Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Drivhus og vagtler  (Læst 199945 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #15 Dato: 30 Marts , 2009, 21:09 »
Hej

Når børnebørne kom på besøg så skulle de da lige ud og kikke til pipperne og de fik lov til at sidde på skamlen midt i drivhuset og i løbet af kort tid kom vaglerne så frem og rende rundt på gulvet omkring benene på ungerne og hvis de sad helt stille kunne de næsten røre ved dem og det var meget spændene og de bruget meget tid på det når de var på besøg, min mor sørgen altid at have lidt godt med til dem, så kom de hurtigere frem og var mere tillidsfulde.

Der blev desværre aldrig taget billeder af det, men når vi somme tider mødes så kommer snakken altid ind på pipperne hos mormor og de huske det stadig som noget spændende, selv om de er blevet voksne.

Tommy 

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #16 Dato: 30 Marts , 2009, 21:10 »
Hmmm, gæt hvad jeg lige skulle ind og kigge på i Svendborg... vagtler i dyrehandelen. De er jo søde og jeg har altid holdt et godt øje til dem. De ville passe så fint i mit drivhus, sådan nogen...
Farligt forum!  ;D
Mvh Marianne

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #17 Dato: 30 Marts , 2009, 21:22 »
På dette område, som med så mange andre har jeg været previligeret. Jeg har et 250 kvardratmeter drivhus hvor jeg har haft vagtler i mange år, men aldrig en eneste kylling ?????? Sidste år var der en, på stedet, løs hund der ville have vagtlerne, den sad og ventede ved døren til nogen gik ud, så løb den ind. Slut med de vagtler.
Jeg vil imidlertid gerne prøve igen, men, hvad gør man for også at få dem til at yngle ? Det med hunden skal jeg nok få stoppet. Jeg har hørt om mange der har haft stor held med avl i et 9 kvardratmeter drivhus hvorfor så ikke hos mig med masser af plads, og masser af myrer,larver, og utøj ???
Hilsen
Peter

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #18 Dato: 30 Marts , 2009, 21:31 »
@ Tommy: Kikker stadig jævnligt ind på din hjemmeside, for at se om der mon er kommet billeder af dit hønsehus :D

Ja, jeg ville også hellere have gjort det med min søn  ;D

Hehehe ;D

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #19 Dato: 30 Marts , 2009, 21:55 »
Hej Marianne


Kik i den blå avis eller gul og gratis, der er de billigere, eller kommer du til at give 100 kr for en hane og 200kr for en høne, i den blå avis kan du nok få et par for 100kr.

Dværgvagler kan fåes i en del forskelligefarver, de naturfarvet er billigst.

eller prøv at kikke på www.fuglemarkedet.dk

@Peter.
Vagler vil meget gerne have skjul til deres rede, gene noget naturligt krat eller græstuer eller en bunke halm.

@ Christina  jeg ved godt at jeg ikke har fået taget flere billeder af hønsehuset, men nu ser det lidt lysere ud med tiden, så....



Tommy  
« Senest Redigeret: 30 Marts , 2009, 21:58 Fra Tommy Andersen »

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #20 Dato: 30 Marts , 2009, 22:06 »
Hej Tommy! Der er masser af krat, tuer og skjulesteder, hele huset fungerer som en tropisk regnskov med 28 grader varme, og en luftfugtighed på 80. Det er måske det de ikke bryder sig om ?  men de ser nu ikke ud til at lide. Der lå af og til et æg hist og her, bare smidt.
Hilsen
Peter

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #21 Dato: 30 Marts , 2009, 23:58 »
Det med at man kan komme til at give 2-300 kr. for et par vagtler man kan få til under 100 kr. i den blå Avis og Gul og Gratis, vil jeg godt kommentere.

Man kan såmænd også komme til at give 1500 - 5000 kr. pr. par. vagtler uden at de er for dyre.
Vagtler er ikke kun en art men mange forskellige arter.
Prisen afhænger af hvilke vagtler arter og kvaliteten på de udbudte vagtler.
Et par gamle nedslidte vagtler sælges ofte til langt under den pris et par ubeslægtede et årige fugle der har fået en opmial forplejning koster. Der er jo ofte en grund til at man er nød til at sælge til billigste pris

Jeg kan nævne et eksempel.
Et par Australske topduer der blev solgt i Nordjylland for nylig til knap 500 kr. Selv ville jeg være meget ked af at give 200 kr. for dette par
Prisen ligger normal på 8-900 kr.
Parret der blev solgt i Nordjylland kendte jeg tilfældigvis og de var så gamle og der ikke havde været unger hos dem de sidste mange år.
Jeg havde selv en sådan hun sidende på et tidspunkt, hun blev solgt til 350 kr. under prisen. Køberen vidste hvad han købte og mente at det var en særdeles god pris.

Jeg blev sidste år ringet op af en person der skulle bruge forskellige vagtelhøner og han ville give 100 kr. pr. stk. og ikke en krone mere da han kunne købe dem til denne pris hos en navngiven person som jeg kender på forhånd.
Der er bare det ved det at op mod 75 % af det han sælger dør kort tid efter at de er flyttet.
Han mente at jeg ville snyde ham og min kommentar var at det stod ham frit for da jeg sagtens kunne afsætte mine vagtler til anden side.
Jeg skal jo ikke bestemme hvor folk køber deres vagtler og da slet ikke når de er så målrettet.
En måned senere ringede den samme person og bestiller de samme fugle igen, da alle han havde hentet hos den opdræter var døde.
Han var dsv. nr 4 der kom hos mig og havde oplevet det samme hos denne opdræter.

Min konklutionen er at når fugle sælges til langt under normal prisen er det ofte et dårligt køb og den der troede at han var smart og havde købt billige fugle kommer til at betale dyre lærepenge og ofte en del mere end hvis han var startet med kvalitet i første omgang.
I tilfældet med vagtler drejede det sig om 4-500 kr.

Alle mine topduer er solgt på forhånd. Det er duer der ikke er over 2 år gamle og er fastringet og ubeslægtede og det er yderst sjældent at folk ikke får unger af dem.
Alle vagtler jeg sælger er ikke over 1 år gamle da de skiftes ud hvert år.
De der er behæftet med fejl slagtes eller sendes med dagrenovationen hvis de er svagelige.
Kun gode og sunde fugle sælges til en fast pris på fuglene samt garati for alder og sundhed og fejl der ikke stammer fra mit fuglehold. Samt de er fodret så optimal som muligt under opvæksten.
Jeg har indtil nu kun mødt glade og tilfredse købere der ofte vender tilbage gentagende gange og køber nye farver eller arter og sådan skal det være.
For mig er prisen på nyindkøbte fugle ikke så afgørede som alder og kvalitet, der i sidste ende er afgørede for opdrætsresultatet og om man får noget man kan være bekendt at sælge videre til andre.

Omkring vagtler er det også sådan at jo dyre en vagtelart er jo vanskeligere er de at holde, som det fremgår af nedenstående beskrivelser.
Vel man kan komme til at give for meget for en bestemt art vagtel hvis man ikke er bekendt med priserne, men ofte regulere det sig selv da en sådan sælger ofte hutig får et dårlig ry.

Jeg vil kort beskrive nogle få arter og ca. retningslinier for priser på de nævnte arter.

Japanske og Franske produktions vagtler.
Hårdfør. 60 - 100 kr. pr. par
En vagtel der er meget lette at have med at gøre. Gør masser af æg, vil ikke selv ruge og ofte ødelæger hanerne hønerne ved konstant paring. Alle naturlige indstinkter udover reproduktion er faktisk bort avlet, Hønerne gør ofte et æg hver 18 time året rundt. Efter et år er hønerne ofte slidt op.

Europæisk vagtel.
Hårdfør 300 - 350 kr. pr. par.
En utrolig lille chamerede vagtel uden det store farvespil. Er ofte lidt svær at få kyllinger af. Tåler godt fugtige omgivelser.

