Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Oh, kaniner!  (Læst 8645 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Oh, kaniner!
« Svar #15 Dato: 17 December , 2010, 13:16 »
Ja, den skulle jeg også lige læse et par gange :)

Uhmmm, kanin  :P
Nu øver jeg mig godt nok på et mantra, der hedder: "Ikke flere dyr, ikke flere dyr" - altså arter, men skulle der snige sig en art mere ind, bliver det helt klart kanin!
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Oh, kaniner!
« Svar #16 Dato: 17 December , 2010, 14:18 »
Hvis man vil avle kaniner (især de store racer) så bliver der altid (ligesom med høns) mange hanner og de er ikke altid nemme at afsætte.
For det ret få som køber de store racer til kæl..


Kaninlkød er ganske godt lyst kød ala kylling og der er mere kød på en kanin på 1500 g. end på en kylling på 1500 g.
Desuden er det hurtigere at flå en kanin end at plukke en høne.

Jeg har for en del år siden haft franske væddere i farven japaner, dette er en meget flot men svær farve, så der bliver mange "spild" unger.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Kim Stenderup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Oh, kaniner!
« Svar #17 Dato: 24 December , 2010, 07:33 »
Jeg kører med 1,2 i Franske Væddere og har ingen problemer med at slagte og spise dem selv. Dog er det sjældent jeg kan nå at få lagt nogle i min egen fryser, da de går som varmt brød. Alt hvad der bliver fremavlet af unger er næsten solgt til slagt, inden de når slagtealderen. De bliver slagtet, når de er ca 4 mdr - da har de nået en vægt på ca 3,5 kg, hvilket giver ca 1,8 kg i grydeklar tilstand (rigeligt til 4 voksne). Jeg har solgt kaniner til et ægtepar, der kørte helt fra Sydsjælland og til Fyn, bare for at hente 2 slagtede kaniner. Jeg tager 25 kr/kg levende vægt + 20 kr/stk for at pelse dem. Om det dækker foderudgifterne ved jeg ikke, men jeg hygger mig med arbejdet med dyrene. Hellere sætte lidt til, end at handlen går i stå  ;)
De bedste hilsner fra Kim.

Pt ejer af 0,4 Isa Warren, 1,1 (Vildtgrå) Franske Væddere, 1,1 (Zobelblå Dværg-væddere, Show Racer og Cauchois i forskellige farver og varianter, 1.0 skør Missekat Sputnik.

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: Oh, kaniner!
« Svar #18 Dato: 26 December , 2010, 21:01 »
uha ja jeg ved det godt, og det er lige så farligt som med høns, jeg har avlet trefarvet dalematiner rex, hvilket er helt umuligt, men super smukke og BLØDE kaniner, jeg fik bygget et helt højhus til dem, men så fik de coccidiose og mange af dem døde, men de er altså så søde og ligger rigtig godt i maven.
Det hus bruges nu til kyllinger.
Lige pt er der ingen kaniner, men hvis min datter spørger efter en, er der ikke så langt til handling.......
Nå men det er nu også det samme inden for farver ved islandske heste, hvis man nu bruger den fine hingst, så kan man få de farver.. med de gener så .......(det er jo ikke en farve man ridder på men det er jo sjovere ik)  /o
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Oh, kaniner!
« Svar #19 Dato: 26 December , 2010, 22:23 »
Katja ...dig og dine farver  :D det et helt eventyr for sig  /o

Men du har jo også de perfekte rammer til at eksperimentere alt det du vil  ;D
Med venlig hilsen Søs