Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: HJÆLP - vores høne virker syg  (Læst 2412 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline RegiLau

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
HJÆLP - vores høne virker syg
« Dato: 31 Maj , 2017, 21:49 »
Hej!

Vi har en flok blandede 2-årige høns gående, hvoraf vores grünenläger virker syg. Hun har flere gange over det sidste år virket lidt mut, men er kommet ovenpå igen. Men denne gang virker hun rigtig skidt. Hun krummer ryg, kråsen er helt "spændt op" og hun har hovedet trukket ind til kroppen. Som om hele kroppen er trukket sammen. Derudover går hun meget langsomt og vraltende og benene er meget spredt end normalt. Hendes kam er mat og er faldet helt til de ene side,  hvor hun tidligere var den med den flotteste struttende røde kam. Hun har afføring siddende bagpå som om det har været tyndt. I dag har hun siddet i indgangen til hønsehuset både da jeg tog afsted på arbejde og igen da jeg kom hjem syv timer senere. Hun er stadig nysgerrig og vil gerne uden for hønsegården at gå, som de plejer at komme når vi er hjemme fra arbejde. Men hun står meget stille og går ikke og hakker rundt som de andre.
Hvad kan der være med hende? Er hun syg eller kan det være alderdom? Hun lægger ikke længere æg, men det er okay for vi har høns nok. Synes bare ikke hun fortjener at gå rundt og have det skidt.
Håber virkelig der er en der kan svare mig på hvad der kan være i vejen og hvad vi kan gøre ved det.

Med venlig hilsen Regitze

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: HJÆLP - vores høne virker syg
« Svar #1 Dato: 01 Juni , 2017, 08:53 »
Jeg tror din høne er meget syg. Ud fra din beskrivelse af forløbet, så lyder det til, at sygdommen er kommen snigende over længere tid. I sidste fase af en alvorlig sygdom vil kroen være stor og spændt, fordi den er fyldt med væske (sur kro). Sur kro er meget sjældent en sygdom i sig selv, men opstår når organerne arbejder på nedsat kraft og er ved at sætte ud.
Hvad hønen fejler kan jeg ikke gætte på ud fra din beskrivelse, men det er temmelig sikkert ikke en infektion i et organ, da dårlig ilttilførsel til blodet giver blålig eller lilla kam.
Alvorligt syge høner lægger ikke æg - og når man kun er to år gammel, så er det ikke alderdom.
Du kan prøve at kigge fjerdragten rigtig godt igennem for lus - ganske få lus kan over tid dræne en høne for blod. Symptomerne er træthed, manglende ædelyst, bleg kam og næsten hvide slimhinder i mundhulen, men jeg tror desværre ikke, din høne står til at redde
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline RegiLau

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: HJÆLP - vores høne virker syg
« Svar #2 Dato: 01 Juni , 2017, 11:58 »
Tusind tak for svar. Det bekræfter blot at der desværre nok kun er én ting at gøre. I dag sidder hun bare i huset igen og jeg kunne komme til at ae hende - hvilket aldrig er sket før og kun tyder på at hun ikke har flere kræfter til at reagere. Håbede der var noget vi kunne gøre for at hjælpe hende :'(