Kinesiske dværgvagtler.
Hårdfør. 100 - 150 kr. pr. par
En produktiv lille vagtel i mange farver. Jeg har 8 forskelige farver gående. Kyllingerne er meget små og smutter uden problemer ud af tråd på 12 x 25 mm.

Harlekin vagtel
Hårdfør. ca. 300 kr. pr. par.
Den vagtel kan godt være lidt ondskabsfuld. Især kyllingerne tåler ikke andre vagelkyllinger samt der kan være problemer hos dem indbyrdes.

Bob White vagtler.
Hårdfør. 200 til 800 kr. pr. par. alt efter farve og art. Nogle farver og vildarter er lidt svære at have med at gøre end Virginia, gul, rød, grå og lemmon
En vagtel der stadig har de naturlige instinkter, hvor både hane og høne passer kyllingerne i fællesskab. Hanerne skader meget sjældent hønerne.

Blå Skælvagtel.
Hårdfør. 450 - 500 kr. pr. par
En forholdsvis ny vagtel i fugleholdet og kan ofte være svær at finde til salg, da der ikke er så mange og der ikke laves så mange kyllinger.

Califonisk topvagtel.
Hårdfør. 3 -400 kr. pr. par.
En utrolig flot vagtel, der dog er noget urolig og opholder sig for det meste oppe i grenværket. Ikke egnet til at gå sammen med mindre fugle.

Hjelm vagtel.
Sart. 15 - 1800 kr. pr. par.
Hanen metalblå med rust-rød top. Hønnen grøn. Spiser frugt og insekter. Kræver frostfri rum om vinteren, samt fugtig bund så tæerne ikke revner og giver adgang til sygdomme

Douglas vagtel.
Sart. 15 - 1800 kr. pr. par
Sjælden og ikke så let at finde. Let til at blive stesset ved håntering.

Toppet Bjergvagtel.
Sart. 15 - 1800 kr.
Er lige så sart og sjældne som Douglas vagtler.

Montasuma vagtel.
Meget sart. ca 4-5000 kr. pr. par
Meget sjælden. Opdræt er sjælden og meget
vanskelig.

Det at en vagtel betegnes som hårdfør er ikke ensbetydende med at foderkvaliten er underordnet, men derimod at de er vinter hårdføre og der ikke stilles særlige krav til omgivelserne udover at der ikke må være pløret og meget beskidt hos vagtlerne. 

 
 
« Senest Redigeret: 31 Marts , 2009, 12:03 Fra Bjarne Andersen »

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #22 Dato: 31 Marts , 2009, 06:54 »
Imponerende redegørelse Bjarne.
Det falder mig lidt i øjnene at det kun handler om par! Lever de kun parvis ?  Jeg havde kun 1 han, 4 hunner gående.

Hilsen
Peter
Hilsen
Peter

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #23 Dato: 31 Marts , 2009, 11:53 »
Hvis man tager Japanske og Franske og til dels også kinesiske dværgvagtler kan man godt have flere høner til en hane. Især ved de Japanske og Franske er det en fordel da hanerne ofte er meget hårde ved hønerne.

Hvad angår de andre arter er det en fordel at have dem i par. Man kan godt have en hane og 2 høner, men man kan risikere at den ene høne stresser den anden så den bukker under. Hvis en af hønerne kommer med kyllinger vil den anden høne ofte hakke disse til døde. Sammenholdet mellem hane og høne om at passe kyllingerne vil formentlig heller ikke fungere optimmalt. I mange tilfælde ruger hanen lige så meget som hønen.

Hos de Blå Skælvagtler og mange af de øvrige store vagtler er det kun tilrådeligt at have dem i hele par. Da fugle af samme køn vil stresse den svageste til den buker under.
Dette hænger sammen med at de i naturen om vinteren samles i store flokke og her tolerede de udemærket hinanden.
Men når vejret begynder at blive mildere, parre de sig ud og ofte med en partner de ikke er i familie med. Hvert par finder et teritorie hvor de under ingen omstændigheder aceptere andre vagtler af samme art.
At de agere sådan skyldes at parret ønsker at teritoriet har en vis størrelse i forhold til føde udbudet så de er sikre på at der er føde nok til både kyllinger og dem selv. I modsat fald vil det være forbundet med tab af kyllinger hos det enkelte par. 

