Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: En fin ko  (Læst 11879 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: En fin ko
« Svar #15 Dato: 08 April , 2011, 19:41 »
De fleste ko-racer findes efterhånden i en polled udgave. Det er dog de færreste racer, som ikke findes med horn, men Angus er en af undtagelserne - hvis ikke den eneste.

Jeg ved ikke, om det er synd for kalvene at afhorne dem. De er bedøvede under indgrebet. Det er vel ikke værre end hestene, som bliver brændemærket... Det er i hvert fald mere synd, hvis man har en flok køer, hvor nogle har horn og andre ikke har. Det er ulige vilkår  ;)
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: En fin ko
« Svar #16 Dato: 10 April , 2011, 19:53 »
GKV: jeg sender en pm
Lene Lestat: tja det er nu en smagssag om det er synd, kalven når jo aldrig at vide hvordan det er at have horn, og det er meget humant at afhorne dem, og jeg synes det er mere synd hvis de stanger hinanden, så blodet flyder.
Eks: i går malkede jeg køerne (vi har 85 malkekøer + opdræt). de vil gerne ind i malkagraven, da de ved der er lækkert foder bagefter, de bliver utålmodige og puffer til hinanden med hovederne, hvis de havde horn, kunne det lettere gå galt.
Sidste ko i malkegraven står med siden til, uden mulighed for at forsvarre sig, så hvis der kommer en ko der synes hun ejer det hele, og hun har horn, så tak skæbne /d  nu er de jo rolige dyr MEN man ved aldrig.
Vi har en ko med et lille stykke horn, og hun ved udemærket godt hvordan det skal bruges.
Man avler ikke så meget med om de er pollede (født uden anlæg til horn) det går mere op i holdbarhed, ydelse, temperement osv.
Ja og så er der jo mig der synes farver også spiller lidt ind /o
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: En fin ko
« Svar #17 Dato: 10 April , 2011, 21:17 »
Da jeg var barn blev min nabo stanget. Han fik punkteret den ene lunge og var rigtig slemt skadet. Siden fik han altid afhornet sine kalve, og jeg har overværet det flere gange. Dengang bedøvede man ikke kalvene, men det gik hurtigt og virkede ikke synderligt skræmmende på mig. (Men det lugter forfærdeligt!)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: En fin ko
« Svar #18 Dato: 10 April , 2011, 21:18 »
Jeg synes faktisk det er mere synd for føl der skal chippes, jeg har selv set en brændemærkning og føllet stod og halvsov mens det skete. Jeg har aldrig set en chipning men har hørt at de virker til at have meget ondt.

Det kvæg og geder skal igennem med guld øreringene det er helt grotesk /d fy for pokker.

Men tilbage til tråden, sikke et par dejlige tøser /o hvis jeg havde pladsen(og kassen) havde jeg både store og små køer :D
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Lolland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 316
  • En have uden høns, er som et akvarie uden fisk.
Sv: En fin ko
« Svar #19 Dato: 12 April , 2011, 12:58 »
Chipning på dyr gør ikke ondt. Fik chippet min hest sidste år, og det er nøjagtig samme reaktion som en vaccination. Det er jo en meget lille chips, som bliver lagt lige under huden.
Syntes det var værre da de skulle brandmærkes, selvom min daværende hest slet ikke reagerede på det heller.
Hilsen Britta

0.4 høns (alverdens blanding af gode æglæggere) 0.2 fodbefjerede dværghøns( sabelpoot) sort guld porcelæn.
0.1 Dogue de bordeaux
4.5.10 kanariefugle
1.0 grå jaco
0.1 voksen datter

karina dj

  • Gæst
Sv: En fin ko
« Svar #20 Dato: 12 April , 2011, 13:02 »
Det er en individuel oplevelse for hestene at blive chippet, fuldstændig som det er med mennekser at blive stukket. Jeg har hørt om flere heste der har reageret voldsomt på at blive chippet, og ikke vil røres på halsen i lang tid efter  ;)

Min egen hund hylede osse da han skulle ordnes :(

GKV

  • Gæst
Sv: En fin ko
« Svar #21 Dato: 12 April , 2011, 14:03 »
Mine føl reagerede også ret voldsomt ved chipningen og det er altså ikke en lille nål man bruger!!!!

Køer med horn er smukke, men jo, de kan da være lidt farligere at omgåes, men jeg synes man vænner sig til, at de er der. Har altid selv haft kreaturer med horn og har endnu ikke været ude for, at de er blevet brugt imod mig, eller de andre dyr.

Afhorningen er nok ikke så slem, når vi taler om kalve, men hvor er det dog grimt når det halve af hovedet bliver taget med, så der sidder sådan en spids tophue. Især jerseykøerne er det uklædeligt på, navnlig når man ved, at de har de flotteste svungne horn fra naturens side.

Sådan en her har jeg også ønsket mig engang, jeg har lige søgt efter nogle billeder fra deres forskellige fester, hvor disse dyr er spændt for ølvogne og pyntet med flot seletøj og blomster, men kunne ikke lige finde noget.



De findes i DK, men er selvfølgelig afhornet /d

VH Gunni.

karina dj

  • Gæst
Sv: En fin ko
« Svar #22 Dato: 12 April , 2011, 14:07 »
Næææhhh...en siameserko  ::)

GKV

  • Gæst
Sv: En fin ko
« Svar #23 Dato: 12 April , 2011, 14:25 »
Nej, nej, Tiroler Grauvieh ;D

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: En fin ko
« Svar #24 Dato: 12 April , 2011, 14:45 »
Mine misser sagde ikke en lyd, da de blev chip'et, og ja, kanylen var da ret stor.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: En fin ko
« Svar #25 Dato: 19 April , 2011, 11:33 »
Marianne- katte er ret seje når det kommer til kanyler :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: En fin ko
« Svar #26 Dato: 19 April , 2011, 12:12 »
Katte er i det hele taget seje *p *p *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

pylle pylle

  • Gæst
Sv: En fin ko
« Svar #27 Dato: 19 April , 2011, 12:15 »
nåååå en sød ko.. kan sådan en gå sammen med hønsene??? ;D