Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vise høns på torvet  (Læst 6318 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Vise høns på torvet
« Dato: 10 November , 2014, 19:03 »
De fleste som har høns i baghaven har de helt almindelige røde æglæggere
Kan det tænkes at folk ikke kender andet som industrihøns. Der er selvfølgelig mange udstillinger i hele landet, men hvor mange som ikke kender til racehøns kommer og besøger dem? Det samme gælder enlig de udstillinger som der er på dyrskuer. De plejer også at være helt i udkanten af hele udstillingen. Og de fleste kommer kun for at se maskiner og køer.
Jeg var med på en haveudflugt i sommer og der var et hønsehus med en par wyandotter sølv sortsommer i dværg. Alle var vild begejstret for de flotte dyr og der blev diskuteret hvad det mon var. perlehøns, vagtler, duer, ingen kunne give svar.
Haveselskab har tit plantemarkeder hvor man sælger planter og blomster fra egne haver. Der er tit nogle med som for eksempel sælger deres honning og nogle redekasser til fugle så det er ikke kun blomster

Hvis vi nu kunne lave en aftale med den lokale afdeling af haveselskabsforening at vi må komme med nogle høns til deres plantemarket og sælge dem vi har med, tror jeg at vi får nogle i tale som aldrig før har set sådanne høns.

Jeg ved ikke om man må det hvis nu dyrene kommer fra samme besætning, og der ikke kommer andre høns, ude at man skal have en masse papirarbejde, men hvis vi må vil jeg gerne prøve det.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Vise høns på torvet
« Svar #1 Dato: 10 November , 2014, 19:32 »
Det er en rigtig god ide og der er også flere fjerkræ foreninger som er med på f. Eks havens dag ved planteskoler. Vi har også været med på Bondens Marked ved Lone Landmand og det er en kæmpe succes. Så det kan varmt anbefales
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Vise høns på torvet
« Svar #2 Dato: 10 November , 2014, 19:48 »
Jeg har ikke vaccineret min høns og den plantemarket jeg spekulerer over er i starten af september næste år, så det er nok inden foreningen vaccinerer. Kan jeg så alligevel vise og eventuel sælge dem. Jeg tænker over at lave Barnevelder og Maran i stor som så skal være tæt på æglægning.  Og måske wyandotter sølv sort i dværg.
Jeg er med i havekredsens bestyrelse og vi kan sørge for at der ikke kommer høns fra andre steder.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Vise høns på torvet
« Svar #3 Dato: 10 November , 2014, 20:23 »
Hvis det er høns fra samme besætning, så behøver de ikke blive vaccineret.

Der er en del klubber, som viser høns frem på havens dag eller i samarbejde med andre eventer.

Hvis folk kan finde hybrider, så kunne de nok også godt finde racehøns. Selvom det kræver lidt mere benarbejde. Endvidere bliver der produceret hybrider hele året rundt og i kæmpe store mængder, og det er svært for private at kunne hamle op med.

For de bliver trods alt vist frem på rigtig mange udstillinger og dyreskuer. Og alt kan Googles og de fleste klubber har også hjemmesider. Og så er der jo forum her og en bunke grupper på Facebook også.

Men igen det er jo altid nemmest at ringe til et hønseri og få leveret en flok hybrider til døren.
« Senest Redigeret: 10 November , 2014, 20:32 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Vise høns på torvet
« Svar #4 Dato: 10 November , 2014, 20:42 »
NB; Racehøns kan godt lægge æg. ;D

Desuden må det også være en fordel, at kunne fremvise rolige og håndtamme høns som folk evt. Kan røre ved eller holde.
Hvis godtfolk i vores kreds  eller lokalklubberne har tiden, så er vi givetvis de bedste ambassadører for Den danske folkehøne.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline christina s

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: Vise høns på torvet
« Svar #5 Dato: 11 November , 2014, 10:14 »
Super god ide!!
Jeg var for mange år siden på kræmmermarked hvor der var udstillet kaniner og høns (det havde jeg ikke forventet) men det blev her jeg købte mine første RACE høns  :) da jeg faldt pladask for de smukke dyr, uden at ane at der var noget der hed racehøns / hybrider.
Mvh Christina
1.7 spelsau får, 1.2 border collie, 1.4 Dansk gås grå broget,

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Vise høns på torvet
« Svar #6 Dato: 11 November , 2014, 16:53 »
christina s, det er lige det jeg mener. Folk skal kunne se dem og helst kunne købe dem med det samme. Så jeg skal lave en masse små kyllinger i marts/april.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.