Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Debat om klubber  (Læst 15213 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Debat om klubber
« Dato: 02 Januar , 2010, 17:50 »
Nu er jeg altså blevet lidt forvirret.
Man melder sig ind i Dffr.
Herefter kan man så, hvis man vil, melde sig ind i sin lokalkreds?
Eller i en hvilken som helst kreds? (Kan jeg, som er fra sydøstfyn melde mig ind i SKF f.eks. - og hvad ville "fidusen" være) Jeg bor, så vidt jeg kan se, midt mellem "Nyborg-kredsen" og "svendborg-kredsen" - vælger jeg så bare selv, hvor jeg synes, jeg vil høre til?

Hvis man vil udstille, skal man så være meldt ind i en lokalkreds - eller er det bare smart at være? (af hensyn til hjælp, kammeratskab osv.)
Kan man melde sig ind i lokalkredsen, uden at være medlem af Dffr?

Jeg har søgt forgæves efter svarene på DFFRs hjemmeside - og der er ikke lige nogen man kan være bekendt at forstyrre med spørgsmålet lørdag aften :D

Delt emne fra denne tråd
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,7120.0.html
/Finn admin
« Senest Redigeret: 04 Januar , 2010, 12:36 Fra Finn Jensen »

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Debat om klubber
« Svar #1 Dato: 02 Januar , 2010, 18:07 »
I "gamle dage" når man meldte sig ind i DFfR, så var man automatisk medlem i den kreds, man boede i, dvs. meldte man sig ind DFfR og boede på Lolland, ja så var man medlem af Lolland-Falster Kredsen, senere Farø kredsen.
Men nu er alle kredsene i Danmark nedlagte pr. 1/1 -2010 og derfor eksistere de ikke mere, nogle kredse kan dog være konventeret til en klub istedet for.

Så for at kunne købe ringe og udstille på LU, så skal man være medlem af DFfR. Når man udstiller på LU så skriver man på tilmeldingen hvilken klub, man er medlem i, og så er man repræsenttant for den klub.

For at udstille i en klub og specialklub, så skal man desuden også være medlem i den pågældende klub.

Alle kan være med i SFK, vi har dog mest medlemmer fra Lolland og Falster, men der er også en del fra Sydsjælland, + et par stykker længere op på Sjælland.
Med et medlemsskab i SFK kan man deltage i vores aktiviter og udstille på vores udstillinger (dog skal man også være medlem af DFfR) for at kunne udstille og have stemmeret på vores generalforsamling.

Man kan være medlem af alle de klubberne man ønsker og mange hønseavlere er faktisk med i en del.
« Senest Redigeret: 02 Januar , 2010, 18:13 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Debat om klubber
« Svar #2 Dato: 02 Januar , 2010, 19:05 »
Okaaay. Tak for det hurtige svar, Lene.
Det vil så også sige, at jo flere klubber, man er medlem af, desto flere steder kan man udstille?!

Det griber om sig.. :D

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Debat om klubber
« Svar #3 Dato: 03 Januar , 2010, 21:39 »
Korrekt og fordelen ved klubberne er at det ikke er så dyrt at være medlem ca. 100-150 kr. pr. år.

DFfR kontigent er 420 kr. i 2010.

Så det er til at have med at gøre - uden at gå fallit  /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Debat om klubber
« Svar #4 Dato: 03 Januar , 2010, 22:06 »
Joooo men man skal jo være være medlem af DfFR for at udstille så man skal faktisk være medlem af både en lokalklub og DfFR.  Jeg syntes faktisk det er ret dyrt, det er jo næsten 600 kr årligt. Og foruden en lokalklub, så er man måske også racepatriak og vil gerne støtte op om og dele raceinteressen med andre ligestillede, det koster så også....
JEg er ikke helt inde i alle udstillingsregler, men så vidt jeg har forstået så kan man kun udstille i den klub man er medlem af (og LU selvfølgelig)
Jeg har også udstillet hund en del gange og i DKK er det således at man man skal være medlem af DKK for at stille op til udstillinger. I DKK er der kredse og lokalklubber. DKK laver int.udstillinger og kredsene kan arrangere nationale udstillinger og klubberne kan arrangere skuer, disse skuers bedømmeler tæller ikke i hundens papirer, men skal ses som en træning og så selffølgelig får man en kritik også. Man kan som medlem af DKK deltage lige så tosset man har lyst (og råd til).
Det er en model jeg syntes DfFR måske kunne lære lidt af. Altså en fælles medlemsskab i DfFR og egnsklubber, altså et kontingent.  Har man så derudover lyst til at være medlem af en raceklub, ja så står det jo frit for.
Samtidig skal der åbnes for alle til alle udstillinger, og så kan det måske godtvære at nogle af de små lokale skal have status som et hunde skue... altså hvor bedømmelsen ikke tæller men hvor ejer kan få sit dyr bedømt og dyret kan trænes i udstilling.
Derved kommer man måske også lit mere rundt, og det giver jo erfaring og erfaring kan alle høste af.
Dertil kommer jo det sociale, man møder måske lidt flere og flere nye, derved skabes nye kontakter.
Jeg er medlem af Vejle klubben fordi jeg kender kasseren og han er gammel nabo til mine bedsteforældre og bla bla.... jeg er glad for klubben, men det irretere mig da lidt  at jeg, når jeg engang får råd til medlemsskab af DfFR, ikke kan udstille her i nørområdet også. Da jeg meldte mig ind i Vejle sidste år, så var jeg faktisk ikke klar over at det forholdt sig sådan, men jeg har ikke råd til at være medlem i to klubber så nu hønger jeg lidt der hvor jeg tænker.... hvad skal jeg vælge. :)

Nå det var lige nogle tanker en sen søndag aften :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Debat om klubber
« Svar #5 Dato: 03 Januar , 2010, 22:18 »
Tja Wanda

Jeg var lige inde og se på DKK hjemmeside og der kan jeg se at et alm. medlemsskab hos dem koster 425 kr. pr. år. Så det er bestemt billigere end hos fjerkræforeningerne.
MEEEEN de små hundebasser skal både mærkes og stambogføres og det så nu ikke så billigt ud, de skal desuden også have deres alm. vaccinationer.
Desuden tror jeg også at det er dyre at tilmelde en hund til udstilling end en høne.

Men alt er relativt. Og al hobby koster penge og her er fjerkræ nok den billigste, både hvad der angår hold af dem og udstillinger.

« Senest Redigeret: 03 Januar , 2010, 22:22 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Debat om klubber
« Svar #6 Dato: 03 Januar , 2010, 22:33 »
600 kr. det er 50 kr. pr. måned og hvor hurtigt bruger man ikke det på diverse ting og sager.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Debat om klubber
« Svar #7 Dato: 04 Januar , 2010, 07:53 »
Nu er det heller ikke meningen at denne tråd skulle være en ping pong om dårlig økonomi og om hvad de gør i diverse andre klubber. Så jeg må bede om at få fjernet alle de indlæg, som der er skrevet efter mit indlæg den 2. januar. For det er fuldstændigt helt op til folk om de har råd eller ikke råd. Det er ikke noget som kommer hele Forum ved.
Og når de er  fjernet, så må dette indlæg også gerne fjernes.

PFT
« Senest Redigeret: 04 Januar , 2010, 07:55 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Debat om klubber
« Svar #8 Dato: 04 Januar , 2010, 09:26 »
Det startede nu også bare som en strøtanke om man evt kunne lure noget af hos andre, Alle klubber har jo nogle tiltag som fungerer rigtig fint, andre ting kan forbedres. Jeg var bare interesseret i at sætte tanker igang. Det er jo en dårlig klub der ikke hele tiden tænker på hvordan den bliver bedre ;)
Men ok det hører ikke hjemme i denne tråd det er jeg enig i. Men vil altså stadig slå et slag for at er man medlem af DfFR så er man også medlem af div. egnsklubber og derved åbner op for flere udstillinger for avlerne :)
MEn den debat kan vi tage et andet sted

Rigtig Godt nytår.... må finanskrisen snart slutte for alle og enhver :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Debat om klubber
« Svar #9 Dato: 04 Januar , 2010, 10:00 »
Lad os vende problemet den anden vej så, økonomien i de små klubber er heller ikke den bedste og en af de sikre indtægter er lige netop kontigentet, f.eks så er en post som porto er dyrt.
Eks. en klub har 100 medlemmer, som får breve/blade/girokort måske 4 gange om året, det bliver til 2200 kr. bare alene til frimærker.
Okay det kunne jo løses ved at maile til folk - men ikke alle har fakstisk ikke en pc.

