med dem  :-\

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Opfostring af killinger!!
« Svar #3 Dato: 03 Oktober , 2009, 15:18 »
Killinger der er tre uger, skal nu til at have serveret nogt mad ved siden af det mor giver dem, mine killinger kommer kravlende frem under min datters seng når de er tre uger gamle, og de søger forsigtigt andet føde, ikke ret meget i starten, og kattemor viser dem at det kan spises, og så går det langsomt fremad.
Kattemor afviser dem bl.a hvis hun selv er meget sulten, men jeg tager det for givet at hun får mad hos jer, så hun ikke mangler noget, hun vil også afvise dem hvis hun har fået brystbetændelse, og da I ikke kan løfte hende op, så er det jo svært at undersøge, men hun har måske behov for et dyrlægebesøg, for det er ikke så sædvanligt at misserne forlader deres unger hvis de først har passet dem fint.
Held og lykke med hende og de små.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Opfostring af killinger!!
« Svar #4 Dato: 03 Oktober , 2009, 15:26 »
Når først killingerne har lært at sutte af en éngangssprøjte (evt. med kattesut på) så kan de suge stemplet i bund på ingen tid. Det tager så ca. 10 minutter at fodre tre samt skolde sutterne! Og tre uger gamle kan de nøjes med et måltid om natten. Jeg plejer at give råt hakket oksekød blandet med lidt vand fra de er tre uger. Det mætter, men det er vigtigt at de får noget at drikke også. Kattemad (dåse) blandet med vand eller kattemodermælkserstatning plejer de også at sutte lidt i. Så det er ikke så svært når først de er tre uger. Når de har hinanden bliver de heller ikke underlige i hovederne som hvis de var alene-killing. Til gengæld bliver de uovertrufne kæledyr. Så egentligt er jeg også mere bekymret for missemor. Det er meget usædvanligt.....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: Opfostring af killinger!!
« Svar #5 Dato: 03 Oktober , 2009, 15:32 »
Prøv det her link og se om de evt kan hjælpe/kan oplyse om hvem der kan hjælpe i nærheden af jer: http://www.hittekilling.dk/

Tusind tak for link det vil jeg prøve.

Og tak for andre gåde råd, har prøvet med opblødt mad til killingerne men uden en mor til at hjælpe igang er det nok et lidt stort spring lige til at starte med men kan vi beholde dem, må vi prøve at hjælpe dem til det. Og ja missemor får mad nok så det er ikke det der er problemet, men kan selvfølgelig godt være brystbetændelse.

rasmus

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Opfostring af killinger!!
« Svar #6 Dato: 03 Oktober , 2009, 18:14 »
Det er en stort arbejde at flaske killinger op..jeg har engang flasket en killing op..tror den var 4-5 uger men den kunne godt spise lidt også..men det hvar en killing af en vildkat..og det vil jeg bestemt fraråde..den blev aldrig normal og var meget splejset..den bode inde hos os og fik alt det mad den havde brug for..det endte fatalt, idet den begyndt at fange og dræbe store kyllinger på størrelse med den selv..så den kom i kattehimlen..man får ikke noget godt ud af afkom af vildkatte, har jeg også hørt bagefter..men nogle gange skal man tænke sig godt om, og tænke logisk, og ikke mindst aldrig lade dyrene lide, så er det bedre med en aflivning på stedet..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Tommy1

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 174
Sv: Opfostring af killinger!!
« Svar #7 Dato: 03 Oktober , 2009, 18:15 »
Med venlig hilsen Tommy

www.La-bresse.dk

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Opfostring af killinger!!
« Svar #8 Dato: 03 Oktober , 2009, 18:47 »
Angående dårlige erfaringer med "vildkattekillinger" så er de fleste danske "vilde" katte jo huskatte der er smidt ud eller gået fra hjemmet. Eller afkom deraf. Det nærmeste du kan komme en dansk "vildkat" er en norsk skovkat eller en Maine Coone, der jo begge er naturkatte. Og det går jo meget godt. Jeg tror, der må være sket noget med din killing, Rixen, og det er jo trist. Sådan går det ikke normalt, især ikke hvis man kan røre ved moderen - og har haft killingerne i hænderne fra de var små.
Vi har tre katte på nu syv år - fra en "vild" kat, der lagde killinger i garagen (og nej, hende kunne vi ikke komme i nærheden af). Der er intet vildt over dem. Det er en flok slattendyr der kun tænker på mad og kæl :D. Mine erfaringer med opflaskning af killinger stammer fra min tid som siameser-opdrætter. De første to uger er de værste!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: Opfostring af killinger!!
« Svar #9 Dato: 03 Oktober , 2009, 20:46 »
Jamen tak allesammen det er rart med nogle erfaringer fra nogen der har prøvet det før. Lige nu synes jeg det er som tre kolikunger, der miaver mere eller mindre konstant, de skiftes lidt til at finde ud af hvordan det fungerer med flasken, men desværre synes jeg de glemmer det allerede til næste måltid. De får rimelig ofte, anden tredie time, mest fordi jeg ikke ved hvor længe de gik uden og dels fordi de jo skal lære det og blive ordentlig mætte. Puha. men de er jo bare så søde og meget klar over hvor maden kommer fra allerede.

