Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: æg på LU  (Læst 21053 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: æg på LU
« Svar #30 Dato: 12 December , 2011, 17:43 »
Nu havde jeg jo brakel æg med. Det er dyre æg.. hønerne er jo hentet som æg i Belgien. Det er sådan set okay med mig, at de er forsvundet. Jeg ved egentlig ikke, hvad jeg troede, der skete med dem. Jeg vil bare gerne vide, hvem der har dem - og om de klækker..
Som Marianne M.N. også skriver, så har jeg også før været ude for folk, der ved æggesudstillinger var meget, meget hurtige til at score mine grønne æg, for så siden at sige, at de ikke anede hvor de var.. før jeg mødte blandingskyllerne i deres hønsegård.. som de satsede på var ægte...

Det irriterede mig. Men det irriterer mig også, når æg bare bliver smidt ud. Så læringen må vel være: Næste år giver vi besked: Må benyttes, eller IB!

Offline napsigal

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
Sv: æg på LU
« Svar #31 Dato: 12 December , 2011, 17:44 »
ja det lyder som en super ide  /ojeg kommer da med æg igen  :)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: æg på LU
« Svar #32 Dato: 12 December , 2011, 18:34 »
Napsigal, det må du undskylde. Jeg tænkte faktisk først over det da jeg kom hjem herfra, at der måske var nogen som ville have noget for æggene, men de er heller ikke blevet lagt under nogen høns, så det tror jeg at jeg lader være med, så er ingen skade sket, så klan min høne bare få et par andre æg at ruge på i stedet ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline napsigal

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
Sv: æg på LU
« Svar #33 Dato: 12 December , 2011, 18:46 »
jamen jeg syndes da at du skal prøve at ruge dem ud  :)hvis der kommer noget skulle det gern være tværstribet bantam  /o

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: æg på LU
« Svar #34 Dato: 12 December , 2011, 18:49 »
Man kan jo ikke være sikker på at det er den ægte "vare"
Mine gule sussex og brahma har gået sammen indtil i torsdags, så der kan være lidt blanding imellem de 2 racer.
« Senest Redigeret: 12 December , 2011, 20:43 Fra Bettina30 »
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: æg på LU
« Svar #35 Dato: 12 December , 2011, 18:51 »
Det er også kun for sjov at jeg prøver at ruge dem ud jeg har taget med hjem.
Tilgengæld får jeg det sjoveste grin på når jeg kigger til maskinen for den er godt nok farverig ;D og kommer det kyllinger kommer de og kommer der ikke nogen har det været sjovt så længe.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline napsigal

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
Sv: æg på LU
« Svar #36 Dato: 12 December , 2011, 18:53 »
vil da gerne høre om der kommer noget  ;)

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: æg på LU
« Svar #37 Dato: 12 December , 2011, 19:23 »
Rent af princip så synes jeg heller ikke, at folk skulle have lov til at tage andres æg uden forudgående aftale. Men ellers, så vil jeg da ønske folk held og lykke med at ruge på de æg jeg havde med, hvis der er nogle, som har gang i det. Hønsene har kun gået sammen med en 5 mdr. gammel brahma-hane, som jeg endnu ikke har set gøre kur til damerne. Da alle mine æglæggende høner går sammen, er der dog en lille chance for, at et af æggene skulle være efter en brahma i stedet, og skulle hanen så imod forventning have været en smule aktiv, så er der faktisk en minimal chance for, at få en ren brahmakylling ud af det - dog ikke i ren farve.

Hvis folk er interesseret i æggene deroppe fra, så synes jeg da at de skulle have kontaktet den retmæssige ejer. Derfor kunne det være en ide næste år at angive brugernavn og/eller evt. tlf.nr bag på "racekortet", så folk har en mulighed for at kontakt med én. Så har de også en chance for at få at vide, om det er sandsynligt, at æggene er befrugtede /o

Jeg er helt sikkert folk ikke har taget æggene af ond vilje, men som det foreslås så stemmer jeg for, at der på en eller anden måde holdes en smule mere hånd i hanke med de indleverede æg til næste år
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: æg på LU
« Svar #38 Dato: 12 December , 2011, 19:27 »
Jeg kan kun for mit eget vedkommende sige at jeg spurgte og spurgte hele weekenden hvem der havde hvad med, da der var æg på bordet som ikke stod på listen på forum, så jeg indrømmer blankt at jeg "knækkede for gruppepresset" og tog nogen æg med hjem. ::)
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: æg på LU
« Svar #39 Dato: 12 December , 2011, 20:38 »
Jeg ville nu også føle mig lidt snydt hvis jeg selv havde givet en pæn sum penge for æg eller avlsdyr hvorefter der så var nogen der fik scoret sig nogen gratis æg. Jeg har blandt andet haft et forholdsvis stort arbejde med mine Toulouse gæs og ville da nødigt, ligefrem forære æg væk ::)

Men jeg kan nu også sagtens forstå dem der tog æggene med hjem. Det er da fristende og hvis alternativet er at de bliver smidt ud så er det da endnu mere lokkende.

Til alle jer der gerne vil udstille æg og ikke er interesseret i at de bliver til kyllinger i en "fremmed" hønsegård så kan i tage hvert æg i hånden og give det en ordentlig rystetur. Så bliver det ikke til noget.
Men det er ikke så smart hvis æggene er til bedømmelse og et, eller flere, skal slås ud på en tallerken for ydeligere vurdering af blommen, da denne godt kan være slået helt i stykker af rysteturen.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: æg på LU
« Svar #40 Dato: 12 December , 2011, 20:44 »
ja okay så jeg lyver  >:(men så har jeg da ikke mer at skrive her om  :(

Er der ikke gået noget galt med kommunikationen her, jeg mener da ikke jeg har givet udtryk for at nogen lyver, men det er måske ikke mig der hentydes til, jeg er helt sat af her  :o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: æg på LU
« Svar #41 Dato: 12 December , 2011, 20:51 »
man kan vel også bare puste dem ud eller koge dem inden.... men bedst er nok at notere at de er "fingrene-væk-æg" eller "gør-hvad-du-vil-æg" :)

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: æg på LU
« Svar #42 Dato: 12 December , 2011, 22:05 »
Jeg tog mine egne æg med hjem igen.
Jeg synes, vi skal huske at få aftaler på plads til næste år, for jeg ville nødig undvære vores æggeudstilling, den var virkelig en succes.
Mange af vores tiltag er jo nye, så vi skal jo lære hele tiden.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Brahmadame

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 144
Sv: æg på LU
« Svar #43 Dato: 12 December , 2011, 22:46 »
Jeg tænkte også lige som Wanda at en kogning inden aflevering, kunne være en løsning.

I øvrigt sjovt at se sine overnattende gæster tøve et kort sekund, når man fortæller dem at deres morgenæg har en markedspris på knap 20 kr. stykket  ;D
« Senest Redigeret: 12 December , 2011, 22:49 Fra Inga »
1.8 Isabella Brahma
2.5 Guld-/sortbåndet Brahma

....endvidere
1.0 gemal
0.2 børn

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: æg på LU
« Svar #44 Dato: 12 December , 2011, 23:01 »
Jeg tog mine egne æg med hjem igen.
Jeg synes, vi skal huske at få aftaler på plads til næste år, for jeg ville nødig undvære vores æggeudstilling, den var virkelig en succes.
Mange af vores tiltag er jo nye, så vi skal jo lære hele tiden.

lige netop Marianne.

Der kan være mange simple løsninger på problemerne, som der også er angivet. Og så er det selvfølgelig en oplagt mulighed for at få fat i nogle rugeæg efter en race, som ellers måske kan være lidt svær at finde. Men så giv lige besked inden udstillingen. Marianne har jo været flink til at angive, hvem der har hvilke æg med. Så er det jo ikke sværere lige at sende en besked.

Men ellers så er jeg meget enig med Marianne. Det er bare en situation vi skal lære af
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)