Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mobilt hønsehus størrelse  (Læst 5739 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline 1984dvn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 26
Mobilt hønsehus størrelse
« Dato: 12 Maj , 2015, 13:00 »
Jeg overvejer at lave et flytbart hønsehus til enten mine 1.2 australorps, 1.2 bielefelder eller 1.2 Plymouth Rock. Men ved ikke hvor stor en gård de skal have hvis de de skal bruge længere perioder i den, når den også skal være mobil.
Er der nogen som har erfaringer med mobile huse?
Tilføjelse: jeg har en kasse som jeg vil bruge til at lave huset af, som måler 1x1.8m. Jeg vil gerne lave en separat gård så det er lidt nemmere at flytte rundt på.
« Senest Redigeret: 12 Maj , 2015, 21:14 Fra 1984dvn »

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: Mobilt hønsehus størrelse
« Svar #1 Dato: 12 Maj , 2015, 14:32 »
Jeg har engang tænkt over det. Jeg kunne forestille mig noget som det her: http://www.thegardencoop.com/garden-ark-coop-plans.html

Man må så lige tænke over størrelsen, her står at det er nok til tre høns, men der til gengæld tag over det hele, så de også kan gå ud i regnvejr. Man kan vel købe en rulle hegn og tage den i brug/flytte hegnet med huset når hønsene har brug for en udvidet gård/ikke går frit?

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 938
Sv: Mobilt hønsehus størrelse
« Svar #2 Dato: 12 Maj , 2015, 18:17 »
Der er sku ikke meget plads i løbegården (eller er det for meget at kalde den *s), Mon ikke de stakels dyr bliver rundtosset af at gå sådan indespærret  *t

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: Mobilt hønsehus størrelse
« Svar #3 Dato: 12 Maj , 2015, 18:20 »
Netop derfor at jeg mener, at man kan lave en lille kasse på hjul og have noget hegn seperat, som man bare flytter samtidigt.

Men mon ikke der er en smartere løsning.

Offline 1984dvn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 26
Sv: Mobilt hønsehus størrelse
« Svar #4 Dato: 12 Maj , 2015, 19:44 »
Hans-Kurt kassen er kun til selve  hønsehuset, gården er det jeg søger råd til.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 938
Sv: Mobilt hønsehus størrelse
« Svar #5 Dato: 12 Maj , 2015, 21:39 »
Jeg var kun fokuseret på størrelsen af gården, undskyld   <+ , så jeg så slet ikke dine tanker om gårdudvidelsen. Beklager meget  ???

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Mobilt hønsehus størrelse
« Svar #6 Dato: 12 Maj , 2015, 22:18 »
Jeg har erfaringer med en hønsefræser på ca. 2,5 x 3,5 m og en på 2 x 3,5 m.

Jeg har haft høns med hane i begge, men lige nu er den ene tom, og i den anden er der kyllinger.

For mig er det den eneste rigtige måde at have kyllinger på. I forhold til en lille flok høns med hane er jeg lidt mere forbeholden.
Det er en kæmpe fordel at man altid kan have dem på frisk græs. Og utøj er et ikke-eksisterende problem.
Det var/er også rart at jeg ikke skulle lukke ud og ind morgen og aften.
Jeg får også gødet græsplænen uden de render frit og kan ødelægge køkkenhaven. Lidt snegle spiser de også, og masser af orm, som hønsene ikke får når jeg smider græsafklip i hønsegården.

Men fx i forhold til støvbad var det lidt problematisk. Og i mit design var der også lidt problemer med redekasserne.

Et flytbart strømhegn og et lille mobilt hus er også en mulighed med racer der ikke flyver.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).