Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Udvikling/godkendelse af serama i DK  (Læst 55360 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Udvikling/godkendelse af serama i DK
« Dato: 12 December , 2011, 22:21 »
Er der nogen i DK som er i gang med at større avls-arbejde/godkendelses-projekt med serama?
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

thorleif

  • Gæst
Sv: Udvikling/godkendelse af serama i DK
« Svar #1 Dato: 12 December , 2011, 23:16 »
Leser/skriver du Engelsk, Jean? Isaafald er det her maaske for dig? http://seramaforum.com/

Offline Majbritt Ø. Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 281
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
Sv: Udvikling/godkendelse af serama i DK
« Svar #2 Dato: 13 December , 2011, 00:54 »
Hej Jean

Håber at det stadig går godt med dine 2 små nye serama'er. Jeg tror det er begrænset hvor mange der er som avler serama'er lige pt. Dem jeg mest har stødt på siden vi forelskede os i racen har været Nielsen (Michael), Kaffka (Claus) og så Frank som du jo har købt af. Kaffka og Frank er jo holdt, så jeg hælder mest til at Michael nok er den som arbejder mest seriøst med racen lige pt. i DK, men som jeg husker det rendte han i nogle problemer sidste år inden LU (hvor jeg nemlig havde glædet mig sådan til at han skulle udstille).

Derudover syntes jeg at have været stødt på at Lene Rungsted havde nogle stykker og Lars Erik Bobsin. Jeg ved faktisk ikke hvad der egenlig skete med alle Kaffka's seramaer (vi meldte pas pga. af at vi ikke på det tidspunkte ville have helt små kyllinger under varmelampe), men der var én som spurgte på én del af dem - kan ikke huske om det var Lene. Mht. Frank's så ved jeg ikke hvor størsteparten er endt henne, du har jo købt 2, vi har forhåbenlig købt 7 kyllinger fra i år og om resten er solgt større samlede "mængder ved jeg ikke.

Jeg er også meget spændt på om der er nogen som svarer på din tråd, vi glæder os i hvert fald meget til at se om racen er lige så charmerende som vi håbede på og ser frem til at få en del kyllinger til næste år. Jeg har iøvrigt lige købt en bog om serama'er, men typisk nok var den i restordre da de andre bøger ankom i sidste uge, nu håber jeg at den kommer inden jul så vi kan læse lidt i den mens der er lidt fridage.

Mange Hilsner fra Majbritt
2,10,15  Sabelpoot - Porcelænsfarvede:
(i farverne: Guld-Sort, Citron-Sort,Guld-Hvid, Isabel)
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Èn lille blandet flok "æglæggere" af følgende racer:
Maran (sort/kobber - store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
1,1 Perserkatte (klassiske type)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma
1,0 Ægtemand - super handymand der elsker dyr.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Udvikling/godkendelse af serama i DK
« Svar #3 Dato: 13 December , 2011, 04:24 »
Leser/skriver du Engelsk, Jean? Isaafald er det her maaske for dig? http://seramaforum.com/

Det gør jeg og jeg har prøvet at melde mig ind men er aldrig blevet aktiveret. Nu prøver jeg igen /o
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Udvikling/godkendelse af serama i DK
« Svar #4 Dato: 13 December , 2011, 10:29 »
Lene og Thor fra Rungsted har også nogen og det har Elise fra Møn vidst nok også :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Majbritt Ø. Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 281
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
Sv: Udvikling/godkendelse af serama i DK
« Svar #5 Dato: 13 December , 2011, 10:34 »
Det var dejligt at høre Lene og Thor stadig har nogle Mikkel - jeg syntes godt nok også at jeg på et tidspunkt tillige havde set at Elise havde et par stykker. Er lidt spændt på at se hvor der dukker nogle op til næste år nu hvor både Claus (Kaffka) og Frank solgte deres lidt større antal ud. Det ville være lidt hyggeligt og interessant hvis vi andre kunne følge lidt med i nye kyllinger osv. her på forum i den kommende sæson
2,10,15  Sabelpoot - Porcelænsfarvede:
(i farverne: Guld-Sort, Citron-Sort,Guld-Hvid, Isabel)
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Èn lille blandet flok "æglæggere" af følgende racer:
Maran (sort/kobber - store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
1,1 Perserkatte (klassiske type)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma
1,0 Ægtemand - super handymand der elsker dyr.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Udvikling/godkendelse af serama i DK
« Svar #6 Dato: 13 December , 2011, 10:37 »
Jeg har endnu ikke besluttet mig for om jeg vil gå i gang med "projekt godkendelse" for jeg aner simpelthen ikke noget som helst om det at udstille eller at avle.....men jeg vil gerne lave kyllinger til dem som kunne tænke sig nogen.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Udvikling/godkendelse af serama i DK
« Svar #7 Dato: 13 December , 2011, 10:58 »
Hvis det er mig i mener er jeg nu fra Stevns  ;)

Men ja vi har 2,2 serama og de er fra Nielsen, vi startede med 1,1 og ville gerne lave nogle kyllinger, men vores høne er af en helt anden mening hun har nemlig kun lagt 2 æg i det år vi har haft hende men hun er en fantatisk skruk og har ruget 2 gange sebright ud og passet dem til ug med pil op. Jeg har så fået ruge æg fra Nielsen og der af fået 1,1 så nu håber jeg at høne nr. 2 er lidt mere villig til at lægge æg, jeg vil gerne lave nogle kyllinger, men har desværre ikke så meget forstand på serama, men jeg håber at jeg kan få lidt hjælp af Nielsen vi bor tæt på hinanden. Om jeg vil prøve at udstille ved jeg ikke endnu det må tiden vise.

Men jo jeg har Serama og kan jeg på nogen måde hjælp med avls arbejde så skal i bare kontakte mig.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Udvikling/godkendelse af serama i DK
« Svar #8 Dato: 13 December , 2011, 11:42 »
Serama, kunne måske blive en del af Sebright/Bantam klubben?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Udvikling/godkendelse af serama i DK
« Svar #9 Dato: 13 December , 2011, 11:43 »
Det har jeg også tænkt på.

Nu har jeg skrevet til dem for at høre om serama evt. ville kunne komme med i deres klub. /o

Jeg er også i gang med at melde mig ind i Dffr, og har bestilt standarden, så må vi se om jeg kan læse mig frem til hvordan man gør hvis man gerne vil avle, for der er jo ikke nogen dansk standard for dem, men i England har de en rimelig standard som jeg evt. ville kunne følge.
Jeg har ikke taget en endelig beslutning endnu men er da ved at have evt. plads på plads til dem for de skal jo ikke have meget plads ::)
« Senest Redigeret: 13 December , 2011, 11:53 Fra Jean Hansen (Lavbo) »
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Udvikling/godkendelse af serama i DK
« Svar #10 Dato: 13 December , 2011, 12:16 »
Serama, kunne måske blive en del af Sebright/Bantam klubben?

Mon ikke de skal godkendes først?
Mvh Marianne

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Udvikling/godkendelse af serama i DK
« Svar #11 Dato: 13 December , 2011, 12:29 »
Jeg ved ikke helt, hvordan rækkefølgen skal være? Racen eksisterer jo og er anerkendt i andre lande. Men under alle omstændigheder skal der jo nogle stykker til, og det vil også kræve medlemskab af DFfR.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

kyllingesalg

  • Gæst
Sv: Udvikling/godkendelse af serama i DK
« Svar #12 Dato: 13 December , 2011, 12:41 »
Hej  ;D

Hvis du skal bruge rugeæg af Serama fra England eller Tyskland vil jeg meget gerne hjælpe dig. Kan også være at jeg kan lave nogle kyllinger til dig  ??? Det lyder som et spændende projekt at gå igang med. Og selvfølgelig skal vi da have dem godkendt i Danmark  <I

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Udvikling/godkendelse af serama i DK
« Svar #13 Dato: 13 December , 2011, 12:54 »
Jeg skal helt sikkert have æg hjem for jeg skal have noget avlsmateriale. Jeg har jo kun Goliat og Pjuske-pigen.
Men jeg venter lige til jeg har fået meldt mig ind i Dffr og fået div. materiale tilsendt, for jeg har ikke en dyt forstand på det.

Det eneste jeg hved om serama er, at i udlandet er det ikke farven de bliver bedømt på, men på holdning og størrelse da de har over 2000 farvekombinationer og at man ikke kan være sikker på hvad der kommer af farver.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Udvikling/godkendelse af serama i DK
« Svar #14 Dato: 13 December , 2011, 13:19 »
Serama bliver slet ikke bedømt på farve, men "kun" på størrelse, vægt, type, kropsform og holdning, ikke nødvendigvis i den rækkefølge.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk