Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Gedekid  (Læst 30125 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Gedekid
« Dato: 14 April , 2009, 11:58 »
Så kom de første gedekid på gården, her den 14. april.

Det blev to bukkekid og de blev døbt Lille Juulsgaards Giorgio og Lille Juulsgaards Armani. Faderen er 100 % Boer og moderen er 50 % Anglo Nubisk og 50 % blanding.

Læs og se mere på www.lestat.dk
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Gedekid
« Svar #1 Dato: 14 April , 2009, 12:07 »
Hvor er de lækre, man får lyst til at nusse med dem.
Så fine og blanke i pelsen  <. <- <. <M
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Gedekid
« Svar #2 Dato: 14 April , 2009, 20:00 »
 <I Hvor er de søde
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Gedekid
« Svar #3 Dato: 17 April , 2009, 09:13 »
Her er de ude for første gang, to dage gamle.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Gedekid
« Svar #4 Dato: 17 April , 2009, 09:15 »
Altså Lene, du må ikke sætte så søde billeder på. ;) Nu vil jeg jo også have geder. :P
Superlækre kid.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Gedekid
« Svar #5 Dato: 17 April , 2009, 09:18 »
Hej Lene,
Hvorfor er det lige, at gedekid ser (om muligt) endnu sødere ud end lam... (som jeg har nogen af)? Det må være noget med, at de på en eller anden måde udstråler lidt mere personlighed. Hvor er de bare dejlige og lækre... Held og lykke med dem!

Mvh Marianne

Offline hovedskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
Sv: Gedekid
« Svar #6 Dato: 18 April , 2009, 00:54 »
Dælme nogle flotte dyr .Tillykke med familieforøgelsen  :). Malker du gederne el. er de til kød el hygge ??

Hvon går det med svanerne .Lægger de snart nogle æg ??

Hilsen Lene

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Gedekid
« Svar #7 Dato: 18 April , 2009, 19:57 »
Takker

Gederne er erstatning for det at have en hund - så de er først og fremmest til hygge, men de er også til fryseren for de smager fortrinligt.  :D Mums
Jeg malker dem ikke. 

De Sorte Svaner lægger ikke æg endnu, og jeg ved heller ikke 100 %  om det er et par eller ........ Jeg læste i en bog at de først er kønsmodne når de er 3-4 år gamle og de bliver først 2 år til september.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Gedekid
« Svar #8 Dato: 18 April , 2009, 20:07 »
Altså jeg har jo rørt de små kid og de er bare om muligt endnu sødere i virkeligheden  *p kan kun være vild med sådan nogle små størrelser
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Gedekid
« Svar #9 Dato: 12 Maj , 2009, 00:22 »
Her den 7. maj kom bukkekiddet Lille Juulsgaards Addict og gimmeren Lille Juulsgaards Dolce Vita til verdenen.

Fra venstre Addict.

Læs og se mere på www.lestat.dk
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Gedekid
« Svar #10 Dato: 12 Maj , 2009, 07:12 »
Glæder mig til jeg skal ha´geder (for DET skal jeg !!!)
Skal bare lige ha´bygget fort knox til dem først .....
Med venlig hilsen Søs

Offline Tue Diemer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
    • Vores hjemmeside
Sv: Gedekid
« Svar #11 Dato: 12 Maj , 2009, 08:15 »
Dejlige kid !   Er faderen traditionelt farvet eller fuldfarvet ?

Når du nu er medlem af DFfR med dit fjerkræ, må jeg jo agitere for medlemskab af DGU med gederne  :)

Masser af Boergeder suppleret med lidt blandede høns.

www.spisged.dk

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Gedekid
« Svar #12 Dato: 12 Maj , 2009, 09:18 »
@ Tue

Faderen til de 2 første er Friisgaards Dudly, som er 100 % Boer, dog fejlfarvet. Han er min egen buk.

Faderen til de 2 næste er Ellebækgård Jacob, som er 100 % Boer forædlet. Ham havde jeg lånt.

Mine geder er krydsninger af Anglo Nubisk, Dansk nubisk og Boer. Jeg venter kid på 3 geder mere  ::)

Jeg er medlem af Boer geder i Danmark (BID), Danmarks Fjerkræavlerforening for Racefjerkræ (DFfR), Sydhavsøernes Fjerkræ Klub (SFK), Orpington Klubben, Danmarks Gåse-og Ande KLub (DGAK) og Midtollands Rideklub (MLR), så klubber er der nok af  ;D
Og måske  er jeg snart også medlem af Brahma Klubben !!
« Senest Redigeret: 12 Maj , 2009, 09:25 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tue Diemer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
    • Vores hjemmeside
Sv: Gedekid
« Svar #13 Dato: 12 Maj , 2009, 12:05 »
Han er flot ham Dudly.   Jeg er helt vildt med brogede boere, og de er jo ikke feljfarvede, men er godkendt under racestandarden for "traditionel boer" omend den forædlede tegning er idealet.

Men det er noget jeg på sigt har tænkt mig at forsøge at få ændret da den forædlede tegning allerede er dækket af racestandarden for "forædlet boer" - men det kan jo være at de fleste ikke kan lide de brogede.

Der er jo kun de 3 godkendte racestandarder for boere.  Jeg ved godt at BiD desværre ikke godkender brogede dyr i deres 2 uofficielle standarder.

Det er mit store håb for gedeheden at alle gedeforeninger i Danmark forener sig, og vi mangler da også kun BiD i DGU, og mon ikke de også kommer med til sidst.
Masser af Boergeder suppleret med lidt blandede høns.

www.spisged.dk

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Gedekid
« Svar #14 Dato: 12 Maj , 2009, 12:17 »
Ja Dudly er en dejlig dreng og det var også fordi han var broget at jeg faldt for ham - jeg ville ellers ikke have buk selv  :o

Jeg vil helst have geder uden horn og som har en god tilvækst, og samtidig er rolige og kælne. Og rene Boere har jo horn. så ..............

jeg kender ikke så meget til nogle af foreningerne med geder, det var nogle gode gedevenner jeg har som anbefalede mig BID.
Men der er vist ikke så mange gedeavlere i Danmark endda, så det var måske en ide hvis der kun var en gedeforening.

Brogede dyr er da ellers vældige populære se bare i heste verdenen. Kan være Boeravlere er mere "firkantede" på det punkt, for standarden jo helt den samme, på nær farven.
« Senest Redigeret: 12 Maj , 2009, 12:20 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub