Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Blå Guldhalset Engelsk Araucana  (Læst 10917 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline AnitaL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 56
Blå Guldhalset Engelsk Araucana
« Dato: 08 Maj , 2013, 10:13 »
Jeg vil rigtig gerne lave blå guldhalset og tænkte om jeg kan lave den ved hjælp af araucana, mixet med engelsk araucana. Er der nogen der kan svare på det?  <+

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Blå Guldhalset Engelsk Araucana
« Svar #1 Dato: 08 Maj , 2013, 10:19 »
Hvilke farver har du da i de nævnte racer?

Eftersom der allerede findes blå guldhalsede Araucana så ville det da være dumt at blande Engelsk Araucana ind i avlen. Begge racer deler navn og lægger turkis æg men ellers har de ikke noget til fælles.

Jeg ville da hellere opsøge en opdrætter der allerede har blå guldhalsede og prøve at købe nogen dyr, den vej.

Himlen bør altid være blå!

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Blå Guldhalset Engelsk Araucana
« Svar #2 Dato: 08 Maj , 2013, 10:21 »
Arrh, jeg læste vidst ikke overskriften ordentligt. Det er blå guldhalsede Engelsk Araucana du vil lave?
Så bare se bort fra mit tidligere indlæg.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline AnitaL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 56
Sv: Blå Guldhalset Engelsk Araucana
« Svar #3 Dato: 08 Maj , 2013, 10:29 »
Ja Danny, blå guldhalset engelsk  :)

Miss Christina

  • Gæst
Sv: Blå Guldhalset Engelsk Araucana
« Svar #4 Dato: 08 Maj , 2013, 11:30 »
hvorfor blande 2 racer ind det eneste de har nogenlunde ens er farven på æg og lidt af navnet..
foruden det er høns

det er jo netop når folk blander noget sammen at man lige med et står med noget der ødelægger avlen for en hel masse når man sælger overskud af kyllinger/æg

Offline AnitaL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 56
Sv: Blå Guldhalset Engelsk Araucana
« Svar #5 Dato: 08 Maj , 2013, 12:49 »
Christina, dit svar der er et spørgsmål - er ikke rigtigt. Jeg mener det her seriøst og vil gerne hvis der er nogen med viden der kan svare på det. Tak :)

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Blå Guldhalset Engelsk Araucana
« Svar #6 Dato: 08 Maj , 2013, 12:57 »
Christina, dit svar der er et spørgsmål - er ikke rigtigt. Jeg mener det her seriøst og vil gerne hvis der er nogen med viden der kan svare på det. Tak :)
Måske Ankerine eller Frank Engell? De er i hvert fald dygtige til det med de guldhalsede uden haler, og jeg ved at Ankerine bruger andre farver for at få den blå guldhalsede perfekt :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline AnitaL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 56
Sv: Blå Guldhalset Engelsk Araucana
« Svar #7 Dato: 08 Maj , 2013, 13:00 »
Tak Tanja. Jeg mener Gunni gjorde det med den hane jeg har. Men så håber jeg på svar derfra :)

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Blå Guldhalset Engelsk Araucana
« Svar #8 Dato: 08 Maj , 2013, 13:11 »
Miss Christina:
Alle racer er krydset med andre racer. Specielt når man vil have en anden farve overført til en eksisterende race er det ofte nødvendigt at krydse andre racer indover.
Jeg kan godt følge din tankegang om at bevare racerne men hvis man gør evt. købere opmærksom på at der er krydset andre farver/racer ind så er der vel ikke noget galt i dette.

En anden løsning er selfølgelig at spise sig ud af overskuddet ;)

AnitaL:
Har du gennemsøgt de engelsek sider? Jeg mener allerede at have set billeder af blå guldhalsede Engelske Araucana'er.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline AnitaL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 56
Sv: Blå Guldhalset Engelsk Araucana
« Svar #9 Dato: 08 Maj , 2013, 13:20 »
Det er rigtigt Danny, jeg kunne ikke drømme om at ødelægge en race jeg kæmper for :) Eller sælge af noget dårligt.
Jeg har undersøgt engelske sider, selv der er den sjælden. Men jeg har kontakt med en seriøs avler derovre, som undersøger det for mig. Men hun kender pt ikke nogen.

Miss Christina

  • Gæst
Sv: Blå Guldhalset Engelsk Araucana
« Svar #10 Dato: 08 Maj , 2013, 13:45 »
Det er rigtigt Danny, jeg kunne ikke drømme om at ødelægge en race jeg kæmper for :) Eller sælge af noget dårligt.
Jeg har undersøgt engelske sider, selv der er den sjælden. Men jeg har kontakt med en seriøs avler derovre, som undersøger det for mig. Men hun kender pt ikke nogen.

 /o
men hvor er der mange der får E araucana hvor der netop kommer noget forkert ud eller
E araucana der ikke er E araucana men det er da noget der ligner..
men det giver da en sjov farve æg så må det jo sikkert være sådan en race.. :(

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Blå Guldhalset Engelsk Araucana
« Svar #11 Dato: 08 Maj , 2013, 14:07 »
Fordi mange lyssky elementer sælger revl og krat til dyre penge, og man kan jo ikke se hvad æggene indeholder, eller hvordan daggamle kyllinger vil udvikle sig. Når en race bliver populær er der altid nogen der udnytter det. Det gælder både høns, katte og hunde m.m.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Blå Guldhalset Engelsk Araucana
« Svar #12 Dato: 13 Maj , 2013, 23:43 »
Måske Ankerine eller Frank Engell? De er i hvert fald dygtige til det med de guldhalsede uden haler, og jeg ved at Ankerine bruger andre farver for at få den blå guldhalsede perfekt :).
- andre farver, tjah - jeg bruger nogle kraftigere dyr af en anden stamme (UDEN dværg-indblanding, som der tydeligvis er i mine købte blå-/guldhalsede), men de er altså bare blå ;-)..... Mit håb er at få en bedre type på afkommet uden at sætte det guldhalsede over styr. Michaels fine udstillingsresultater tyder jo på at det er den rigtige vej. Og så vil jeg da opfordre til at man spiser alle ikke-racetypiske dyr i stedet for at sælge dem som havehøns. Farvevarianter er ikke så "kriminelle" - men typen skal være i orden.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline AnitaL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 56
Sv: Blå Guldhalset Engelsk Araucana
« Svar #13 Dato: 15 Maj , 2013, 08:09 »
Ankerine -Bruger du så f.eks. Blå guldhalset araucana til blå høns af engelsk araucana? Eller hvordan skal jeg gøre det?

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Blå Guldhalset Engelsk Araucana
« Svar #14 Dato: 16 Maj , 2013, 17:50 »
Jeg har ingen engelske Araucana - og skal heller ikke have det. Jeg krydser kun samme race i forskellige farvevarianter. Tror, der er brugt Wyandotter til de guldhalsede - men dem har jeg købt mig til i Tyskland. Jeg ville aldrig krydse de to såkaldte Araucanaer. Der er kun ægfarven til fælles. Men nej, jeg har ingen forslag. Der må nogle på banen med mere erfaring i indkrydsning. Man risikerer jo meget nemt at sætte alt til.... Men held og lykke med projektet ;-).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand