Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Papegøjer, hvem ved noget om dem?  (Læst 45627 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: Papegøjer, hvem ved noget om dem?
« Svar #30 Dato: 30 Oktober , 2010, 12:43 »
Helt personlig mener jeg ikke at kakaduer og araer egner sig til at være tamfugle.
Alle krumnæbbede er dekstrutive fra naturens hånd, de skal hen og bide/pille i alt.
Ledninger bliver bidt over, sidder de på en reolsysten, mangler der pludselig et hjørne, kan man finde sig i det, kan man tage den med på sine ferier?, det kan ikke forsvares at den skal sidde alene i 8-14 dage og måske kun se mennesker når der kommer nyt foder og vand, er der nogle af bnørnene eller børnebørnene der kan overtage den hvis man selv falder væk, ja den skal med i testamentet.

I Albrecht Møllers papegøjebog omtales en krumnæb ( anazone/kakadue) der blev over 126 år.

http://www.abilddyreklinik.dk/ under artikler side 10,  papegøjer - hvad er det for nogle.

Når man har været gennem alt det negative der er at sige, og kan man acceptere det, så finder man den rigtige fugl og har oplevelser og en ven for livet.

Men guldfisk er altså meget nemmere.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Papegøjer, hvem ved noget om dem?
« Svar #31 Dato: 30 Oktober , 2010, 12:58 »
Det er rigtigt at de fleste papegøjer kravler mere end de flyver, modsat f.eks. dværgpapegøjer.

Forklaringen er at det drejer sig om større fugle og de tør simpethen ikke flyve på så kort afstand som vi ofte tilbyder den. Med det resultat at de samtidig bliver alt for fede.

En sund fugl er en fugl der sider og trykker og basker lidt med vingerne af ren energi.

Der findes efter min mening ingen dårlige fugle men masser af dårlige fugleholdere

At der skulle være krav til burstørrelser kommer lidt bag på mig da jeg i LDF har indsendt høringssvar på raporten på godt 30 sider fra det dyretiske råd, hvor b.la. anbefalinger til burstørrelser var på dagsordnen.
Vi har det seneste år i LDF b.la. i burudvalget som jeg har deltaget i kommet med konklution til kommende burstørrelser.
Så at der på nuværede tidspunkt er mindste mål må være en misforståelse ellers er vores og myndighedernes arbejde da spildt.

Dyreværnslove som jeg også i LDF har ansvar for, beskriver hvilke forhold man børe efterstræbe, men ikke nogle faste regler på området.

Raporten fra det dyretiske råde påpeger i flere omgange de store adfærdsproblemmer der ofte er med tamfugle.
Raporten fra det dyretiske råde samt de indsendte høringssvar er  bestilt af Justitsministeriet i forbindelse med stramninger på området.
I den forbinfdelse er vi som landsdækkende organisation blevet bedt om kommentar og der har efterfølgende været fklere kontakter i denne forbindelse.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Papegøjer, hvem ved noget om dem?
« Svar #32 Dato: 30 Oktober , 2010, 13:07 »
Det at nogle påstår at deres fugl er ude af buret flere timer og altid under opsyn, er jeg også megt i tvivl om.
Som det beskrives kan der ved et øjebliks uopmærksomhed hurtig mangle et stykker af reolen eller en ledning bides over.
Med det tempo og de aktiviteter de fleste Dansker har gang i i dag tvivler jeg meget på denne påstand og frygter at den stakels fugl kun er henvist til sit alt for lille bur.

Hvem kunne finde på at sætte en høne i et bur på 50 x 50 x70 cm. og allene.
Og så er en høne enda ikke engang en god flyver modat en fugl.

Nej lad os få nogle forhold for fuglene så vi undgår adfærds problemmer og vil være bekendt at vi er fugleholdere.

Flere myndigheder har en opfattelse af at burfugle er at sammenligne med burhøns. En vurdering jeg som fugleholder meget gerne vil være fri for.
   

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Papegøjer, hvem ved noget om dem?
« Svar #33 Dato: 30 Oktober , 2010, 13:11 »
@ Bjarne

Nej her i Danmark sidder høns ikke alene i små bure, de har da selskab af 3-4 stykker og et helt A4 ark plads hver.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Papegøjer, hvem ved noget om dem?
« Svar #34 Dato: 30 Oktober , 2010, 13:25 »
@ Bjarne

Nej her i Danmark sidder høns ikke alene i små bure, de har da selskab af 3-4 stykker og et helt A4 ark plads hver.


Det var nu ikke lige indusri høns jeg havde i tankerne. Men koklution er da rigtig.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Papegøjer, hvem ved noget om dem?
« Svar #35 Dato: 30 Oktober , 2010, 15:05 »
Jeg takker mange gange for den store interesse der har været omkring min tråd. Alt i alt ser jeg flest svar, som fraråder mig at holde papegøjer i fangenskab, når jeg ikke vil holde dem i voliere. Det er jeg ked af at læse, da jeg gerne ville have et par skønne papegøjer, som kunne flyve frit hos mig når jeg var hjemme - nøjagtig som mine undulater altid har gjort.

Jeg kan til dels godt følge jeres tankegang om, at det er synd for dyrene, men på den anden side ved jeg at jeg kan give to papegøjer et godt liv hos mig. Jeg ved at papegøjer bliver meget gamle.

Mht. ferier, så bor min søster altid i vores hus og tager sig af vores dyr, når vi er på ferie.
« Senest Redigeret: 30 Oktober , 2010, 15:08 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Papegøjer, hvem ved noget om dem?
« Svar #36 Dato: 30 Oktober , 2010, 15:16 »
Tanja har du mulighed kan du jo bygge en sommerbolig til dine gøjer i form af en voliere :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Papegøjer, hvem ved noget om dem?
« Svar #37 Dato: 30 Oktober , 2010, 15:51 »
Jeg er da ked af hvis jeg har medvirket til at du overvejer måske ikke at holde papegøjer.
Men jeg er nok lidt skadet da jeg mere ser det fra fuglenes side.
Vi kan aldrig give dem samme forhold som i naturen, men vi kan i mange tilfælde gøre det bedre end vi gør i dag.

Min holdning er at man må holde de fugle man kan give rimelige forhold og jeg mener ikke at en voliere på 1 x 2 meter i grundflade og 2 meter i højden er umuligt hvis man vil holde store papegøjer som Amazon papegøjer og lignede.
I modsat fald mener jeg man er bedst tjent ved at vælge Senegal nymfeparakitter eller lignede der ikke kræver så meget plads.

Jeg er også lidt ked af hvis jeg virker som en gamel sur mand.
Dette er ikke min hensigt. Jeg ved blot af mange års erfaring hvor tit det går galt og hvad grunden ofte er.
det er nok derfor at Landsorganisationen Danske Fugleforeninger har valgt mig til Veterinær og Miljøkonsulent da jeg ikke kan lade være med at blande mig i fugles velfærd.

Jeg blev for et stykke tid siden kontaktet af en dame der ønskede en kongeparakit han der skulle side i et bur.
Jeg frarådede hende dette da det er en meget aktiv fugl der kræver plads at flyve på. Jeg foreslog et par dværgpapegøjer i stedet for.

Hun blev meget vred på mig og oplyste at vi arogante fuglefolk der havde plads i en parcehushave sagtens kunne være overlegne.
Hun havde kun en lejlighed og mente at hun havde ret til det samme som de der har mere plads.
Jeg oplyste hende om at det også var synd for en landmand der flyttede på 4 sal at han ikke kune have en ko og en gris som han var vadt til.

Det er jo ikke fuglens skyld at vi har valgt et sted hvor vi ikke kan holde støre fugle eller dyr.
Jeg hørte ikke mere til hende. Hun har formentlig aligevel købt en kongeparakit og placeret den i et bur der svare til et par undulater.

Omkring det jeg tidligere nævnte med at store fugle ikke flyver så meget, var der netop på kongressen i LDF forige år en der nævnte dette.
Jeg spurgte så vedkommende hvad de gjorde i regnskoven om der var tråd fra træ til træ eller om de kravlede med på jorden for at komme til det næste træ. Det var vel og mærke en anderkendt fuglemand og en af mine gode venner der kom med udtalelsen. Vi er dog stadig venner da jeg tror at han godt kunne se at det var en påstand der ikke holdt vand.

Jeg frydes også ved at folk har kærlighed til deres fugle, men det må aldrig blive på fuglenes bekostning.

Omkring husdyr og deres velfærd er det ikke noget vil blande mig i da det primært er fugle og deres velfærd der intresere mig.

Dermed ikke sagt at jeg ikke har en mening om disse ting og de uhyggelige ting der ofte sker på dette område.

Jeg synes i øvrigt at denne debat er rigtig god og lærerig. Skønt når alle kommer med deres uforbeholden meninger.
I sidste ende er det jo op til læseren at vurdere hvad der er rigtig og forkert.
Det er altid godt med lidt modspil og andre holdninger til tingene.

Så mit råd er find et par fugle man kan give optimale forhold og få masser af fornøjelse af disse fugle..
 

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: Papegøjer, hvem ved noget om dem?
« Svar #38 Dato: 30 Oktober , 2010, 15:54 »
Som gammel fugleholder kan jeg sagtens følge dig, men der er en hel verden til forskel på at have undulater eller nymfeparakitter til at flyve rundt i huset og så kakaduer eller store papegøjer.

Du kan altså ikke have dem til at flyve rundt i stuen altid og du skal selv være til stede stort set hele tiden for den næb er altså nysgerrig.
Noget andet er hvis du kan lave en fuglestue, et rum der er indrettet på fuglenes præmisser, hvor de kunne lukkes ind hvis du lige skulle noget andet.

Tag så og få grå jaco eller rosa kakadue, jacoen er langt at foretrække, de kakaduer er utrolig lunefulde, ved nogle af de hvide arter prøver hannen tit at slagte hunnen hvis hun ikke lige er yngleklar, og det tager ikke mange sekunder inden det er endt som tragedie.

Hvis jeg skulle have tamfugl til stuebrug ville jeg valge en af de små afrikanske langvinger ( senegal, meyer, rødbuget, brunhovedet eller ruppels) de har en dejlig størrelse og kan blive utrolig tamme og er ikke så højtskrigende, og så passer de bure man bruger til de store lige til dem.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Papegøjer, hvem ved noget om dem?
« Svar #39 Dato: 30 Oktober , 2010, 16:01 »
Jeg vil give John ret i at de afrikanske langvingepapegøjer er perfekte fugle,deres skrig er til at holde ud,samt de er smukke at se på.Jeg har selv for en del år siden haft senegal og mejerspapegøjer,dog i volierei haven med tilhørende hus.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Papegøjer, hvem ved noget om dem?
« Svar #40 Dato: 30 Oktober , 2010, 16:12 »
Ok, jeg kigger efter flere arter før jeg beslutter mig. Tager dog afsted for at se på kakaduen i morgen alligevel. I kender vel alle "snowball - den dansende kakadue" fra youtube? http://www.youtube.com/watch?v=N7IZmRnAo6s Jeg har lige været inde og læse på deres hjemmeside. De skriver en advarsel der er 1 km lang, om hvorfor man IKKE skal købe en kakadue. Jeg blev meget overrasket og rørt over at læse den hjemmeside, men også meget, meget opmærksom på, at jeg sandsynligvis må slippe drømmen om en kakadue. Kig selv, det er de 10 min. værd, det tager at læse siden. http://www.mytoos.com/

Jeg må ud og se nærmere på forskellige arter. Jeg er kun glad for at I har været med til at løfte sløret for papegøjernes verden, men blev blot lidt ked af at blive "mistænkeliggjort", da jeg er en sand dyreven, der vil dyrene det bedste jeg kan give dem.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Papegøjer, hvem ved noget om dem?
« Svar #41 Dato: 30 Oktober , 2010, 16:21 »
@ Tanja

Jeg tror bestemt ikke at der er nogen som vil mistænkelig gøre dig på nogen måder.  Kun oplyse og dele meninger, viden og erfaringer, jeg ønsker mig også en tam papegøje, hver gang jeg ser en herlig en på tv eller hjemme hos folk.

Men jeg er ikke selv hjemme nok, ligeledes derfor har jeg heller ikke nogen hund, selvom det nu kunne være rart med en  ;)

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Papegøjer, hvem ved noget om dem?
« Svar #42 Dato: 30 Oktober , 2010, 17:47 »
Ihhh en masse billeder af dejlige papegøjer.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Papegøjer, hvem ved noget om dem?
« Svar #43 Dato: 30 Oktober , 2010, 17:55 »
@ Bjarne

Hende, damen med kongeparakitten var vist lige typen på dem som bare vil have for egen skyld og egentlig er fuldstændig ligeglad med dyrenes behov, og når det så går galt, ja så er det bestemt ikke hendes fejl men en bare l.... fugl, hun har fået.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Papegøjer, hvem ved noget om dem?
« Svar #44 Dato: 30 Oktober , 2010, 18:53 »
??? " Jo " der er rigtig mange ting som man bør overveje sig, inden man anskaffer sig en stor papegøje eller store Papegøjer ???

NB: Tænk bare på hvor gamle de kan blive ? Eller den rolle som man kommer til at spille, hvis man kun har en fugl helt alene ???

Her er så nogle af de basale behov, som skal opfyldes hvis de kære Gøjer, skal trives under vores daglig omsorg og pleje af dem  ???

Hilsen fra Lugovets.
Hej Lugovets

Jeg gør mig mange tanker om hvad der skal ske herfra, efter alle de gode input jeg har fået. Jeg har nu læst om senegalpapegøjer og meyers m.m., men udbudet er meget begrænset (i hvert fald på Den Blå Avis). Nu starter jeg med at tage ud og se den kakadue i morgen, og så tage imod tilbuddet om at komme hjem til en herfra forum, og se hendes papegøjer, og høre mere om fordele og ulemper.

P.S. Det sidste billede med de små araunger: Næ men altså hvor er de bare herlige. De fleste synes at de små halvskaldede fugleunger er hæslige, men jeg synes nu at de er skønne :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"