Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Dansk Landsvin  (Læst 5085 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Leif Gammelgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Dansk Landsvin
« Dato: 28 ſeptember , 2009, 14:44 »
Hej

Er der nogen der kender nogen der har Dansk Landsvin (gammel dansk svinerace)? Jeg har planer om at anskaffe mig 2 stk til foråret, for så at slagte dem om efteråret. Men det er endnu ikke lykkedes mig at finde nogen der holder svin af den race.

Hvis der er nogen der har erfaring med at holde svin på hobbyniveau vil jeg også gerne høre deres erfaringer.

Mvh
Leif
10,1 moskusand + ællinger
4 gæs
0,1 Grand danois
2,0 Kat
0,4 Degu
2,0 Børn

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Dansk Landsvin
« Svar #1 Dato: 28 ſeptember , 2009, 15:24 »
Jep, her
http://refshoejgaard.dk

Ellers prøv gamle danske husdyrracer.
http://www.gamle-husdyrracer.dk/
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Dansk Landsvin
« Svar #2 Dato: 29 ſeptember , 2009, 21:44 »
Hej Leif.
Jeg har ikke haft almindelige eller Dansk Landsvin , men derimod hængebugssvin. Jeg havde voldsomme problemer med at holde dem i indhegningen - indtil jeg fik strøm på hegnet ! Og selv det tjekkede de med jævne mellemrum - det kunne jo være farmand havde taget stikket ud ?
Ikke langt herfra bor en svineavler med frilandsgrise i stor stil - og 2 kæmpestore hunde hos dem døgnets 24 timer. Jeg talte kort med ham og han bruger et meget strømstærkt hegn , den nederste strømførende er kun mellem 10 - 15 cm over græsset og meget stram.
Alle grise er meget stærke dyr , de vælter nemt ting , der tilsyneladende altid har været stabile til andre formål inden for dyrehold , bliver de bange kan de faktisk springe pænt højt - så det hele skal være lidt bedre lavet end ellers.
Endvidere fortrød jeg bitterligt , jeg ikke havde lavet en lille fold de kunne spæres inde i : fra nummer 1 var fanget til nummer 6 , gik der 4 dage ! De anede uråd med det samme , den største tog den lige durk gennem strømmen - vrooom resten bagefter ...
Næste gang jeg skal have grise , vil jeg bestemt bruge både livrem og seler  :D
Men det var en god oplevelse at have dem  ;D ;D ;D
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Dansk Landsvin
« Svar #3 Dato: 30 ſeptember , 2009, 08:45 »
Det kræver også at du har et chr. nummer, for der er en del kontrol med klovbærende dyr.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Dansk Landsvin
« Svar #4 Dato: 07 Oktober , 2009, 12:15 »
Der har været flere annoncer i dba med danske landsvin. Skulle jeg ha grise skulle det også være denne produktive, men meget truede danske dyrerace.  /o
Men det skal jeg nok ikke!
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Fru Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 47
Sv: Dansk Landsvin
« Svar #5 Dato: 14 Oktober , 2009, 20:32 »
Vi har får for år tilbage haft et par befriede grise fra vores lokale "fabrik" og de gik i et hegn der bestod af 2 tråde (det nederste 5 cm fra jorden og det øverste ca 40 cm fra jorden). De elsker at mudderbade og har utrolig stor personlighed. De var så sjove og kunne sitte og springe - det tog ingen tid at lære dem alle mulige kunster og det var ret praktisk da de skulle slagtes og var blevet noget større. De smagte fantastiskt og det kan klart anbefales. /o
Hilsen Mette
Hilsen Mette og Tine (mor og datter)
1,4 dværgwyandotter. 1,3,2 silke. 1,4 araucanaer. 1,3 legbar orpington. 0,1 houdan 0,4 isabrown. 0,2 new hampsire. 1.0 maran. 1,6 bl. 1,4 moskusænder. 1,7 geder. 1,1 lama. 2,6 heste(pinto, islænder, palomino). 2,0 katte. 0,1 hund.