Intet er desværre gratis og penge er nødvendigt onde.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Debat om klubber
« Svar #10 Dato: 04 Januar , 2010, 10:26 »
Nej det er helt rigtigt. En måde at løse dette på kunne være at lave lokale sider i den lille grønne. på den måde kan man også skabe interesse for arrangementer udover sin egen geografiske grænse. på den måde sparer man portoen + man måske øger indtægterne ved arrangementer. Eks hvis man lavede en temaaften om foder (det kan man jo altid debatere ;) ) jamen så kan man nåud til flere medlemmer og derved måske få flere spændende oplægsholdere ind, gør man det øges interessen atter, og indtægten derved.... :) Og hvis man så ovenikøbet kan lokke nogle lokalpatriakker til at bage kagen og komme med lidt kaffe som man sælger så er der næsten kun + ved sådan et arrangement.
Det er ikke fordi jeg buh'er af noget, prøver bare at komme med ideer da jeg jo kan fornemme at DfFR ønsker at der skal ske noget. Nye tiltag er fine, men hvis grundstrukturen er forældet, så skal der jo lidt mere til :)
OGså med hensyn til vores unge medlemmer. Vi ved vigtigheden af at de bevarer deres (sunde) interesse, Jeg tror at hvis man samlede alle aktiviteter under samme org. så bliver det nemmere og mere overskueligt.
Derudover så kommer raceklubberne. Dem syntes jeg nok et eller andet sted skal vedblive at være selvstændige, men derfor kan de jo godt få en spalte i den lille grønne (som nemt kunne blive lidt størrer ;) ) dels for at komme bredere ud og dels som en form for hvervning.
Raceklubberne kan jo så også afholde skuer/udstillinger og temaarrangementer, men hvor det er lidt mere målrettet racen.
Hmmmm vi skal da vist have lavet en ny tråd hva :)

Det er da lidt spændende sådan at pille i strukturer, syntes I ikke, eller er det bare mig fordi jeg i mit arbejde med død og pine skal fastholde strukturer ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Debat om klubber
« Svar #11 Dato: 04 Januar , 2010, 11:21 »
Godt brølt løve :)
MEn for at fange ungdommen er alderdommen også nød til at fungere. det er det jeg mener med at grundstrukturen skal fungere og være spændende for bredden ikke kun eliten.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

GKV

  • Gæst
Debat om klubber
« Svar #12 Dato: 04 Januar , 2010, 11:38 »
Måske var det en god ide med en anden tråd, men da nu denne er "løbet af sporet" vil jeg blot sige at jeg er fuldstændigt enig med Wanda.

Gunni.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Debat om klubber
« Svar #13 Dato: 04 Januar , 2010, 11:42 »
Kunne Storm Olsens tråd den 2/1 ikke starte en ny tråd om klubber og de tråde som derefter følger flyttes med ?.

Pft. 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Debat om klubber
« Svar #14 Dato: 04 Januar , 2010, 12:22 »
@ Klubberne annoncere da i det grønne blad omme bagved med alle deres arrangementer og de sender da også breve ud til deres medlemmer.

Jeg vil endnu engang vende det om, for det er selvfølgelig ganske nemt at klandre DFfR og klubberne for deres struktur osv. Og måske skal der også ændres der og det er der også obs på.

Meeen der bliver faktisk rundt om i det ganske land lavet rigtig mange forskellige arrangementer (hønsedage, temaaftner, avlerseminarer, busture, udstillinger) hvor ALLE medlemmer er MERE end velkomne uanset om de udstiller eller "bare har høns i haven" Men ligeså så svært det er for at få folk til at bevæge sig for at hente høns, lige så svært er det at få folk ud af hullerne til disse arrangementer.....

For hvad vil folk have og VIL de så komme alligevel når dette er opfyldt ??

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub