Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Gedekid  (Læst 30124 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Gedekid
« Svar #60 Dato: 17 Oktober , 2009, 19:55 »
Gør de det? Også som private får eller kun som 'park-får'? Lanolinsmagen er der nok ikke ret meget, det tror jeg du har ret i. Har smagt muflon-kød (muflonen er et vildfår), og det smager af vildt mere end af får. Og fåret ligner ret meget disse.
Mvh Marianne

Offline Tue Diemer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
    • Vores hjemmeside
Sv: Gedekid
« Svar #61 Dato: 17 Oktober , 2009, 20:18 »
Jeg skal nu ikke selv have cameroun-får da jeg har nok i min gedebesætning som stadig er under udbygning. Se hjemmesiden

Jeg har bare set dem herhjemme også, og var nysgerrig om tilvæksten da lam er slagteklar meget hurtigere end gedekid, og Cameroun-fårene virker mindre forædlede end de europæiske får.   Underligt nok er gederne jo meget lidt forædlede, selvom det er den husdyr-art (til kødproduktion) der har været domesticeret længst tid.

Og ja de fåes også herhjemme.  Har set dem hos et par privatpersoner. Er også til at få i handlen http://www.guloggratis.dk/dyr/husdyr/faar/annonce/6298884
http://www.guloggratis.dk/dyr/husdyr/faar/annonce/6120617
 
Masser af Boergeder suppleret med lidt blandede høns.

www.spisged.dk

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Gedekid
« Svar #62 Dato: 17 Oktober , 2009, 20:44 »
Ja der er også en privat mand ca. 10-12 km. fra hvor jeg bor, som har Camaroun og hvor jeg så dem første gang. Og skulle jeg engang have får, så kunne det blive sådan nogle, idet jeg ikke "gider bøvlet" med klipning.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Gedekid
« Svar #63 Dato: 17 Oktober , 2009, 22:06 »
Det er interessant... Jeg har 2 får - og en vædder på besøg i øjeblikket - men fårene overvejer jeg at skifte ud næste år eller næste år igen, da de er ved at være lidt oppe i årene. Og så er disse får meget interessante, ser det ud til, dem må jeg forske lidt i, ikke mindst smagsmæssigt.
Vores får er texel-blandinger, og lammene smager godt, og tilvæksten er enorm, men de sætter også meget nemt for meget fedt. Lidt fedt er godt, meget fedt er noget skidt, også for smagen. Ulden har jeg ikke tid til at bruge, så det er egentlig bare en udgift at få dem klippet, da jeg ikke vil udsætte fårene for at jeg selv gør det.
Tak for jeres tilbagemeldinger - og Tue, det ser dejligt ud med Jeres geder!!  :D Held og lykke med dem.
Mvh Marianne

Offline Tue Diemer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
    • Vores hjemmeside
Sv: Gedekid
« Svar #64 Dato: 17 Oktober , 2009, 22:49 »
Men de vejer jo vist kun 30-40 kg i voksenstørrelse, så det er jo ikke den store slagtekrop.  Men måske krydsninger kunne være ganske fornuftige.
Masser af Boergeder suppleret med lidt blandede høns.

www.spisged.dk

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Gedekid
« Svar #65 Dato: 18 Oktober , 2009, 09:28 »
Det er jo ikke meget. Men jeg kan forstå at de kan få lam mere end 1 gang om året, hvis de går med vædder. Det kunne jo kompensere lidt for det. Jeg kan godt se det med at krydse noget andet ind, men disse dyr er da så smukke, at jeg synes det ville være synd...  :D
Mvh Marianne

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Gedekid
« Svar #66 Dato: 18 Oktober , 2009, 16:56 »
Sig mig, Lugovets, ved du alt om alting ??  ;D Jeg har surfet lidt på de forskellige får du har nævnt, og er faldet over denne side, hvor der er beskrivelser og henvisninger til over 100 fåreracer.
http://www.sheep101.info/sheepbreedsa-z.html
Der er godt nok stor variation...  :D
Mvh Marianne

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Gedekid
« Svar #67 Dato: 18 Oktober , 2009, 21:14 »
Skøn forklaring  :D Jeg må kigge på den zoo, hvis jeg kommer i nærheden!

Den ligner jo lidt muflon'en, det vilde får. Dem har jeg skudt et par stykker af i Polen... De siger også 'mæh'  :D
Mvh Marianne