Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Foderautomat høns/ænder med timer  (Læst 4586 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Simon_Svane

  • Bruger
  • Indlæg: 2
Foderautomat høns/ænder med timer
« Dato: 13 Juni , 2023, 10:05 »
Hej alle,

jeg har været på udkig efter en foderautomat som kan dispense foder til høns/ænder vha en timer (f.eks. morgen og aften) når vi ikke er hjemme. Vi har de alm. rottesikrede automater men oplever at de ikke virker efter hensigten da en del foder tabes (især ved ænder!) og ligger under automaten. Her kan mus/rotte så hente foder mens fuglene ikke kan nå det. Det giver både spild og som sagt problemer med skadedyr.

Både høns og ænder ser ud til at foretrække foder på jorden så der kan skrabes osv så jeg ville høre om der er nogen der kender til en løsning hvor automaten er en lukket beholder som simpelthen spreder en fastsat mængde foder ud regelmæssigt - lidt som vildtfoderstationer bare i mindre skala? Jeg har prøvet at søge på det store internet uden ret meget held.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Foderautomat høns/ænder med timer
« Svar #1 Dato: 14 Juni , 2023, 11:17 »
Jeg har ikke løsningen, men de samme erfaringer med at de sviner med de rottesikrede automater. Også at de helst vil spise fra jorden.
Mine automater står på fast underlag. Hver aften fejer jeg sammen under dem, og hælder det tilbage i beholderen. Så må de selvom, at der stort set kun er byg tilbage, når den er ved at være tom  ;D
De får ikke fyldt op, før den er tom.

Men du gav mig en ide. Jeg anede ikke, at sådan en spreder fandtes, og jeg har tit undret mig over, hvordan man undgik en hær af rotter.
Jeg har høns og plads nok til, at det giver mening med sådan en, så den har jeg bestilt hos America Thisted, og den ligger vist allerede ude i carporten.

Jeg forpligter mig hermed til at melde tilbage om det fungerer  ;)

Offline Simon_Svane

  • Bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Foderautomat høns/ænder med timer
« Svar #2 Dato: 14 Juni , 2023, 11:30 »
Jamen altid godt med inspiration! Jeg venter spændt på at høre om det virker eller ej - hvad man ikke er villig til at gøre for at de kræ kan hygge sig med at skrabe  ::)

Daglig fejning under automaten har indtil videre også været vores løsning, men det duer jo ikke når man er på ferie og rotterne kommer imens. Jeg kan se at America Thissted også har en "lav tech" verson med en spiral som fuglene kan hakke på for at foderet falder ud... måske kunne det virke som en delvis løsning? Jeg undrer mig bare over at de markedsfører den som fodring af vilde fugle... det virker umiddelbart smartere end de standard rotte"sikre" automater til høns  :D

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Foderautomat høns/ænder med timer
« Svar #3 Dato: 15 Juni , 2023, 10:35 »
Ja, det er helt utroligt hvad man gør, det er helt sikkert ikke rentabelt.

Jeg så godt den spiral, men jeg kan også se mine høns stå og fifle med den hele dagen, så byggen ligger i en stor bunke til aften.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Foderautomat høns/ænder med timer
« Svar #4 Dato: 01 November , 2023, 09:30 »
Nu er der gået laaang tid med vildtautomaten, og jeg lovede jo at melde tilbage.

Først automaten; den er træls og meget lidt brugervenlig. Den stopper til, er besværlig at indstille, og så er panelet hvor man skal indstille, kapslet ind i noget plastik, der er besværligt at fjerne og meget besværligt at sætte på igen.
Vejledningen er ringe eller ikke eksisterende, og America Thisted, hvor jeg købte den, har ikke været særlig hjælpsomme.

MEN, hønsene er rigtig glade for den. De spiser op, og hvis man kun kører om formiddagen, ligger der ikke så meget som et bygkorn tilbage til rotterne om aftenen.
Jeg har stadig gang i de rottesikrede foderautomater, og de kan ikke undværes.

Konklusion: Hønsene er glade for den, men jeg er træt af den. Ville ikke købe den idag.