Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Købe mælk på en gård  (Læst 925 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Købe mælk på en gård
« Dato: 10 Maj , 2015, 12:00 »
Hej med jer

Jeg skal snart en tur op til Stenløse og ville meget gerne høre om nogen ved hvor jeg måske kunne købe noget mælk på en gård? Eller bare i Københavnsområdet?

Synes ikke, at der er så pokkers mange køer her i området. :D

Offline Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 939
Sv: Købe mælk på en gård
« Svar #1 Dato: 10 Maj , 2015, 21:55 »
Det får du MEGET besvær med at finde. Mælkeproducenter har for langt de flestes vedkommende en aftale med Arla om levering af deres mælk og derfor må de IKKE levere til andre.
Jeg købte en gang (i forrige århundrede *f) 5 l mælk pr gang hos en lokal mælkeproducent. Men det var tys tys *e. Frue på gården var meget skrap mht renligheden, når man tog mælk, for det var selvbetjening, og gud nåde og trøste ene, hvis man ikke overholdte reglerne, så fik man læst og påskrevet, næste gang man kom. Det var naturligvis MEGET relevant, at renligheden var (er) i højtsæde, for kimtallet er bla med i afregningen.
Det var mig en sand fryd at købe mælken for næsen af Arla. Jeg køber af princip ikke så meget som en l mælk der har været i Arlas regi, da jeg ikke har glemt hvorledes de behandlede økologimælkeproducenter der ønskede at opsige deres leveringsaftaler (det var i slut 90érne),.
Så du finder ikke et sted du kan købe mælk direkte fra mælketønden  /d, ikke lovligt ihvertfald :police:

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Købe mælk på en gård
« Svar #2 Dato: 10 Maj , 2015, 23:09 »
Lovligt eller ej. Jeg køber fast hos en lokal økolandmand.

Jeg henter selv og betaler 2-3 gange om året. Det var ret let at få den aftale i stand. Det startede med at jeg købte lidt korn til hønsene hos ham.

Jeg giver 3,50 pr liter.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Købe mælk på en gård
« Svar #3 Dato: 11 Maj , 2015, 07:18 »
Landmanden må gerne sælge lidt mælk ved stalddøren, blot han har egenkontrol for stalddørssalget. Jeg mener, at det er 10 liter om dagen han må sælge. Det nemmeste er at køre hen til en gård og banke på, og spørge om du må købe lidt mælk. Det gjorde vi, og vi henter nu frisk økologisk mælk hos en bonde i nærheden, til en flad femmer pr. liter. Genialt, især nu hvor vi har et flaskegedekid, der helst skal have mælk der ikke har været varmebehandlet, så alle de gode næringsstoffer er i behold :). Mælken smager desuden fantastisk, og vi laver også ost af den rå, fede komælk.

Jeg håber du finder et sted at købe mælk. *k
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: Købe mælk på en gård
« Svar #4 Dato: 11 Maj , 2015, 17:28 »
Staten vil os jo altid det bedste, men det er nu dejligt at man godt må købe lidt mælk ved stalddøren! /o

Men spørgsmålet er lidt hvem man skal stoppe hos. Plejer køerne at gå ude, eller er det kun dem, der producerer øko-mælk?
Det gør det jo lidt lettere at finde ud af hvem man skal stoppe hos og spørge hvis der går køer lige udenfor.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Købe mælk på en gård
« Svar #5 Dato: 11 Maj , 2015, 19:05 »
køer i købehhavnsområdet , hvad med køge bugt (motorvejen) kl 16.00 er der ikk rigeligt.
det er for det meste økologer der har køerne ude, men alm kan også ha det men det er nok sjældent.

og hvad regler arla har, bekymrer os nu ikk der er jo andre mejerier end arla

Offline Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 939
Sv: Købe mælk på en gård
« Svar #6 Dato: 11 Maj , 2015, 23:25 »
Rigtigt, det er tilladt at sælge mælk ved stalddøren, se; http://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Stalddoerssalg.aspx
det er ikke det der er problemet, det er mælkemodtageren - feks Arla - der forbyder salget.
Andre Mejerier i DK  ::), ja Thise, og . . .

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Købe mælk på en gård
« Svar #7 Dato: 12 Maj , 2015, 05:25 »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Nielsen86

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 151
Sv: Købe mælk på en gård
« Svar #8 Dato: 12 Maj , 2015, 07:21 »
Jeg er selv født og opvokset på landet og mine forældre havde mælke produktion i 15 år og der var ikke noget bedre end mælken direkte fra køletanken ovre i stalden og det smager altså også bare bedre.. Idag bor vi (min kæreste min lille søn og jeg selv og selvfølgelig alle bokkerne)  til leje hos en mælke producent og det første jeg spurgte om for 3 år siden da vi flyttede ind var om vi kunne købe mælk ved ham et par dage om ugen, det kunne vi sagtens han fyldte jo tanken hver dag alligevel han ville dog lige sige at det var på eget ansvar og jeg tænkte jo jo men nu har jeg i næsten 20 år drukket mælk direkte fra kilden så hvor farligt kan det lige være. Så fortalte han mig efefterfølgende at grunden til at han sagde til folk at det var på eget ansvar var fordi at han nær havdet mistet hans yngste søn pga salmonella og noget andet som jeg så ikke lige kan huske hvad var, som kunne spores direkte tilbage til mælken og det viste sig så at han pp daværende tidspunkt havde rettet på bedriften og at de bakterier man fandt var direkte affødt af rotte ekskrementer der var havnet i køernes foder når rotterne gik og smovsede så den dag idag køber de alt deres mælk hos den lokale købmand og det samme gør jeg.. Indrømmer at jeg savner den friske mælk men den historie omkring sønnen sat en skræk i livet af mig desværre.. Nu skal dette ikke forståes som en skræmme historie og jeg siger ikke man skal lade være blot en opfordring til at man lige er obs på at der kan være risiko forbundet med det.. Nogen har fået deres mælk på den måde i både 10-20 og 50 år uden problemer og det kan man også sagtens.. Nogen er bare uheldige..

Mvh kenneth
Mvh kenneth.
1,5,5 tværstribet plymuoth rock (stor)
1,6,13 sort austrolorps (stor)
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
1,0 dansk svensk gård hund
0,1 brun labrador

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Købe mælk på en gård
« Svar #9 Dato: 12 Maj , 2015, 08:35 »
Det er korrekt at der er en risiko. Lige som med rå æg, friske hindbær, røde bøffer og alt muligt andet.
Her må enhver gøre op med sig selv om de vil løbe risikoen.

Men man begyndte at varmebehandle mælk i 1800-tallet, og i Danmark blev det vist obligatorisk omkring 2. Verdenskrig.

Dengang var hygiejnen og muligheden for nedkøling af mælken fra landmand til forbruger en anden. Så der var god mening i at varmebehandle mælken.

Men varmebehandlingen har også negative konsekvenser. Den ødelægger vitaminer og andet. En del forskning tyder også på at vi har godt af at få nogle af de bakterier der findes i fx mælk.

Men hvis man køber mælk hos landmanden, så bør man få den på køl med det samme og drikke den i løbet af et par dage.
« Senest Redigeret: 12 Maj , 2015, 08:37 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Nielsen86

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 151
Sv: Købe mælk på en gård
« Svar #10 Dato: 12 Maj , 2015, 08:43 »
Hanemikkel: der er helt rigtigt og det var på ingen måde ment som en skræk historie det var netop blot for at sige at der kan være konsekvenser ved det og det er helt op til folk selv, kan da også læse i tråden at nogen har gjort det i flere år med stor succes og det skal folk endeligt blive ved med jeg sniger mig også sommetider til et enkelt glas a den dejlige dugfriske mælk og set smager jo fantastisk...
Mvh kenneth.
1,5,5 tværstribet plymuoth rock (stor)
1,6,13 sort austrolorps (stor)
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
1,0 dansk svensk gård hund
0,1 brun labrador

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: Købe mælk på en gård
« Svar #11 Dato: 12 Maj , 2015, 08:45 »
Så I koger det ikke? Jeg husker at vi i en periode fik frisk mælk, men det blev altid kogt.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Købe mælk på en gård
« Svar #12 Dato: 12 Maj , 2015, 08:54 »
Så I koger det ikke? Jeg husker at vi i en periode fik frisk mælk, men det blev altid kogt.
Absolut ikke. Jeg er stor fortaler for at få så naturlige råvarer som muligt. Jeg tror vi har godt af de naturlige bakterier, frem for at alt hvad vi putter i munden er varmebehandlet til døde. Der er selvfølgelig en risiko for at få en bacilleinfektion, men den risiko vurderer jeg er så lille, at jeg meget gerne tager den. Vores ost, især brien, smager helt fantastisk når den er lavet på rå mælk.

Der er en del landmænd der har deres køer på græs, også selv om de ikke er økologer, men stadigvæk er det alt for få. Kun ca. 25% af de danske køer kommer på græs om sommeren. I Sverige er det et lovkrav, at ALLE køer kommer på græs om sommeren, den lov burde også indføres i Danmark.
« Senest Redigeret: 12 Maj , 2015, 08:57 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 939
Sv: Købe mælk på en gård
« Svar #13 Dato: 12 Maj , 2015, 09:09 »
Da jeg i en årrække fik frisk mælk direkte fra kølertanken, var der strenge regler for at tage mælken. Der var opsat en særlig plastkande, som man skulle benytte og man måtte ikke hælde mælken over i egen emballage hen over tanken. Man måtte (naturligvis) ikke tage mælken direkte i sit egen dunk. Efter brug, skulle man skylle plastkanden under den varme hane  ;)
Dette for ikke at forurene mælken. Men en dag jeg skulle ha mere mælk, var der en kunde foran mig - han dybbede hele sin mælkebeholder .............   /1
Dette fortæller jeg bare for at vise, at det kræver stor respekt fra ens side, hvis man henter mælk hos producenten.

Jeg var godt nok ikke klar over der er så mange små Mejerier i DK, Der blev jeg så klog <E.

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Købe mælk på en gård
« Svar #14 Dato: 12 Maj , 2015, 09:21 »
Hvis man selv koger mælken, så dræber man med stor sandsynlighed langt flere vitaminer og enzymer end mejerierne gør med deres lynhurtige varmebehandling.
Så ville hele ideen - bortset fra det økonomiske - forsvinde ved at købe mælk hos landmanden.

Når jeg henter mælk hos landmanden foregår det via den samme hane i bunden som mælkebilen bruger. Der er ikke nogen risiko for at jeg tilfører bakterier.
Er der virkelig stadig landmænd med åbne mælketanke?
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).