Rasmus

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Opfostring af killinger!!
« Svar #10 Dato: 03 Oktober , 2009, 21:02 »
Tab ikke modet. Hvis de ikke har fået mad i et par døgn får de sikkert ondt imaven af at blive fyldt op. Husker du at tørre numse med noget varmt og fugtigt? Ligesom missemors tunge.....
Når I får indarbejdet nogle rutiner kan du sagtens fodre hver 3. time om dagen og én gang om natten. De kan også rumme større og større mængder. Det er vigtigt at de bliver holdt varme. Sutteflasken opgav jeg hurtigt til fordel for engangssprøjter (der kan bruges et par gange efter vask og skoldning) men sutten er god.
Belønningen om et par uger er nogle kostelige oplevelser af at være MOR for tre ballademagere. Jeg beholdt for mange år siden en (flaske-)hunkilling, der senere fik 8 killinger ad gangen. Hun tog det som en selvfølge at jeg gav flaske om natten - så hun kunne få en hvilepause ::). Hun flyttede simpelt hen killingerne fra fødekassen til min hovedpude og gik så ned og sov. I øvrigt var hun én af de bedste katte i mit liv og jeg savner hende stadig meget.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Opfostring af killinger!!
« Svar #11 Dato: 04 Oktober , 2009, 15:44 »
Prøv også give dem lidt torskerogn, tun, makrel, leverpostej eller katte dåsemad.

Mos det rigtig godt og hæld eller mos lidt kaffefløde sammen med.
Og prøv jer lidt frem - det kan nemt ske de kan lide en af tingene, men helt bestemt ikke noget af det andet.

Put evt. lidt ind i deres mund med en teske, så vil de meget hurtigt lære at det er mad, som de selv kan spise.

De skal dog stadig have mælk af jer, men behøver slet ikke få så tit, når de selv får lært at spise lidt og de vil meget hurtigt spise mere og mere ad gangen.

Lav kun bitte små portioner, da det ikke kan holde sig.
Hvis de slet ikke vil spise det, så prøv at lune det en lille smule i en mikrobølgeovn.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Opfostring af killinger!!
« Svar #12 Dato: 04 Oktober , 2009, 17:38 »
Jeg beholdt for mange år siden en (flaske-)hunkilling, der senere fik 8 killinger ad gangen. Hun tog det som en selvfølge at jeg gav flaske om natten - så hun kunne få en hvilepause ::). Hun flyttede simpelt hen killingerne fra fødekassen til min hovedpude og gik så ned og sov. I øvrigt var hun én af de bedste katte i mit liv og jeg savner hende stadig meget.
*g Hun lyder da bare som en diva uden lige. Hende kan jeg godt forstå du savner.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Opfostring af killinger!!
« Svar #13 Dato: 04 Oktober , 2009, 18:38 »
Faktisk var hun  ingen diva. Hun var lidt troskyldig og blev bl.a. genert når hun havde vundet og skulle på scenen på katteudstillinger. Hun opfattede bare killingerne som VORES killinger. Hun stolede - livet igennem - på at jeg vidste bedst! Det sker jo ikke så tit  ::). Hun var helt klart værd at flaske op!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Opfostring af killinger!!
« Svar #14 Dato: 05 Oktober , 2009, 11:17 »
Med hensyn til modermælkserstatning, så er en af de bedste ting at bruge en engangssprøjte, 10 - 20 ml, med et stykke ventilgummi på, som stikker 5-8 mm ud over spidsen af sprøjten.
I den alder kan man nøjes med at give en 4 - 5 gange i døgnet.
Når killingerne tager over 10 ml. pr. gang, bruges en større sprøjte, for ophold i fodringen gør ofte, at de ikke tager mere denne gang, og de skal bare have alt det de vil spise. Hvis du vil købe en sprøjte, så vær sikker påp, det er en af den type med O-ring på steplet, de både glider og holder længere.
Prøv at bland lidt tun i vand op med lige dele creme fraiche (18%), og mos det sammen, de burde tage det i 3 ugers alderen. (Jeg vil ikke anbefale makrel i tomat, dette kan nemt slå de små maver i stykker)
Hos os er tun hitteren, har prøvet meget andet, bla. torskerogn, men intet overgår tunen.
Samtidigt skal de have adgang til feks. baby-cat fra Royal Canin tørfoder, dette foder er småt, mindre end killingefoder, og god for maverne, altså lettere omsætteligt.
Vores killinger begynder altid omkring 3 ugers alderen at spise tørkost. Og tørkosten skal jo gerne være grundfoderet fremover.
« Senest Redigeret: 05 Oktober , 2009, 11:25 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.