Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hvilke kaninracer er bedst til både kød og pels?  (Læst 34850 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Charlotte J.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 310
  • Danmarksmester ved æggeudstilling 2011
Sv: hvilke kaninracer er bedst til både kød og pels?
« Svar #15 Dato: 16 Juni , 2012, 18:47 »
Tusind tak for alle de gode indlæg. Jeg har læset det hele flere gange, bare for at være sikker på at ha fået det hele med  :D Jeg har netop i dag været til dyrskue i Horsens og talt med en mand der avler tysk kæmpe schecke. De skal fra moderen på mandag og er dermed salgsklare. I det kuld er der en albino han, som jeg godt kunne se muligheder i. Og ud fra hele denne tråd tænkte jeg så, at moderen skulle være hvid land. Så er det hele hvidt til at starte med, men så kan jeg jo altid udvide ;)

Bolding: hvilke farver har ungerne? I skriver pelsen ikke kommer med i krydsningen, men farven gør jo, når f.eks. hunnen er rex og hannen albino ikke?
0,1 stor hvid silkehøne
2,5 sort krøllet dværgkochin
2,4 sort dværgkochin
0,1 araucaner
0,1 fodbefjerdret dværg
1,0 kanin  1,1 nymfeparakit  0,3 dværggeder 
1,3 moskusand  1,0 kat 1,0 hund,
www.privatdagpleje-klakring.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: hvilke kaninracer er bedst til både kød og pels?
« Svar #16 Dato: 16 Juni , 2012, 19:19 »
Charlotte...inden du køber noget, så vil jeg råde dig til at røre ved en rex... bare fordi det må du ikke gå glip af det inden du beslutter dig! Rex kan du avle rent og beholde pelskvaliteten, samt ha godt slagtekød...du behøver ikke krydse for at få gode slagtedyr... og så fås rexerne i smukke smukke farver! Blå, dalmatiner, orange, hvid bla bla bla

Det er jo dine unger du slagter og skal bruge skindet fra...så nytter det ikke meget hvis du ikke har fået rexens pelskvalitet med  :-\

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: hvilke kaninracer er bedst til både kød og pels?
« Svar #17 Dato: 16 Juni , 2012, 20:07 »
Vi har haft Tysk Kæmpeschecke i et par år. Gik fra dem fordi de faktisk nedavlede mere knogle end kød - og var meget tunge at stå med ved aflivning/slagtning. Vi krydsede ellers med hvid land og Californian. Der var lige så meget kød på de rene - hurtigere....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: hvilke kaninracer er bedst til både kød og pels?
« Svar #18 Dato: 16 Juni , 2012, 20:51 »
Vi har haft lidt af hvert, jeg vil sige fransk vædder skuffede mig svært, i det med knogler, indmad, og alt det foder de spiste i forhold til udbytte.
Har haft flere rex farver, og det er sådan en fantastisk pæls og udseende i det hele taget, ja du må lige røre sådan en inden du bestemmer dig.
Hvis jeg skulle vælge ville det nok blive tysk kæmpeschecke og rex, 1,1 rex og 0,1 tysk. så får man den fine rex pæls, og krydsningen med krydsningsfrodighed og en flot stribe, hvis det gives med fra tyskeren /o
Hvid land har jeg ikke haft, men hører mange er rigtig glade for dem, men der er vidst ikke så mange tilbage i ren race, og de bliver mindre.
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: hvilke kaninracer er bedst til både kød og pels?
« Svar #19 Dato: 16 Juni , 2012, 21:47 »
Alle mine rexer er rentavlede castor. Man kan godt gennem målrettet avlsarbejde og en del tilbagekryds få rexpels på andre kaninracer. Det er gjort på både dværgvædder og hermelin. De første mange generationer har dog slet ikke samme pelskvalitet som "rigtig" rex. 

I forhold til avl med henblik på kød ville jeg gå langt udenom kæmperacerne (dvs. fransk vædder, belgisk kæmpe og tysk kæmpe schecke). De er alt for længe om at opnå en ordentlig slagtevægt også selvom man blander dem. Du vil få en bedre slagtevægt ved at vælge at avle på de såkaldte store racer.
Hvis du vælger at krydse flere racer skal du være opmærksom på at avle på dyr der har samme størrelse ellers skal hunnen være størst. Kaninunger vokser ikke udelukkende efter hunnens størrelse som hos mange andre dyr og du kan derfor risikere at ungerne bliver store til at hunnen kan føde dem.

Offline Charlotte J.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 310
  • Danmarksmester ved æggeudstilling 2011
Sv: hvilke kaninracer er bedst til både kød og pels?
« Svar #20 Dato: 17 Juni , 2012, 10:40 »
Endnu engang tak for alle jeres input  /o Denne tråd begynder jo at ligne alle de tråde hvor nye hønsefolk spørger hvilken race de skal vælge, og der så kommer 257434 foreslag til fantastiske racer ;) Jeg har mærket pelsen på en rex, og den er fantastisk. Men 1. prioritet på vores kommende kaniner er kød. Men jeg har det sådan med kaniner, som jeg har det med grise, høns, gæs osv. Når de skal lade livet, skal alt udnyttes - inkl. dun, pels, hoved (fra gris) osv. Det er jo den respekt vi som mennesker kan give de dyr som vi opdrætter til slagt :) Så naturligvis skal pelsen fra kaninerne også bruges :) Jeg tror jeg holder fast i det jeg skrev i går - sådan at vi køber en hvid land og en tysk kæmpeschecke.

Hvordan ser castoren ud på maven? Er det lige som haren, at den har hvid mave?

Hvad angår slagt, har jeg fundet en mand der gerne vil hjælpe. Så jeg kommer ikke til at stå med de store kaniner selv ;)
« Senest Redigeret: 17 Juni , 2012, 10:46 Fra Charlotte J. »
0,1 stor hvid silkehøne
2,5 sort krøllet dværgkochin
2,4 sort dværgkochin
0,1 araucaner
0,1 fodbefjerdret dværg
1,0 kanin  1,1 nymfeparakit  0,3 dværggeder 
1,3 moskusand  1,0 kat 1,0 hund,
www.privatdagpleje-klakring.dk

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: hvilke kaninracer er bedst til både kød og pels?
« Svar #21 Dato: 17 Juni , 2012, 11:08 »
Jeps castor har hvid mave.
Jeg synes du har taget et fint udgangspunkt i de valgte racer. Som med alt andet ender det sikkert alligevel med at du med tiden eksperimenterer og prøver nyt ... Så dejligt du har fundet et sted at starte  :)
Med venlig hilsen Søs

smilla25

  • Gæst
Sv: hvilke kaninracer er bedst til både kød og pels?
« Svar #22 Dato: 17 Juni , 2012, 21:12 »
Super godt indlæg, har siddet og fulgt med på sidelinien ;) Vi skal også til at have slagtekaniner og havde egentlig bestemt os for fransk vædder og belgisk kæmpe, men har nu lavet en aftale med en der avler rex om at komme ud at se dem først ;) Hun har så også unger der er klare til at rejse hjemmefra nu, så mon ikke man kommer hjem med et par stykker ::)
Hvordan er Rex kaninen til at avle osv? Hvor gamle er de når man slagter dem?

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: hvilke kaninracer er bedst til både kød og pels?
« Svar #23 Dato: 17 Juni , 2012, 23:05 »
Rexen er fin som avlkanin og de laver typisk store kuld på mellem 6 og 10 unger. De svinger meget i størrelse. Castor og hvid rødøjet er typisk størst, men der findes naturligvis undtagelser.
Hvis der skal være rimeligt med kød på skal du slagte dem når de er mindst 4 måneder.
Vil du bruge pelsen og garve skindet skal du sørge for at kaninen ikke er i fæld, da skindet ellers vil fortsætte med at fælde (alle kaninskind fælder lidt) og skindet bliver lækrest hvis du vælger at slagte i vintermånederne fra december til februar.
Der er mange der holder sig fra rexkaninen fordi de har ry for at have et hæsligt temperament. Jeg har i min tid som avler oplevet en enkelt som jeg slagtede fordi den bed og det viste sig så at den havde dårlig lever.
Udstillingsdyr og dyr fra pelsproduktionen håndteres meget nødigt da deres pels tager imod fedt fra hænder og hvis man laver tryk i pelsen (hvis man skal holde kaninen fast) risikerer man at den udvikler hvide pletter i pelsen hvilket enten gør at den nulles på udstilling eller falder i pris på pelsauktion. Derfor er mange rexer håndteret meget lidt og når de håndteres foregår det typisk med et greb i ørerne og en meget let hånd under bagen  >:( En sørgelig måde at håndtere dem på synes jeg, men hvis en kanin finder sig i at blive løftet sådan uden at den bliver helt tosset eller bide den næste hånd der kommer ind i buret, ja så kan dens temperament altså grundlæggende ikke være helt skidt

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: hvilke kaninracer er bedst til både kød og pels?
« Svar #24 Dato: 18 Juni , 2012, 00:17 »
Mine rexer er vildt kældne og super rare ..... alle 4

Venter spændt på de 7 små basser i reden åbner øjnene
Med venlig hilsen Søs

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: hvilke kaninracer er bedst til både kød og pels?
« Svar #25 Dato: 18 Juni , 2012, 09:54 »
Super godt du har valgt, al mulig held og lykke med dit kommende kanin opdræt, det er nogle søde dyr og nuttede dyr at have med at gøre uanset hvilken race, og dejligt du vil udnytte det hele /o
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Charlotte J.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 310
  • Danmarksmester ved æggeudstilling 2011
Sv: hvilke kaninracer er bedst til både kød og pels?
« Svar #26 Dato: 18 Juni , 2012, 13:46 »
hvor er i da alle søde og rare - skønt forum vi har  *p
0,1 stor hvid silkehøne
2,5 sort krøllet dværgkochin
2,4 sort dværgkochin
0,1 araucaner
0,1 fodbefjerdret dværg
1,0 kanin  1,1 nymfeparakit  0,3 dværggeder 
1,3 moskusand  1,0 kat 1,0 hund,
www.privatdagpleje-klakring.dk

Offline Charlotte J.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 310
  • Danmarksmester ved æggeudstilling 2011
Sv: hvilke kaninracer er bedst til både kød og pels?
« Svar #27 Dato: 18 Juni , 2012, 13:56 »
I en anden tråd der er her på forum, er der én der skriver hvor meget pillefoder han giver i forhold til hø og grønt til hans kanin. Og så er det jeg bliver nysgerrig - har jeres avlskaniner ikke frit adgang til pillefoder hele tiden, og så både hø og halm. Eller kan hø gøre det alene og så selvfølgelig masser af grønt. Kan kaniner få for meget grønt?
Jeg har altså før haft kanin, men det har været små dværg kaniner til kæl, hvor vægten ikke havde noget som helst at sige - bare de havde det godt og trives. Men når jeg nu skal avle kaniner til slagt, vil jeg naturligvis gøre alt hvad jeg kan, for at opnå en optimal vægt på kaninerne...

Ang. strøelse ved jeg mange bruger halm til deres kaniner, men hva med spåner eller hørstængler? Tænker det suger bedre, men de kan selvfølgelig ikke putte sig i det på samme måde som halm ???
0,1 stor hvid silkehøne
2,5 sort krøllet dværgkochin
2,4 sort dværgkochin
0,1 araucaner
0,1 fodbefjerdret dværg
1,0 kanin  1,1 nymfeparakit  0,3 dværggeder 
1,3 moskusand  1,0 kat 1,0 hund,
www.privatdagpleje-klakring.dk

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: hvilke kaninracer er bedst til både kød og pels?
« Svar #28 Dato: 18 Juni , 2012, 14:18 »
De kan heller ikke æde spåner :-) men halm bliver tilgengæld nemt støvet. Tror jeg ville bruge spåner om sommeren og halm om vinteren, evt. med spåner i bunden? Og så halm til rede, tvivler på at spåner er så velegnet til det.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Sebastian

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 35
Sv: hvilke kaninracer er bedst til både kød og pels?
« Svar #29 Dato: 18 Juni , 2012, 14:36 »
Problemet med kaniner til både avl og slagtning er jo, at kaninen helst skal være mindst 6 måneder før skindet er tykt nok til at have en ordentligt kvalitet, mens det allerede bliver urentabelt at fodre på dem i forhold til slagtning når de er 3-4 måneder.
Jeg har haft fransk vædder til slagtning i nogle år, og hvis man avler med gode kraftige dyr, er det en fantastisk slagtekanin. Mine tog cirka 1 kg på om måneden frem til slagtning, som typisk blev foretaget fra de var 2 til 4 måneder. Der er en verden til forskel på slagtekroppen på en god fransk vædder og en belgisk kæmpe, hvor sidstnævnte først får en ordentlig kødsætning som 7-8 måneders - og det kan ikke betale sig at fodre på. Jeg har også tysk kæmpeschecke mistænkt for at være noget benet som ung, uden dog at have kendskab til racen.
Uanset hvilken race du vælger, skal du kigge efter avlsdyr med så kort en krop som muligt i forhold til vægten, da dem med den bredeste ryg altid vil have den bedste kødsætning.
Krydsningsavl har jeg lavet lidt forsøg med, og det giver fine resultater. Et bud på en god slagtekanin kunne derfor være fransk vædder x hvid land eller en anden mellemstor, kraftig bygget race.
Hvis du både er interesseret i pelsen og kødet, kunne 2 rex, en han og en hun, samt en fransk vædder hun også være en mulighed. Rex-hannen vil så kunne både renavles med hun-rexen og bruges til krydsninger med vædderen, hvilket formentlig vil give udmærkede slagtedyr pga. krydsningsfrodigheden.
Men der er mange muligheder, og racer som blå wiener og californian er også gode bud.
« Senest Redigeret: 18 Juni , 2012, 14:39 Fra Sebastian »