Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Drivhus og vagtler  (Læst 200186 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #45 Dato: 01 Juni , 2009, 13:31 »
Vores søn havde besøg af nogle venner i går, og den mandlige halvdel er bygningssnedker såååå.....
Dejligt når man kan få dygtige mennesker til at hjælpe *y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #46 Dato: 01 Juni , 2009, 13:47 »
Berit, selve trærammen er ikke til at skyde, jeg sætter den ind foroven først, hvor den sidder mellem to profiler, så den hverken kan vippe ind eller ud, forneden skubber jeg den ind mod den profil, der danner dørtærsklen, og så sætter jeg lige en herregårdssten for, fordi jeg er bange for at den evt. skulle kunne vippe ud forneden, men det tror jeg faktisk ikke den kan.
Fidusen er at den skal tages af udad, for skulle der komme en kat eller hund og skubbe til rammen, kan den ikke skubbes længere ind, den kan kun fjernes ved at man vipper den ud forneden.
Når jeg har sat trærammen på plads, skubber jeg yderligere skydedøren i drivhuset fastere ind mod rammen, så sidder den rigtig godt. Det træ jeg har brugt hedder "lægter", så er der brugt alm. voilère net og såkaldte "av-min-finger kramper" de mindste. Der er brugt meget store skruer til at skrue sammen med 5 mm tykke og 90 mm lange!!
Jeg tror det er godt med lidt luft, for at vagtlerne ikke skal få det for varmt, specielt på sådannne dejlige dage, som vi har lige nu  8).
Jeg skal lige have købt nogle håndtag til at sætte på på forsiden, så det bliver lidt nemmere at sætte rammen i, og tage den af igen. Den kan først blive malet, når vi får en af de køligere dage, hvor den ikke er i brug  ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #47 Dato: 01 Juni , 2009, 13:52 »
Marianne har spurgt om Bob White kyllinger kan smutte igennem alm. volieretråd 12,5 x 25 mm.
Da mine kasser til kyllingerne er af plader har jeg ikke erfaring med dette og derfor gik jeg ned og prøvede med en kylling der var 3 dage gammel og den kunne smutte igennem tråd af ovennævnte størrelse.

For 3 dage siden fik jeg en god flok vagtelkyllinger i rugemaskinen.
Jeg havde lavet en ny og mere optimal kasse efter de sidste nye erfaringer der er gjordt af andre med dyrevelfærd og opdræt af Agerhøns.
Dagen efter var vi til bryllup og da jeg kom derned dagen efter havde termostaten åbenbart ikke været stillet nøjagtig nok. Den stod på godt 35 grader dagen før, men var i mellemtiden faldet til ca. 30 grader med det resultat at godt halvdelen af kyllinger og var døde.
Nu skulle den meget gerne køre optimalt igen.

Så det er ikke bare nybegyndere der har lidt problemmer men også garvede fuglefolk kan løbe ind i problemmer. I mit tilfælde skyldes det nok at jeg vover mig ud i noget som andre med vagtler ikke har prøvet før og derfor må tage de knubs der kommer, men kan det med tiden komme andre til gode og optimere dyrevelfærden er mit mål nået.

De første år havde jeg en alm. 40 Watts pære i mine varmekasser og hermed lys ved dem døgnet rundt. Dette gav en del problemmer med kyllingerne, da der aldrig var ro i kassen.
Sidste år lavede jeg det hele om og mellem hver kyllingekasse var der et rum hvor luften blev filtreret og tilsat varme så det passede med den tempratur vagtelkyllingerne skulle have. Der var indsugning for neden og indblæsning af varme for oven og det eneste lys de havde var alm. dagslys.

Det første problem var at kyllingerne ville side i hulet ved indsugningen og blev syge af den smule træk der vil være her. Dette blev løst med ekstra net foran. Men kasserne fungerde ikke optimalt, med hensyn til at sænke stess nevuet. Den smule støj der var fra den lille blæser når den startede var formentlig årsagen. Samtidig var strømforbruget også meget stort da der i hver kasse var monteret et 250 Watts varmelegme og en blæser der kørte næsten konstant, da der var et vist varmetab på grund af luftcirgulationen.

Der for har de i år kun lys i 3 timer daglig, de første 3-4 dage. Lyslængeden øges gradvis og ender med fuld dagslyslængde. Samtidig har de som tidligere år små lave skærme der består af en plade på meget korte ben så kyllingerne lige kan gå under den. Kanterne er beklædt med løst stof. Fordelen ved dette er at kyllinger der føler sig utrykke kan gå herind og få ro hvis det er nødvendig.

Jeg håber at ændringerne kan være med til at give endnu mere psykisk stabile kyllinger. Hermed ikke sagt at der tidligere har været meget store problemmer med plukning mm. men jeg tror at det kan gøres bedre. Mit mål er at de kyllingrer der går i varmekasser bliver lige så stabile som de der går under høne. Især er det vigtigt at rugeinstinktet bevares.

