Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad skulle der til ??  (Læst 27217 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hvad skulle der til ??
« Svar #15 Dato: 04 Januar , 2010, 20:35 »
Hvad skulle der til for at DU ville være medlem i en klub ??

At det var gratis at være med, og så kunne man vælge at købe bladet, betale et beskedent beløb ved arrangementer osv. Jeg synes bare, at det for MIG, vil føles som at smide penge ud af vinduet, fordi jeg ikke ved hvad det egentlig er jeg køber. Jo, 1 blad hver måned, men jeg finder jo en masse viden herinde, så jeg synes ikke jeg har behovet for det :)

Og hvilke aktiviteter ville DU garanteret møde op til ??

Jamen, hvis jeg så var medlem, så ville jeg f.eks. møde op til vaskeægte gammeldags hønsevandring, som min søster og jeg engang gjorde, da vi var teenagere ;D Dét var altså Det der ville lokke mig til at melde mig indspændende!! At se en masse forskellige hønsehuse og høns, og hvordan folk havde indrettet de forskellige ting. Rigtig spændende, og det gav mange idéer! Specielt de der havde haft høns i mange år, havde jo fundet på nogle smarte ting! :)

Jeg ville også gerne møde op til "bytte-rugeæg-dag" ;D

Offline Eva

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 343
Sv: Hvad skulle der til ??
« Svar #16 Dato: 04 Januar , 2010, 21:08 »
Jeg er medlem, og det er bla. fordi jeg ikke har valgt race endnu. I foreningen er der altid en der kender noget til en  race og evt. kan hjælpe med at finde kyllinger.
Jeg har også været med klubben på en helt fantastisk tur, hvor vi besøgte flere hønsefolk. Så forskellige hønsehold og så mange forskellige hønseracer.  Smadder hyggeligt og tid til at spørge og snakke hele dagen om høns og havehøns.   
Avler er jeg vel ikke, udstiller er jeg slet ikke.
Jeg elsker bare høns, æggemad og en god kylling i gryden og det er den fælles interesse jeg har med de andre i DFFR.
De går så lidt mere op i at avle den perfekte høne, og vise den frem.

Venlig hilsen
Eva

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hvad skulle der til ??
« Svar #17 Dato: 04 Januar , 2010, 21:49 »
Jeg har end ikke sat mig ind i hvilke fordele der kunne være ved at være medlem af DFFR, men jeg er jo medlem her, og det er alt rigeligt.
Her får jeg alt at vide om livet med alverdens hønseracer, om mennesker jeg kan købe rugeæg af hvis jeg har lysttil at prøve en ny race, jeg er ikke avler af udstillingshøns, så jeg sætter ikke ringe på mine dyr.
Jeg går gerne på de omkringliggende udstillinger, men har ikke lyst til at deltage i andet end hønseskidning, når jeg har set de fantastiske smukke udstillede dyr.
Så vidt jeg ved udgiver foreningen et elendigt blad uden alt for mange sindsoprivende nyheder.
Her kan jeg få adgang til brugt udstyr hvis jeg spørger efter det.
Jeg kan deltage i interessante hønsemøder landet rundt, hvis jeg kan finde tiden til det, ellers kan jeg gå herhjemme og klappe Kylle Pylle og Rylle, og blive inspireret til at skrive historier.
Den største opbakning, og medindlevelse i mine fjerkræ fog livet med dem får jeg her. Og jeg kan ikke forestille mig noget bedre sted at få oplysninger om lov og ret, og om ondt og godt i den forbindelse, og jeg kan uden videre give udtryk for min uforbeholdne mening uden at blive uglet set af den grund,
så jeg må oplyses hvis jeg ikke skal kunne leve uden DFFR.
.
 hvorfor skulle jeg dog ?  :o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Hvad skulle der til ??
« Svar #18 Dato: 04 Januar , 2010, 21:56 »
Liski@ Så sandt, så sandt. :D
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Hvad skulle der til ??
« Svar #19 Dato: 04 Januar , 2010, 22:06 »
Vi skal altså på en eller anden måde have lavet en kylling ud af DFF og DfFR.  Det må den der skal ligge grundstenen tænker jeg.
For jeg tænker egentlig lidt som Ina, forum giver hurtig hjælp, hurtig inspiration og hurtig omsætning af alt hvad der høre sig til fjerkræ ( og katte, hunde, heste og kaniner.....*)

Men er man klar til det?
Jeg talte med med ham jeg kender i Vejleklubben om forum (bl.a.) Han havde da været herinde, men han syntes ikke han helt havde mere fritid i overskud (det skalsiges at han gør et stort arbejde i lokalklubben) Og så syntes han måske nok der var liiiiige lovlig meget sludder for en sladder.
Og det kan han jo måske have ret i... Men det skal der dældylme også være plads til, for det er min opfattelse at det er der aaaaalt for lidt af i DfFR. forstået på den måde at det er smalltalken der i starten får folk ind i varmen. HVis man udelukkende snakker elitesnak så er det svært at skabe interesse hos nye.
Så der må kunne laves en klub hvor der er plads til det hele. Det burde altså ikke være så svært.

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvad skulle der til ??
« Svar #20 Dato: 04 Januar , 2010, 22:32 »
Ina.

Du sparede mig for et langt indlæg, for jeg kan ikke være mere enig.

Og så alligevel!

Når det er sagt, tænker jeg så; var der basis for at slå Forum og DFFR sammen?

Der skulle ikke ændres på Forum, stadig gratis og frit for alle, samme omgangstone og hjælpsomhed etc. Adgang til DFFR's 'ting' skulle stadig kræve det kontingent, som der nu engang opkræves for 'fuldt' medlemskab af DFFR.

Og så vil nogle selvfølgelig spørge: Jamen, hvad skulle det så til for?

I udgangspunkt har vi samme interesser: fjerkræ, udbredelse af kendskab til racer inden for høns, ænder, gæs, duer , kalkuner osv, hvordan de holdes, sygdomme, pleje, køb&salg, igen osv

I udgangspunkt får vi etableret et naturligt samhørighedsforhold mellem  hobbybetonede (ved godt at der også er meget seriøse avlere på Forum, men kan vel godt tillade mig at kalde majoriteten her på Forum for hobbyavlere) og meget seriøse avlere.

Det kan nok være lærerigt for begge parter.

Herudover vil der blive sparket lidt liv i DFFR, som jeg umiddelbart tror mange finder lidt gammeldags og kedeligt.

Bare en strøtanke og da jeg ikke ønsker at indlægget skal blive for langt og 'tungt' stopper jeg her.   
Mvh
Erik Andersen

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Hvad skulle der til ??
« Svar #21 Dato: 04 Januar , 2010, 23:09 »
Jeg talte med med ham jeg kender i Vejleklubben om forum (bl.a.) Han havde da været herinde, men han syntes ikke han helt havde mere fritid i overskud (det skalsiges at han gør et stort arbejde i lokalklubben) Og så syntes han måske nok der var liiiiige lovlig meget sludder for en sladder.

Jeg tror da også nogle af dem her på forum mener der somme tider går lidt for meget tøse-fnidder-fnadder i den, men det må de jo ligesom leve med.  ;)

På forum er der heldigvis både plads til det seriøse, det sjove og det pjattede. Det er da derfor mange holder så meget af forum - tror jeg. <A
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Susanne

  • Gæst
Sv: Hvad skulle der til ??
« Svar #22 Dato: 05 Januar , 2010, 08:53 »

Og hvilke aktiviteter ville DU garanteret møde op til ??

Jamen, hvis jeg så var medlem, så ville jeg f.eks. møde op til vaskeægte gammeldags hønsevandring, som min søster og jeg engang gjorde, da vi var teenagere ;D Dét var altså Det der ville lokke mig til at melde mig indspændende!! At se en masse forskellige hønsehuse og høns, og hvordan folk havde indrettet de forskellige ting. Rigtig spændende, og det gav mange idéer! Specielt de der havde haft høns i mange år, havde jo fundet på nogle smarte ting! :)

Jeg ville også gerne møde op til "bytte-rugeæg-dag" ;D

Jeg har haft svært ved at slippe din ide, Christina. Midt i alle de  overordnede abstrakte visioner kommer du med et meget konkret bud på, hvad der kunne lokke dig hjemmefra. Og ideen er jo oplagt!

At få lov at se hinandens hønsehuse og -gårde! At snuppe gode ideer fra hinanden og snakke praktisk dagligdag -  mens man sidder og nyder en kop kaffe ved havebordet og kigger på kræene.

DET kunne også lokke mig afsted. Jeg har været til silkehønsedag hos Maiken, (for medlemmer af silkehønseklubben) - og det var SÅ brugbart og lærerigt.

Og jeg har set en videooptagelse hjemme fra Tommys silkehønsehuse (nøjj, en smart måde at lave en redekasse på - bare en plastictønde med et hul i )

Jeg tænker også, at vi nemt har mulighed for at arrangere noget lignende her på forum. (Ja, DFF HAR altså overtaget noget af fjerkræklubbernes funktion)

Enhver (incl. mig selv) kan jo selv starte med at invitere til "åbent hønsehus" - tag endelig bytte-rugeæg med" - og så håbe, at mange ville dukke op. Uanset hvilke slags høns, de repræsenterer.

Jeg tror stadig ikke, jeg ville melde mig ind i den lokale klub - (med mindre jeg en dag falder for fristelsen til at begynde at udstille - f.eks når jeg går på efterløn ) selvom jeg hørte om lignende tiltag (jvf. tidligere begrundelse)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvad skulle der til ??
« Svar #23 Dato: 05 Januar , 2010, 09:29 »
Citér
At få lov at se hinandens hønsehuse og -gårde! At snuppe gode ideer fra hinanden og snakke praktisk dagligdag -  mens man sidder og nyder en kop kaffe ved havebordet og kigger på kræene.
Lige præcis sådan har jeg oplevet hønsedage i vores lokale fjerkræklub under DFfR.
Citér
At det var gratis at være med
Det er nok ikke muligt, der sidder faktisk en kontordame (meget venlige og hjælpsomme Kirsten) i lejede lokaler, og hun skal jo have en løn, hun stod forresten også hele weekenden på LU.
Dertil kommer telefonregninger, porto og alle den slags udgifter.
Bladet er man nødt til at trykke i et vist oplag, og man er nødt til at vide så nogenlunde, hvor mange der skal trykkes.
Det vil nok være urealistisk at forvente at nogen vil lægge så mange timer på fast basis som frivillig. Her på forum er vi ualmindelig heldige at Finn gider og kan.
Jeg kan somme tider blive lidt ærgerlig over at ting ikke må koste noget. (Det er IKKE møntet på dig Christina *l), når vi tænker på hvor mange penge der ellers ryger på "tant og fjas" (tænk f.eks. på en tur i Tiger-butikken eller Søstrene Grene, hvor man kommer hjem med ting man slet ikke manglede).
DFfR koster et kontingent, jeg synes faktisk vi får meget for pengene, og nogle af artiklerne i bladet handler om hønseture til andre hønseholdere, hvor der netop kikkes hønsehuse og høns og small-talkes over kaffebordet.
Men jeg ville ikke for noget undvære det, jeg har her på forum, som andre også har været inde på ville en kombination af DFF of DFfR være intet mindre end genialt. Det er to sider af samme sag som supplerer hinanden godt og som selvfølgelig også overlapper hinanden. Og i bund og grund vil vi det samme, nemlig have det hyggeligt med vores dyr på forskellige planer.  /o
« Senest Redigeret: 05 Januar , 2010, 09:38 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Allan Jørgensen

  • Bruger
  • Indlæg: 350
Sv: Hvad skulle der til ??
« Svar #24 Dato: 05 Januar , 2010, 13:05 »
Hvad skulle det gavne at slå DFF og Dffr sammen jeg kan umidelbart ikke se det.
Angående hvad der skulle til for at jeg melder mig i en klub det skulle være mere synlighed. Et klublokale, klubaftener, fællesture og bytte æg dag.
Det er hvad jeg forstår ved en klub ikke kun at se folk på div. udstillinger.som jeg også kommer på men vil ikke selv udstille.
Jeg har haft høns i 3 år og har først nu fundet ud af at der er en fjerkræ klub i Vesthimmerland, men linket på Dffr til deres hjemmeside fungere ikke eller også har de ikke mere en hjemmeside.
Vi er nu kommet ind i 2010 og angående at få fat i unge mennesker til at vidreføre denne hobby så er det nok over nettet man skal prøve også der er en del unge mennesker der har den mening at findes det ikke på nettet findes det ikke.
Mvh Allan
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline mogens præst

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 155
Sv: Hvad skulle der til ??
« Svar #25 Dato: 05 Januar , 2010, 13:23 »
Er selv  medlem af lokalklub og DFFR. Specielt da jeg lige var startet op var det guld værd at være medlem af en lokal klub. Fik min første rugemaskine af den daværende formand for 3 flasker rødvin, der var hjælp til at udvælge de bedste avlsdyr, og til at forklare hvad det var man skulle kikke efter på dyrerne.
Jeg synes DFF er et dejligt forum, men at se fejl på billeder er altså ikke det samme som at der står en ved din side og forklarer det. Her ligger var der en fordel ved at melde sig ind i lokal foreningen for mig.
Og det er helt sikkert at spørger man en af de "gamle" medlemmer om hjælp så får man det.  Ligeledes har jeg været på hønsedage, hyggeaftener mm. med klubben.
Er kun medlem af DFFR for at kunne få ringene, så hvis jeg en dag vil udstille så kan jeg gøre det. Overvejer faktisk at gøre det til den kommende sæson, dog kun i lokal regi for at støtte klubben.
Problemet med klubberne manglende ungdom. Selv med mine 38 år, er jeg en af de yngste medlemmer, og får man ikke flere til at udstille så tror jeg at de små lokale udstillinger i løbet af nogle år desvære dør ud.
Hilsen Mogens
1.4 Guld sortbåndet Wyandotter i stor.
2.6 Sølvsortbåndet dværg Wyandotter.
1.2 Fransk vædder kaniner
1,10 Suffolk får

Offline ulla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 187
Sv: Hvad skulle der til ??
« Svar #26 Dato: 05 Januar , 2010, 13:33 »
min datter og jeg har også haft kontakt til den lokale afdeling vi mødte dem på bregentved og de var meget f linke vi fik nogle gamle blade , og 2 giroèr vi meldte så min da 14 årige datter ind, hun brændte meget for sine dværg høns. bantam og sølv sebright i to fine stammer , som hun glædede sig til at udstille problemet var bare at vi intet hørte fra klubben heller ingen blade, altså før der var gået næsten 1 år så kom det næste giro kort det kunne de godt huske at sende  ??? jeg havde rykket for info men det blev bare til ingenting, så vi valgte at melde os ud igen så nej ikke mere klub hertil spild af penge ;D  
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

GKV

  • Gæst
Sv: Hvad skulle der til ??
« Svar #27 Dato: 05 Januar , 2010, 13:35 »
Som Allan fandt jeg også ud af at der er en klub i Vesthimmerland, med en HJEMMESIDE DER IKKE VIRKER, hvorfor man ingen oplysninger kan søge overhovedet, med mindre man begynder at telefonere.

I min verden betyder det, at klubben ligger i dvale og slet ikke er interesseret i at vidergive deres aktiviteter til andre end de indviede. Det mindste man kan gøre, er da at slette linket, hvis der ikke er kræfter eller lyst til at lave web-sites. >:( >:(

Når man så sammenligner med Lestats indsats er der en verden til forskel. Interessen starter jo for de fleste i det små og jeg synes, man ligeså stille skal kunne sidde herhjemme og finde ud af, hvad man godt kan lide af racer og via nettet finde frem til andre med samme smag og så tage den derfra

Her vil jeg igen påpege at jeg synes at standarden SKAL være offentlig, så man på forhånd kan vide, hvad der er grelle fejl.

Jeg kan overhovedet ikke se nogen grund til at skulle erhverve et digert værk af en standard, blot fordi man ønsker sig en enkelt race eller to.

VH Gunni.

Offline mogens præst

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 155
Sv: Hvad skulle der til ??
« Svar #28 Dato: 05 Januar , 2010, 13:39 »
Er bestemt ikke det jeg har oplevet. Jeg har fået tilbudt diverse hønseracer og duer til videre avl, og har kun haft positive oplevelser. Ved dog godt at det er med den bagtanke at få mig til at udstille.
Jeg har det bare som mange andre herinde at det er den daglige omgang med dyrerne der har min største interesse.
1.4 Guld sortbåndet Wyandotter i stor.
2.6 Sølvsortbåndet dværg Wyandotter.
1.2 Fransk vædder kaniner
1,10 Suffolk får

Offline mogens præst

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 155
Sv: Hvad skulle der til ??
« Svar #29 Dato: 05 Januar , 2010, 13:49 »
Jeg giver dig lidt ret gunni, men må så også forsvare de små lokale klubber lidt, for mange af deres medlemmer har passeret de 60 og er nok som jeg selv ikke noget geni ved en computer. Og tror da at det at få en side op at køre som fx struer fjerkræklubs ville overskride min viden med flere kilometer.
mogens
1.4 Guld sortbåndet Wyandotter i stor.
2.6 Sølvsortbåndet dværg Wyandotter.
1.2 Fransk vædder kaniner
1,10 Suffolk får