Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår må man udstille???  (Læst 8959 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anna M

  • Bruger
  • Indlæg: 55
Hvornår må man udstille???
« Dato: 04 ſeptember , 2009, 14:57 »
Hej.

Jeg er helt ny hønse avler og mine første høns er endnu kun 8 dage gamle.
Jeg syntes at det kunne være interresant at udstille så jeg vil gerne høre lidt om hvad man skal gøre for at kunne udstille
Har læst noget om ringe og vaccination. Hvad koster det og hvordan skaffer man det?
Håber i vil hjælpe en helt ny hønseavler :)

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Hvornår må man udstille???
« Svar #1 Dato: 04 ſeptember , 2009, 16:28 »
Hej Anna

Hvis det er racehøns du har så er du godt igang, det næste er ringene, jeg har set en andet sted at der er svar på det, der næst er der udvælgelse af de dyr der egner sig til udstilling, hvis du ikke har nogle er faring med det, så henvend dig til den lokalefjerekræklub og spørg om de kan hjælpe dig, jeg kan se du bor ved Vejle,  så prøv Ove Sørensen  http://home19.inet.tele.dk/vof/ her finder du tlf nr. til ham.

Når dine kyllinger ikke er så gamle endnu, så kan du nok ikke nå at udstille dem i år, men så er det en god ide at besøge lidt udstillinger i løbet efteråret og vinteren, her kan du så se hvordan en udstilling tager sig ud og få et lille overblik over hvad der kræves af hønsene.

Der er landsudstilling d.13-14 December i Herning, det er det største udvalg af fjerkræ du kan se i danmark, så den er et besøg hvert.

Ellers spørger du bare her på forum.

Tommy

Tommy
 

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvornår må man udstille???
« Svar #2 Dato: 04 ſeptember , 2009, 17:16 »
Du skal være medlem af DFfR og jeg vil også råde dig til at blive medlem i din lokale fjerkræ.
Det er ikke så "dyrt" når du er junior.

Held og lykke med, udstilling bliver man bidt af.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Anna M

  • Bruger
  • Indlæg: 55
Sv: Hvornår må man udstille???
« Svar #3 Dato: 05 ſeptember , 2009, 20:19 »
Tak for hjælpen. Men hvordan får man fat sådan nogle ringe? Er det sådan nogle man skal søge om? Hvor kan man se hvor og hvornår der er udstillinger?

Offline Anna M

  • Bruger
  • Indlæg: 55
Sv: Hvornår må man udstille???
« Svar #4 Dato: 05 ſeptember , 2009, 20:24 »
Det er rene Australorps. Nogle er en blanding mellem sort og blå. Men gør det noget?

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Hvornår må man udstille???
« Svar #5 Dato: 05 ſeptember , 2009, 20:43 »
Ringene bestiller du hos DFFR, altså racefjerkræforeningen, når du er blevet medlem.
mvh. Egon
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Anna M

  • Bruger
  • Indlæg: 55
Sv: Hvornår må man udstille???
« Svar #6 Dato: 05 ſeptember , 2009, 21:51 »
Okay:) Koster det noget? Læste inde på den side som Tommy skrev om at hønsene skal være vaccineret. Hvad er det for en vaccination? Og hvad koster den?

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Hvornår må man udstille???
« Svar #7 Dato: 05 ſeptember , 2009, 22:58 »
Hej Anne

Det gør ikek noget dien dyr er blandet af to farver, det er kun noget med arvelighed inde for farven, nogel krydser blå og sort for at for bedre den en af farverne eller måske begge farver, du vil sansynlig kunne få begge farver ud af det når du laver kyllinger, hvis dien dyr er sorte så vil de få flest sorte og nogle få blå, det er lidt med  hvor mange kyllinger du får lavet.

Jeg syntes du skulle kontakte D.F.f.R. de har en ungdoms afdeling og den står Niels Rasmussen og han ville kunne hjælpe dig igang.

Vaccination af dine dyr kan ske i den lokale fjerkræklub, de har som regel en vaccinations dag eller to om året eller også ved de hvor du kan få dem vaccineret, det koster fra 5-10 kr pr. dyr alt efter hvilken klub der laver det, alle dyr der skal udstilles skal være vaccineret 8 dage før udstillingen, de skal også være vaccineret hvis man skal på hønsedage med dem.

Håber du ikke er skræmt hel væk fra at udstille, så Lestat skriver, man kan blive grebet af det.

Tommy     


Offline Carsten Blohm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 335
Sv: Hvornår må man udstille???
« Svar #8 Dato: 05 ſeptember , 2009, 23:36 »
Hej Anna 

tillykke med din nye hobby /o, det er slet ikke så svært at komme til at udstille sine dyr.

Som du har fået at vide skal du være medlem af DFFR for at få ringe til dine dyr. når du er medlem af Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl(DFFR) så får du et blad tilsendt hver måned, jeg kan ikke rigtig huske hvad kontingentet er for junior medlemmer men det kan du få at vide på kontoret tlf. 97405844, eller mail: dffr@post8.tele.dk

Og hvis du vil udstille dem i den by hvor du bor, så skal man være medlem også der. og som junior som du er, er det normalt til nedsat kontingent.

Du har selv fundet ud af at dyrene skal vaccineres, og det skal som Tommy har skrevet gøres senest 8 dage før den første udstilling eller hønsedag. denne vaccination gælder 1 år fra den dag dyret er vaccineret.

Inden dyrene skal på udstilling skal de vaskes og gøres klar til udstilling, og det er noget man lære om i fjerkræklubben.

Ganske rigtigt som Tommy skriver så står næstformanden Niels Rasmussen i DFFR for ungdomsafdelingen og ham syntes jeg du skal kontakte. du kan kontakte ham på mail: fambisras@privat.dk , han er en rigtig flink fyr og han skal nok hjælpe dig med det du kan finde på at spøge om.

Og spørg du bare løs for når man har med race høns at gøre så findes der ingen dumme spørgsmål.

God fornøjelse med dine dyr, og jeg håber at du finder svar på alt det du brænder inde med. Der er i hvetfald mange her på forum som kan svare på rigtig meget.



mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline Anna M

  • Bruger
  • Indlæg: 55
Sv: Hvornår må man udstille???
« Svar #9 Dato: 06 ſeptember , 2009, 14:26 »
Tusind tak for alle svarende :D Det har været en stor hjælp. Vil lige vente til mine kyllinger er lidt større og så skal jeg også lige have tilladelse fra de gamle ;D
Mine forældre syntes jeg skal blive medlem af en klub så jeg kan få nogle af alle disse fordele som det medfører. Ham jeg købte høns af er med i bestyrelsen i Vejle egnens hønseklub så kan også ringe til ham.
Men endnu en gang tusind tak for hjælpen alle sammen. Er rigtig glad for denne side :)