Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fuldkorn gør kyllingen sundere  (Læst 2959 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Fuldkorn gør kyllingen sundere
« Dato: 08 April , 2013, 09:11 »
http://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/fuldkorn-gor-kyllingen-sundere

Kyllinger, der spiser fuldkorn, får en større og mere veludviklet krås, som beskytter bedre mod bakteriesmitte.


Igen er det påvist at store kråser virker mod smitte. Det gælder både campylobacter som her, men også salmonella er det tidligere vist

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Mette Kleist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...
Sv: Fuldkorn gør kyllingen sundere
« Svar #1 Dato: 08 April , 2013, 09:51 »
Rigtig spændende artikel Finn  /o

Der findes et hav af forskellige fuldkornsprodukter. Ud over kerner og mel findes der en lang række gryn og morgenmadsprodukter, brød og knækbrød, pasta, ris, couscous og bulgur m.m. Fælles for alle produkterne er, at alle dele af kernen skal være brugt, for at produkterne kan bryste sig af at være fuldkorn.

I Danmark definerer vi fuldkorn som:
• Hvede
• Rug
• Byg
• Havre
• Majs (tørret)
• Hirse
• Ris
• Sorgum (mest i foder)

Her på farmen - hvor kyllerne forhåbentlig snart myldrer frem - melder der sig derfor et par spørgsmål sig, som jeg håber nogen kan hjælpe med...

Hvilken type fuldkorn skal man vælge?
Og fra hvornår kan kyllerne få de hele korn?
Når de er helt små giver vi dem jo traditionelt "babymad".

Mange glade hilsner,
Mette

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Fuldkorn gør kyllingen sundere
« Svar #2 Dato: 08 April , 2013, 10:22 »
Ja, korn må der til !

Jeg giver kyllingerne kanarie- eller undulatfrø sammen med deres kyllingefoder. De vil meget gerne have det, og så er der jo forskellige frø i.

Jeg tror på, at det er vigtigt at fodre varieret - til kyllinger og høns i alle aldre - og uden  alt for meget blødfoder, som jo ikke skal forarbejdes.

Har fodret med hvede, byg, majs - gerne blandet, men ikke altid. Og dertil altid tilskudsfoder, som de har haft hængende ad libitum, men de har ikke rørt det, før kornet var væk. Vi ved jo, at hønsene foretrækker korn samt insekter, orme og plantedele frem for tilskudsfoderet, og det er der sikkert en rigtig god grund til.
Mvh Marianne

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Fuldkorn gør kyllingen sundere
« Svar #3 Dato: 08 April , 2013, 18:10 »
Jeg har også bemærket at korn ikke skader :)  og at det så oven i købet er ganske gavnlig iflg. Finn`s artikel.
Mine Orpington kyllinger tilbyder jeg også hel hvede fra dag et, og kernerne er altid væk. Så når de er 10. dage består foderet af 50% hel hvede og 50% startfoder.

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Fuldkorn gør kyllingen sundere
« Svar #4 Dato: 08 April , 2013, 19:11 »
Man hører desværre stadig nogen omtale både korn og majs som "slik" til høns (selv om ingen vel opfatter rugbrød, havregryn og müsli som slik til mennesker).
Men det er naturligvis noget sludder. Korn og majs indeholder masser af mineraler, vitaminer og aminosyrer. Men der skal dog gives et tilskud af grønt og noget (endnu) mere proteinholdigt.

Jeg har et hold kyllinger lige nu som har fået byg, hvede, havre og majs fra de var et par dage gamle. Det får lige en tur i en elektrisk kaffekværn først. Det giver stykker i forskellige størrelser som de selv kan vælge imellem. Samtidig kan jeg gradvist kværne det mindre så stykkerne bliver større. De har også fået lidt knækket korn.

De er 2 1/2 uge nu, men har endnu ikke fået hele korn. Det starter jeg med når de er tre uger. Husk kråseflint!
« Senest Redigeret: 08 April , 2013, 19:14 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).