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #24 Dato: 31 Marts , 2009, 16:14 »
Kinesiske dværgvagtler.
Hårdfør. 100 - 150 kr. pr. par
En produktiv lille vagtel i mange farver. Jeg har 8 forskelige farver gående. Kyllingerne er meget små og smutter uden problemer ud af tråd på 12 x 25 mm.

Ej, det lyder bare ALT for sødt!! :) Du har vel ikke billeder af dem? :)

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #25 Dato: 31 Marts , 2009, 17:37 »
Hej


@ Bjarne  Det var ikke ment som noget ond at jeg henviste til den blåavis istedt for en dyrhandel, man jeg har selv være i en sådan og jeg ved hvad den faktiske pris på anskaffelse af dværgvagler ikke holder stik med hvad de så tager for dem. Vi fik dem tilbudt til 25 kr for en høne og 10 kr for en hane (alm farvet) og det var af fugleholdere som eller godt viste havde tingen kostede.

Jeg syntes selv at man skal have hvad de faktisk og når jeg ved folk har lagt et stykke arbejde i avlen, så giver jeg gerne prisen og lidt til.

Vi har selv haft dværgvagler i volierer inde i stuen sammen med Gouldsamadiner og de fik mange unger uden der var noget bevoksning på gulvet, flere af hønerne kunne godt nok ikke finde ud af at ligge æggen i et hjørne og trillede bare rund med dem, somme tider samlede jeg dem samme i et hjørne og så gik det lidt bedre med at få begyndt at ruge, hvis de ikke ville ruge, så røg æggen i rugemaskinen og i de flrets tilfælde kom der kyllinger, i en rugning hvade jeg lagt 30 små æg ( havde fået æg af en anden opdrætter i flere farver) og der kom 27 kyllinger og de var i hele maskinen for de kom lige et par timer før jeg havde regnet med, men jeg fik da samlet dem samme i at gammelt akvarium og der overlevede 24 stk. men der blev 20 haner og 4 høner, så lidt slange foder blev der ud af det.

Tommy     


Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #26 Dato: 31 Marts , 2009, 22:33 »
Hej Tommy.
Fuglehandlere har aldrig givet for meget for de fugle de køber ind.
Dette hænger sammen med at de har visse omkostninger i forbindelse med foretningen og løninger, da de jo skal leve af det.

Dette er nok også grunden til at fuglefolk bruger at sælge det til dyrehandlere de ikke selv kan bruge eller af en eller anden grund har svært ved at afsætte eller i nogle tilfælde ikke vil sælge til fuglevenner. Ofte er det at sælge til fuglehandleren sidste udvej for at komme af med fuglene. Det er selvfølgelig ikke sådan i alle tilfælde da der kan være situationer hvor man hurtig skal af med det hele.

Det der forager mig mest ved de ofte latterlige priser er at mange gør et impulskøb og er mere eller mindre ligeglade med fuglene efterfølgende.

