Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: At ruge selv ?  (Læst 1145 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Olversdottir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 374
    • stutterihektor.com
At ruge selv ?
« Dato: 08 Oktober , 2012, 20:23 »
Hej .. jeg har nogle spørgsmål jeg har ikke kunnet finde svar ved ...
Hvis jeg investerer i en rugemaskine til at avle kyllinger til fryseren ?
Hvad skal jeg have udover rugemaskinen ?
Ved jeg skal have varmelampe men ...... ?
hvor gamle er kyllingene når de kan komme ind i hønsegården med de andre ?
hvor gamle er kyllingene når de skal slagtes ?
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: At ruge selv ?
« Svar #1 Dato: 08 Oktober , 2012, 20:42 »
Jeg bruger plastkasser med låg den første uge til 14 dage.Der er boret lufthuller i.I denne kasse er kommer varmen fra alm elpærer. Et styk i hver kasse.Når det er varmere i vejret kan jeg godt sætte dem direkte ud i kyllingeburet i stalden.Det er et aflangt bur med en lukket kasse i den ene ende hvor varmelampen hænger ned over.I starten spærer jeg ud til løbegården for de er ikke gode til at finde tilbage til varmen den første uge.Der er foto i mit galleri både af plastkasser og kyllingebur hvis du vil kigge.Min rugemaskine er en Rcom 20.Ud af 18 æg som lægges i kommer der ca 14 kyllinger.De passer i mængde hvis man deler dem i de to plastkasser.Hele flokken kan gå i kyllingeburet.
Jeg venter længe med at sætte unge og gamle sammen.Kan ikke ret godt tåle de små får hug.Det afhænger meget af din race og hvor meget plads du har hvor meget de vil sloges.
Slagtealder er også afhængig af hvad race og fodring osv.De yngste jeg har slagtet var kun 3 mdr.De var små men lækre.Held og lykke med det..

Kyllingeburet kan også bruges til hønsefræser.Her kunne hanekyllingerne måske blive lidt længere hvis det ikke er store racer.
« Senest Redigeret: 08 Oktober , 2012, 20:51 Fra vbruun »
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand