Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: geder og moskusænder.  (Læst 4880 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
geder og moskusænder.
« Dato: 03 August , 2012, 16:20 »
Kære dyrevenner.

Vi herhjemme er foreløbigt sluppet godt fra forårets start med vores duer, høns, kaniner og moskusænder. Nåååår, ja og så er der jo de 3 musketere som efterhånden er omtrend 8 år . De har snuppet alt fra muldvarper, rotter og så mange mus vi ikke kan tælle til. De er godt opdraget for det er kun blevet til 1 solsort, som næsten selv var ude om det, med det spetakkel den kunne lave. -Rigtigt det er naturligvis vores 3 misser jeg mener ;)
Men vi ønsker os riiiiiigtig meget geder og regner med de kan ankomme til næste forår/sommer.Vi er igang med indhente viden om deres pleje og omsorg, som vi suger i os som vand på en svamp. MEN! Nu er vi løbet på spørgsmålet.Når nu der skal trækkes el hegn,  kan de dele fold med moskusænderne. Vi tænker jo særligt om der er regler i stil med ænder/høns, og om de vil accepter hinanden. Hvad med gederne som skal have HELT rent vand. Hvis de får lært at bruge en mulepumpe vil de så holde sig fra ændernes badevand. Badevandet er en gammel algebeholder som vi har flækket og klodset op med mursten og lavet en rampe/badebro som kun de store ænder kan komme op på sådan små nye ællinger ikke drukner ( De må nøjes med en plastik hundekurv) Beholderen er 3½ m.lang og ca. 1m.bred og fra jord til kant ca.80cm.
Ænderne laver jo en del "prutter" på græsset, spiser gederne uden om?-Tænker jo bakterier/sygdom?
Vi har aldrig haft geder, så alle gode råd modtages med stor taknemlighed. Vi vil jo gerne være godt forberedt til en fornuftig start. Indtil der må landmandes geder lide lidt endnu for vores nusseri. ;D
dyrehilsner fra Janni
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: geder og moskusænder.
« Svar #1 Dato: 03 August , 2012, 17:33 »
Geder drikker ALDRIG vand, som ikke er rent, men om de kan bruge en selvvander, det ved jeg ikke.
Man kunne måske også sætte vandet til gederne, så ænderne ikke når det.

Om de kan gå sammen, mon dog ikke hvis folden er så stor, så ænderne ikke pladre alt til.

Om der er nogen smitte risiko, ved jeg heller ikke.

Geder er  "højt græssere" og æder ikke græsset i bund. Men de æder derimod næsten alt andet, træer og buske.

Af hegn har jeg havehegn 90/110 og 150 cm. med 2 indvendige eltråde, som forhindre gederne iat kravle og træde op i hegnet.

Geder er utroligt dejlige dyr og så smager de også godt. ;D /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: geder og moskusænder.
« Svar #2 Dato: 03 August , 2012, 22:04 »
Hej Lene.

Ja, dine 2 søde gimmer er jo ikke til at få ud af hovdet, så vi læser i bogen som om vi er på vej til eksamen. ;)
  Så lyder det jo som om geder og ænder bare skal finde ud af det med hinanden  *e   Og vi tænker lidt krativt over vandet.  <A Dejligt hvis 1 meter hegn og 2 tråde virklig er nok til at holde dem  på den rette side. Hvilken afstand har du fra jorden til den laveste tråd og hvor meget er der yderliger mellem den og den højste? Og endeligt hvor meget "smæk" bruger du tråden? Vi vil jo nødig have flamberet and og helstegt ged. Vi har set et anlæg der automatisk slår fra efter 5 slag, men slagene skal jo nødigt skade dyrene  <J
Vi vil også gerne have en udvendig tråd, men det er for at have ænderne i fred for Mikkel  <B
Folden bliver til at starte med ca. 1700 M2.( kan udviddes med mark) Med blandet levende hegn hele vejen rundt i kanten ca. 6 m. højde og midt på folden 2 Hestekastanjer 1 Løn 1 ask ca. 120 år gamle som skal give læ og skygge. (naturligvis indhegnet) Så er der 300M2 med pileanlæg som de må forsøge at angribe. Vi må få naboens gamle store poppel træ, og en bonde vil donere et bjerg med kæmpe marksten som skal fungere som klatre- legeplads. Hertil stor stald og læ skur med høhæk og frisk vand- uden ænder  :laugh: Vi drømmer om 2 geder (+ evt. kid med tiden?) og pt. vores 13 moskusænder.
Det er så vores lille ny vinter projekt til byggesmølf og hans gæve hjælper  *f ( Jeg tror det er første gang jeg har glædet mig så meget til det bliver vinter)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: geder og moskusænder.
« Svar #3 Dato: 03 August , 2012, 22:15 »
Jeg ville nok vælge at lave to separate huse, et til ænderne, hvor gederne ikke kan komme ind og hvor ænderne kan fodres i og et til gederne.

Ænderne kan nok flyve over hegnet, men de kan selvfølgelig stækkes.

De træer som skal beholdes, skal nok også hegnes ind, da geder gerne tager barken.

Jeg har måske nederste tråd på en 30-40 cm. og næste tråd ca. 70-80 cm. Jeg ved det faktisk ikke helt. Der behøver ikke være så meget smæk på hegnet, når der også er hegnet med trådhegn.

Jeg har nu et lille elhegn som hedder Equistop M type 14354 og før det et gammelt et, som ihvertfald ikke slog særligt hårdt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: geder og moskusænder.
« Svar #4 Dato: 03 August , 2012, 23:00 »

Nååår, ja. Det fik jeg selvfælgelig ikke lige med. Ænderne beholder deres nuværende hus/stald hvor de har foder og drikkevand. Deres indgang er samme størrelse som til hønsne, så der kommer ikke en sulten ged forbi. Deres fold bliver blot ca. 1200M2. større end den er nu, men så får de også 4 benet naboer. Stalden var tiltænkt gederne, så må vi jo se hvordan de vil holde lukket fest <A *g
Dejligt de ikke behøver for kraftigt smæk i hegnet, vi har jo også vores egne 3 rollinger, og en flok dådyr med unger der tit er på besøg.En forsvarlig indhegning til de store træer er der tænkt på, og det levende hegn bliver på ydersiden af el hegnet, men super du siger det, de kan jo nemt lave kæmpe skader på de store dejlige træer.
Håber vi får godt styr på det hele, sig endlig til hvis vi har glemmer noget.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"