Et eksempel.
Da det for nogle år siden var muligt at hente vildtfangede småfugle i tusindvis f.eks. fra Afrika, var det sådan at når man kom til fuglehandleren og skulle hente foder skulle man lige have supleret op med de fugle der var død i mellemtiden og med priser på 60 -75 kr. pr. par betød det ikke så meget. Kun ganske få fuglefolk gad sætte sig ind i fuglenes behov og opdræt skænkede man ikke en tanke.
Efter at der kom importstop og priserne steg fra ca. 100 kr. pr par til 800-1700 kr. pr. par begyndte man pludselig at intresere sig for fuglenes behov og opdræt.
Afrikanske finkefugle har et meget stort behov for levende foder, noget man ikke tidligere havde brugt da det er dyre end tørt frø som de ikke kan overleve på.
Jeg har set frugt og insektædere side og kun have hirsekolber at spise medens de kostede et par hundrede kroner pr. par. Et foder de slet ikke kan omsætte. Nu hvor de samme fugle koster omkring 3500 - 4000 kr. pr. par bliver fuglene passet optimalt.
Det samme ser vi med hunde og katte der ikke koster ret meget og mange gange bliver deres liv tilsvarede sølle.
Selvfølgelig skal man ikke betale dobbelt pris for et par fugle, men samtidig synes jeg at det er latterligt at man sælger et par Kineservagtler til 35-40 kr. samme pris som en pakke sigaretter koster. For mig at se er en pris omkring 100 kr. fornuftig for et par. Hanerne koster som regel kun ca. 10 kr. da der som du skriver altid er stort overskud af haner.
Det at tjene penge på det at holde fugle har jeg ikke prøvet endnu, men det gør ikke noget at der er lidt til at holde underskudet nede på et rimeligt plan.
Det er indefor fugle og fjerkræ som med andre ting, det koster at lave kvalitet.
Jeg har heldigvis meget sjældent selv været i den situation at skulle sælge til dyrehandlere eller halv pris.
Kun en enkelt gang solgte jeg 4 dværgpapegøje unger der var plukket i kassen flere gange af forældrefuglene, kønne var de ikke og det var egentlig planen at de skulle have været aflivet. På forhånd var der en der ringede konstant og ville købe dværgpapegøjer men ville ikke give noget videre for dem.
Så jeg tænkte at jeg kunne tilbyde ham de 4 unger samlet til 100 kr. Prisen er under det 1 fugl koster.
Efterfølgende blev vedkommende i forbindelse med besøg af andre fuglefolk spurgt hvor han dog havde købt de søle fugle henne og han kunne så oplyse hvor og at det heller ikke var et særligt godt køb, uden at nævne prisen han havde givet.
En reklame som jeg har lært af senere. Så nu ryger de ringe fugle i skraldespanden, og der bliver kun købt fugle ind fra opdrætere der passer deres fugle ordentlig og har rent mel i posen.
Det at sælge dårlige fugle til en som man evt. hen af vejen kunne sælge mange fugle til er en ikke særlig god foretning. Det dårlige ry har man heller ikke noget at bruge til.

Det at kvalitet koster er også med til at animere andre til at lave kvalitet.
Hos de der laver kvalitet kan man også sjældent bare komme og hente et par fugle hos ofte skal de bestilles på forhånd.
Det at det ikke er muligt at prutte om prisen plejer også at være et godt tegn. Selvfølgelig hvis der er en større mængede dyr bør der altid være lidt køb. 
« Senest Redigeret: 01 April , 2009, 12:23 Fra Bjarne Andersen »

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #27 Dato: 01 April , 2009, 22:26 »
Ej, det lyder bare ALT for sødt!! :) Du har vel ikke billeder af dem? :)


Prøv at gå ind på min hjemmeside http://www.sitecenter.dk/vagtler: under Kinesiske Dværgvagtler.

Jeg er i øjeblikket er ved at opdatere hjemmesiden med en del nye billeder mm.
Jeg har i dag taget 235 billeder som jer er i gang med at klippe og redigere. Det er jo ikke alle billeder der er brugbare når det er levende dyr man fotografere.
Det tog 4 timer at tage alle billederne og forventer at kassere godt og vel halvdelen, da fuglene er lidt svære at få til at stå stille når de kommer i en kasse der er speciel beregnet til fotografering af vagtler mm. Nogle vagtler er de fødte fotomodeller andre er så steesede og hysteriske så man næsten selv også bliver det.
Det er planen at nogle af billederne skal bruges til opdatering af standarten for vagtler, eller i det mindste som et diskutions oplæg til dommerne i LDF.
« Senest Redigeret: 01 April , 2009, 22:31 Fra Bjarne Andersen »

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #28 Dato: 01 April , 2009, 22:34 »
Ja, det er svært at fotografere dyr! og især fugle ... men hvor er de fine og kønne - og der er da mange gode billeder imellem!
Mvh Marianne

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #29 Dato: 01 April , 2009, 22:37 »
Ej, hvor er de nuttede!!! :) Det er jo slet ikke høns jeg skal have!! Det er da VAGTLER! :D