De nye kasser vil først rigtig stå sin prøve når jeg begynder at ruge Harlekin vagtler ud, da de i langt højere grad indikere velfærdsproblemmer end Bob White og Skælvagtler. Dette udtrykker sig i form af at de hakker og stresser hinanden langt mere end de andre vagtler. Harlekin vagtler kan ikke gå sammen med selv vagtelkyllinger der er væsentlig større end dem selv, da de stresser dem til døde for så efterfølgende at starte med artsfæller. Dette tager jeg som et udtryk for at der er noget galt med de forhold de går under. Hvis man løser problemet med Harlekin vagtlerne er det væsentlig bedre forhold for de øvrige vagtler.

Dsv. midslykkeds forsøget med at ændre mine opdrætsbure sidste år så hønerne selv kunne ruge og gå med kyllingerne, da de ikke ville ruge i burene men kun i de store voliere. Et problem jeg håber at løse med tiden.
 

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #48 Dato: 01 Juni , 2009, 13:56 »
Det ser rigtig godt ud, Marianne.

Jeg har også den øverste dør stående åben i disse varme dage. Jeg har bare hægtet et stykke volieretråd på indersiden af dørkarmen.

Jeg er gået lidt i sad mode rent vagtel mæssigt ovenpå tabet af hønen. Aner ikke hvad jeg skal gøre.... Droppe vagtleriet, prøve med nogle små kinesere, lade tiden gå og vente på en løsning eller, eller, eller.....
Hanen virker meget stresset og kalder flere gange dagligt...
Det er så synd for ham  :'(

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #49 Dato: 01 Juni , 2009, 13:57 »
Man kan vel også bruge soldevæv, det er meget fint masket, men pokkers dyr, men det kunne da værer en løsning, men den ramme er bare smart  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #50 Dato: 01 Juni , 2009, 14:00 »
Jeg købte tyl stof til arrangementet i loftet ved vinduerne.
Det kostede 11,- meteren i stof 2000.
Men det er måske ikke holdbart nok til at holde fks. en kat ude ved døren.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #51 Dato: 01 Juni , 2009, 14:08 »
Til vinduerne har jeg brugt sådan noget plastik fluenet, fra jem & fix, men tyl er sikkert også ok, du skal nok bare være obs. på om det mørner i solen.
Indtil vi fik lavet rammen lod jeg skydedøren stå på klem, det kan jo gå med voksne, men hvis der nu på længere sigt skulle komme kyllinger, dur det jo slet ikke.
Mine vagtler kan snildt flyve op på hylden, hvor jeg har mine spireplanter, og synes da de smager godt, så det er helt sikkert nødvendigt med noget foroven i de drivhuse, hvor man har en såkaldt stalddør.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #52 Dato: 01 Juni , 2009, 14:32 »
Du er altså imponerende Bjarne.
Jeg ville ha druknet i selvbebrejdelse og ærgelse over at finde så mange døde kyllinger.

Men godt at du klemmer på med krum hals og bliver så klog af dine erfaringer.


Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #53 Dato: 09 Juni , 2009, 09:43 »
Se, nu købte jeg jo mine vagtler for at have styr på kriblekrablet i drivhuset, her er bare at sige "Mission accomplished".
Jeg sad lige og sludrede lidt med Bob i går, efter at jeg havde fjernet nettene rundt om planterne. Og der var en del meget små fluer. Jeg har sikkert forstyrret dem, da jeg gik og flyttede net, jeg skal lige love for, at Bob kunne snuppe dem, dejligt han gider, for der kan ikke være meget fyld i sådan en lille flue.
Planterne er nu så store, at det er ok, at vagtlerne nipper lidt i de nederste blade. Min aubergine har de fineste kniplingemønstre rundt i kanten af bladene (tak for dem Bob).
Det kan selvfølgelig være, at det sætter planterne lidt tilbage, at vagtlerne nipper i bladene, men det er i hvert fald helt sikkert, at kriblekrable er skadeligt, og så ved jeg godt, hvad jeg fortrækker *y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #54 Dato: 09 Juni , 2009, 10:07 »
*f Du skal passe på for de kan altså også godt lide agurker, jeg hentede en agurk igår og der havde de spist en del af den, men jeg regner med når nu planten bliver højre så har jeg mine agurker i fred  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #55 Dato: 09 Juni , 2009, 13:38 »
De vagtelkyller må godt nok væte bitte, bitte små, når de kan komme gennem volierenet.  :o
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #56 Dato: 09 Juni , 2009, 13:47 »
Ja, jeg må hellere få taget mål til den plade, der skal sidde nederst i netdøren. Babymaden er bestilt også, så nu kan de bare komme. Ih, hvor jeg glæder mig, nu begynder jeg virkelig at tro på, at det kan lykkes. *y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #57 Dato: 09 Juni , 2009, 14:45 »
Marianne jeg   *k og  *k og jeg tror det nok skal gå, hvor er jeg spændt på at høre nyt om vagtler børn *p
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #58 Dato: 09 Juni , 2009, 15:32 »
Ja, Berit, jeg glæder mig også til klækning her i nærmeste fremtid *f
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #59 Dato: 09 Juni , 2009, 15:48 »
Jamen tro mig jeg kan da godt forstå dig *f
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte