Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Gedekid  (Læst 30126 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tue Diemer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
    • Vores hjemmeside
Sv: Gedekid
« Svar #15 Dato: 12 Maj , 2009, 14:42 »
jeg kender ikke så meget til nogle af foreningerne med geder, det var nogle gode gedevenner jeg har som anbefalede mig BID.
Men der er vist ikke så mange gedeavlere i Danmark endda, så det var måske en ide hvis der kun var en gedeforening.

Ja, jeg kender også mange gode avlere som er medlemmer af BiD, som er en god aktiv forening med en god hjemmeside. Jeg synes bare at det er en skam at boeravlerne, pga. nogle personlige skærmysler mellem et par personer for år tilbage (som jeg heldigvis ikke kender noget til), skal være opdelt i BiD (som vist har flest boeravlere som medlem) og DGU (som er den stambogsførende og officielle forening for boergeder)
Heldigvis er der flere som er medlemmer af begge.  Og de virker også til at være gode supplementer BiD virker mere socialt aktiv, og DGU arbejder med officielle ting som standarder, S-index og lovgivning.
Vi er dog selv kun medlem af DGU i øjeblikket, men overvejer i fremtiden medlemskab af begge for at arbejde for samlingen af boerne i en forening. 
Masser af Boergeder suppleret med lidt blandede høns.

www.spisged.dk

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Gedekid
« Svar #16 Dato: 12 Maj , 2009, 15:11 »
Gederne er erstatning for det at have en hund - så de er først og fremmest til hygge, men de er også til fryseren for de smager fortrinligt.  :D Mums

Jeg smagte ged (fra Knuthenlund) for første gang for et par uger siden.  Det smagte rigtigt godt, så jeg kan godt forstå, at nogle af dem ender i din fryser.
 <D
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Gedekid
« Svar #17 Dato: 12 Maj , 2009, 16:06 »
Mange tror at gedekød enten smager af "gammelt får" eller som en rigtig stinke buk i brunst, men gedekød er en utrolig lækker spise og er ernæringsrigtig meget sundt, kolesterolfattigt og fedtfattigt. Pr. 100 gr. gedekød er der kun 5 mg. kolesterol, mens oksekød har 44 gr, lam 52 og svin 66 mg. Gedekød er letfordøjelig og mætter ret meget.

Det minder i smag om kalvekød eller som nogen siger a la dådyr.
Unge kid har ikke så meget smag og er meget mildt i forhold til ældre dyr, som har en kraftigere smag nøjagtig lige som med kalvekød og oksekød.
Gedekød kan bruges i opskrifter i stedet for kalv/okse.

ps det er kun bukkene, der lugter i brunst sæsonen. Geder og kastrater lugter slet ikke.

« Senest Redigeret: 12 Maj , 2009, 16:16 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tue Diemer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
    • Vores hjemmeside
Sv: Gedekid
« Svar #18 Dato: 12 Maj , 2009, 16:21 »
Hehe.

Ja, gedekøds største udfordring er nok at slangsætningen "Smager af ged", ikke er ret positivt ladet   ;D
Masser af Boergeder suppleret med lidt blandede høns.

www.spisged.dk

Offline Tue Diemer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
    • Vores hjemmeside
Sv: Gedekid
« Svar #19 Dato: 12 Maj , 2009, 16:26 »
Jeg smagte ged (fra Knuthenlund) for første gang for et par uger siden.  Det smagte rigtigt godt, så jeg kan godt forstå, at nogle af dem ender i din fryser.
 <D

Ja, og Knuthenlunds kød er endda fra malkegeder, så forestil dig bare noget kødgede-kød ;) 
Masser af Boergeder suppleret med lidt blandede høns.

www.spisged.dk

Offline Tue Diemer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
    • Vores hjemmeside
Sv: Gedekid
« Svar #20 Dato: 17 Maj , 2009, 12:13 »
Ja, gedekid er jo meget søde, men jeg synes nu en fuldvoksen (over 3 år) buk er det allerbedste  :) 

Jeg har lige taget et par billeder til vores hjemmeside, da vi gav bukkene lidt birkegrene.  Heini (vi har ikke døbt ham) er den traditionelt farvede buk, og er lidt over 4 år.    Den lille sorte (Hektor) er fra februar sidste år, og er således kun halvejs udvokset

 






Og så lige et knap så godt billede af gedeflokken
« Senest Redigeret: 17 Maj , 2009, 12:19 Fra Tue Diemer »
Masser af Boergeder suppleret med lidt blandede høns.

www.spisged.dk

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Gedekid
« Svar #21 Dato: 17 Maj , 2009, 13:16 »
De er vel nok dejlige. Har selv haft geder i en del år. Boer/nubiske. Det værste ved bukkene er sådan set ikke at de lugter. Det er at de er så kælne at man selv lugter efter et par sekunder sammen med dem.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tue Diemer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
    • Vores hjemmeside
Sv: Gedekid
« Svar #22 Dato: 17 Maj , 2009, 14:02 »
Du mener vel dufter  ;) :D
Masser af Boergeder suppleret med lidt blandede høns.

www.spisged.dk

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Gedekid
« Svar #23 Dato: 17 Maj , 2009, 14:05 »
Tue, hvad siger dine kolleger????? ::)
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tue Diemer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
    • Vores hjemmeside
Sv: Gedekid
« Svar #24 Dato: 17 Maj , 2009, 15:08 »
Jeg har godt nok lagt mærke til at de går og mumler bag min ryg, men det kan der jo være så mange årsager til  :)

Nej, jeg skal da også indrømme at jeg altid har handsker på når jeg håndterer gederne, netop pga. lugten...
Masser af Boergeder suppleret med lidt blandede høns.

www.spisged.dk

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Gedekid
« Svar #25 Dato: 17 Maj , 2009, 16:06 »
Sikke nogen flotte geder.  :o

Og barnet og fruen er ikke dårlige at se på heller  ;D  søde, faktisk!
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Gedekid
« Svar #26 Dato: 21 Maj , 2009, 21:27 »
Så kom der i dag et bukkekid mere, han hedder Lille Juulsgaards Aramis, hans far er Friisgaards Dudly og hans mor er Lille Juulsgaards Aura.
Læs og se mere på www.lestat.dk på siderne Dyrenes dagbog 2009 og Fotos geder.

@ Tue
Fine bukke du har, er den lille sorte buk også en Boer ??
« Senest Redigeret: 21 Maj , 2009, 21:35 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Gedekid
« Svar #27 Dato: 22 Maj , 2009, 07:18 »
@ Tue jeg synes nu ikke bukke dufter, jeg synes de lugter grimt, men jeg kunne godt selv tænke mig geder, men det er lugten der afholder mig fra det. og iøvrig hvor er det dejlige billeder af alle de dyr  *r
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Tue Diemer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
    • Vores hjemmeside
Sv: Gedekid
« Svar #28 Dato: 22 Maj , 2009, 07:37 »
Igen en rigtigt flot tegning!  Du må komme med i DGU så vi sammen kan få sidestillet den brogede tegning med den forædlede i "traditionel boer"-standarden :)  
Jeg må indrømme at jeg bedre kan lide en mørkere brun farve til at stå i kontrast med det hvide.  Som det ses på mine billeder, har de fleste af mine også en meget lys brun farve, så det er en ting at arbejde med i mit avlsprojekt.

Angående om den lille sorte (Hektor) er boer er en definitionssag.   Hans stamtavle er officielt 75% ubekendt, da far og morfar er avlet en besætning unden gederegistrering.  Jeg har dog set stamtavler på disses forældre, og han er uofficielt 75-80% boer.    
Men på stamtavlen og rent avlsmæssigt er han kun 13,3% boer.
Vi har tænkt os at bruge ham på nogle af gederne i år og så se hvordan arvegangen for hans kulsorte farve er.   Hans mor er fuldtfarvet brun og faderen traditionelt farvet, men hvor der var lidt sorte hår blandet ind på den ene side af halsen.
Det er selvfølgeligt ærgeligt at når vi krydser ham med racerene 87,5% gimmere, så kommer der 50%s dyr ud af det, men han er stor og kraftigt bygget og med den dejligste kulsorte farve, så det må forsøges.

Jeg kunne rigtigt godt tænke mig at lave nogle racerene (87,5%) sortbrogede og kraftige boergeder, men det er vist et mangeårigt projekt.

Nygaard´s geder har også været igang med et sort projekt (fuldfarvede), og er vist ret tæt på målet
Masser af Boergeder suppleret med lidt blandede høns.

www.spisged.dk

Offline Tue Diemer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
    • Vores hjemmeside
Sv: Gedekid
« Svar #29 Dato: 22 Maj , 2009, 07:42 »
@ Tue jeg synes nu ikke bukke dufter, jeg synes de lugter grimt, men jeg kunne godt selv tænke mig geder, men det er lugten der afholder mig fra det. og iøvrig hvor er det dejlige billeder af alle de dyr  *r

Hehe.  Det kan også godt være at jeg romantiserede lugten lidt.  Vi lagde ihvertfald mærke til da gederne flyttede ind i stalden, for der var Bukken i brunst og sat sammen med gederne.
Men nu synes jeg egentlig ikke det er noget jeg ligger mærke til.  Bukkene har et skur som de går ude i hele året, og jeg har altid handsker på når jeg håndterer både bukke og geder, for det er svært at vaske bukkelugten af igen.
(hun-)Gederne lugter betydeligt mindre end fjerkræ, og man behøver jo ikke selv at have buk.   Hvis man har M3-status er det ikke noget problem at låne en buk i de få uger om året, man har brug for en sådan.
Masser af Boergeder suppleret med lidt blandede høns.

www.spisged.dk