Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mystisk.. Nogen der har et bud?  (Læst 1356 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Thomas S

  • Bruger
  • Indlæg: 32
Mystisk.. Nogen der har et bud?
« Dato: 09 Juni , 2022, 21:16 »
Hey igen  ;) Håber der er en venlig sjæl som gider at hjælpe mig med en lille problem..

Jeg har en flok med lidt blandede racer. 8 stk. som alle er lidt over et år + 4 kyllinger. Der er Brahma, Maran, Araucana, Wyandotte, Silke, Isa/maran blanding, Sussex/araucana blanding og Silke/faverolle blanding..

På samtlige af mine store 8 høns, kan man ret tydeligt mærke deres brystben.. Det er meget tydeligt og der føles ikke som om der er meget kød omkring det, hvilke selvfølgelig tyder på sygdom af en art. Nogle af dem virker også smallere end tidligere, så det er ikke kun ved berøring at der er tegn på vægttab..

De har adgang til mad ad libitum af produktet: Loggi Goggi Økologisk Fuldfoder, og får derudover både tilført ekstra majs og hvede, samt ris og havregrød med hvidløg og kamille flere gange ugentligt, samt aaaalverdens overskuds mad fra køkkenet.. Alt fra wok, lasagne til sushi får de kastet efter dem  :o - Så mad mangler de ikke..
 
De lægger alle dagligt æg, deres kamme ser meget fine og røde ud, de har godt med plads, virker aktive, støvbader, pudser fjerende. De har ikke oplevet noget stressende eller unormalt i flere måneder.. Og ingen af dem har tendenser til at trække sig fra de andre eller hænger med hovedet.. Deres afføring ser fin ud, og de spiser alt hvad der serveres for dem..
2 har nysset og rystet på hovedet i en periode, men det er kun de to, og de er i klar bedring (og årsagen kender jeg, da de 2 var hanens yndlings med pletter på ryggen til følge, og de insisteret i en periode på at sove udenfor, hvilke fjerdragten ikke helt var til, med kærlighedspletterne in mente)..

Hvad tænker folket? Nogle der har en ide til årsagen bag hele gruppens vægttab? Hvis det var orm, og hele gruppen havde det, ville der så ikke være andre tegn? Begynder at blive lidt bekymret for de små banditter
« Senest Redigeret: 09 Juni , 2022, 21:21 Fra Thomas S »
Maran, Wyandotte, Brahma, Cream Legbar, blandingshøns af: silke/faverolle, Maran/Isa, Sussex/araucana

Offline Thomas S

  • Bruger
  • Indlæg: 32
Sv: Mystisk.. Nogen der har et bud?
« Svar #1 Dato: 12 Juni , 2022, 19:02 »
Ingen der vil være så venlig at hjælpe med at opklare årsagen, og komme med deres besyv til deres vægttab? Det ville betyde meget  ;D
Maran, Wyandotte, Brahma, Cream Legbar, blandingshøns af: silke/faverolle, Maran/Isa, Sussex/araucana

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Mystisk.. Nogen der har et bud?
« Svar #2 Dato: 12 Juni , 2022, 20:32 »
Det ville jeg gerne, men kan ikke gennemskue problemet. De syntes at tabe sig, men spiser og opfører sig normalt . Tja hvad kan det så være ??.
Jeg har ikke noget bud - desværre  :-\

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Mystisk.. Nogen der har et bud?
« Svar #3 Dato: 13 Juni , 2022, 08:00 »
Jeg er ikke sikker på, der er noget galt med dine høns.

Hvis de går frit, er det ret almindeligt, at høns taber sig noget, når foråret kommer og vejret er mere hønsevenligt til motion og et aktivt liv dagen igennem.

Din udførlige og fine beskrivelse af hønsenes adfærd, udseende og fødeplan beskriver en sund og rask flok, som villigt spiser sund og lødigt hønsemad og hønerne lægger også mange æg - dette ville de ikke gøre, hvis de manglede næring eller var syge, da al indtaget energi så ville blive brugt på at holde hønen i live.

Der er en minimal risiko for at de har et mindre overtryk af orm - jeg tror det dog ikke. Overtryk af orm afsløres ikke altid ved orm i afføringen, men når det drejer sig om hele 8 individer, så vil det være mere end usandsynligt, at ikke en eneste orm er fundet i en klat.

Jeg synes, du skal glæde dig over din aktive flok og se tiden an.
Jeg tror, de har sommer-slanket sig - men hold øje med dem og bliver der det mindste negative ændring i adfærd, så skriv igen.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Mystisk.. Nogen der har et bud?
« Svar #4 Dato: 13 Juni , 2022, 10:25 »
Hvis vi mennesker ikke styrketræner, vil musklerne være tilsvarende små. Hvis en høne lever stille og roligt, måske uden at blive jagtet af overhøner, flyver ikke, så vil musklerne ikke vokse. Brystmusklerne på en høne bruges til flyvning, og ingen flyvning=små brystmuskler 🤔

Offline Thomas S

  • Bruger
  • Indlæg: 32
Sv: Mystisk.. Nogen der har et bud?
« Svar #5 Dato: 13 Juni , 2022, 20:37 »
Tusind tak Helle, Hans-kurt og Gok for at i skriver og forsøger at hjælpe med opklaringen..  ;D Det betyder meget, da det har fyldt en del og - som jeg har skrevet i tidligere tråde - så er det meget tamme "kælehøns" vi har med at gøre  ::), som vi bruger meget tid med og holder af.. Så de kan ikke bare lige erstattes de små banditter..

Helle: Jeg havde godt tænkt på, om det kunne være årstids/aktivitets betinget og hvad du skriver giver jo rigtig god mening. Men at de kunne blive så tynde pga. det, havde jeg ikke regnet med.. Og så havde jeg svært ved at holde det sammen med, at nogle folk jo har høns udelukkende for deres kød og at de med deres alder vil være nogenlunde i slagtealderen. For med dem her, ville det godt nok være en horribel forretning, deres vægt in mente..

Har haft høns før, men uden den samme interesse for dem som nu, så de var dengang ikke oppe i hænder og skød. Så det kunne sagtens være det var det samme med dem, men uden at jeg opdagede det.

Men jeg er glad for, at du ikke tænker det er orm, trods det selvfølgelig kan kureres hvis det var. Men udover deres vægttab, har jeg heller ikke oplevet noget, der skulle pege i den retning.. Ud over at rode rundt i deres efterladenskaber, så har jeg sågar haft flere af dem oppe og kigge dem i næbbet efter luftvejsorm og hvad man ellers kan forestille sig.. :o

Men endnu engang tak for det, og vi vil som du skriver, glæde os over vore aktive lille gruppe og se tiden an  :D

Gok: Det selvfølgelig rigtigt  :laugh:
Maran, Wyandotte, Brahma, Cream Legbar, blandingshøns af: silke/faverolle, Maran/Isa, Sussex/araucana