Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Et sidste spørgsmål før det går løs  (Læst 23965 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

  • Gæst
Et sidste spørgsmål før det går løs
« Dato: 04 December , 2010, 16:58 »
Ved nyopdræt skal man have mindst 3.3 dyr med og de skal opnå mindst 2 x 92 og 4 x 90. Den er jo feset ind, men så kom jeg til at tænke på, om det skal være fordelt på både haner og høner.

Lad os antage at de fire haner af mine kun får højst 89 point, men at hønerne ville få 2x 92 og 4 x 90. Kan racen så blive anerkendt?

VH Gunni.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Et sidste spørgsmål før det går løs
« Svar #1 Dato: 04 December , 2010, 17:04 »
Så vidt jeg ved er der ikke noget krav om fordelingen, Gunni, det står sikkert i standarden (hint hint) *f
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

GKV

  • Gæst
Sv: Et sidste spørgsmål før det går løs
« Svar #2 Dato: 04 December , 2010, 17:07 »
Gider du lige, jeg bliver mere og mere stædig altså, jeg vil ikke købe en standard, jeg vil ikke købe en standard ;D ;D

Gunni.
« Senest Redigeret: 04 December , 2010, 17:13 Fra GKV »

Offline Carsten Blohm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 335
Sv: Et sidste spørgsmål før det går løs
« Svar #3 Dato: 04 December , 2010, 20:50 »
Må man spørge, hvad har du i mod en standard???????

Skandianavisk Racefjerkræstandard bør stå i en hver racefjerkræavlers
bog reol, og husk den kan købes billigt på Landsudstillingn. <I

det er snart jul, så var der et godt ønske
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

GKV

  • Gæst
Sv: Et sidste spørgsmål før det går løs
« Svar #4 Dato: 04 December , 2010, 22:37 »
 ;D ;D Marianne driller mig bare lidt, det må hun gerne, det er hyggeligt. /o

En gang imellem føles det som om alt, hvad jeg spørger om kan læses i standarden, hvilket jeg ikke tror på.Jeg mener andre end jeg stiller da spørgsmål, som vel ret beset også kan læses der. Hvorfor bruger de den så ikke, hvis den alligevel står på hylden?

Nu er sagen jo den, at min race slet ikke står i den (endnu) der kan meget vel gå både et eller to år, inden den kommer der og der er jo også stor forskel på, hvad folk ønsker sig brændende til jul. At lægge pres og fortælle, hvad jeg bør have, virker under alle omstændigheder modsat på mig. Det skal jeg nok selv bestemme. ;D

VH Gunni.




Offline Carsten Blohm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 335
Sv: Et sidste spørgsmål før det går løs
« Svar #5 Dato: 05 December , 2010, 00:45 »
Undskyld at jeg blandede mig <K, mener dog bare at hvis man vil
det bedste for den eller de race(r) man arbejder med, og evt vil
udstille dem, så må man også vide hvad dommerne har af materiale
at arbejde ud fra.

Og når din race når gennem nåle øjet, ja så er jeg da sikker på at
du forventer at de bliver optaget i selv samme standard, og jeg er
også sikker på at du forventer at vi dommere også sætter grundigt
ind i hvad der bliver skrevet om Engelske Araucana, så vi ved noget om dem når vi møder dem på en udstilling /o

Det med julegaven var bare et forslag !cs, jeg ønsker mig den heller  ikke ;)   for jeg har den allerede og har alle de standarder der udgivet siden 1908, jeg håber at du som alle andre må få en god landsudstilling jeg glæder mig allerede <I

  
« Senest Redigeret: 05 December , 2010, 00:49 Fra Carsten Blohm »
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

GKV

  • Gæst
Sv: Et sidste spørgsmål før det går løs
« Svar #6 Dato: 05 December , 2010, 08:39 »
Jeg vil skam det bedste for den race jeg nu engang har valgt, det har da ikke noget at gøre med om jeg vil købe en standard og jeg er da af den overbevisning ( indtil videre), at dommerne på trods af det, vil bedømme min race helt uvildigt, også selvom de mener at jeg måske er en sær størrelse.

Det er faktisk derfor, at jeg prøver på, at få racen anerkendt i DK, for at forhindre, at inden den nogensinde er rigtigt kendt så er den allerede spredt for alle vinde i nogle besynderlige eksemplarer, som slet ikke lever op til den fugl det skulle være.  ;D

Derfor er der til dato heller ikke solgt en eneste fra mig, det ville jeg vente med indtil de var bedømt.Vi ved vel alle, at bare fordi en høne er perlegrå med hale og lægger blå æg er det ikke nødvendigvis en racetypisk Engelsk Araucana.

Som så mange andre har jeg da fået henvendelser fra folk som bare vil have havehøns, underforstået lidt ringe dyr.

Hvis DK følger og oversætter den oprindelige standard for racen kan den læses på nettet, ganske kvit og frit og når jeg får tid vil den også være at finde, på engelsk, på min hjemmeside, som desværre ganske skrækkeligt trænger til en opdatering.Håber på mere tid efter LU og jul.

Da du nu er kommet ind i denne tråd, så ville du måske svare på det som den oprindeligt startede med? ;D ;D

VH Gunni.

Offline Carsten Blohm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 335
Sv: Et sidste spørgsmål før det går løs
« Svar #7 Dato: 05 December , 2010, 11:35 »
Har forsøgt at finde det korrekte svar på deit spørgsmål, men da jeg ikke har det endnu vil jeg ikke udbrede noget forkert, når jeg har det kommer jeg tilbage

MEN, (og dette står for min egen regning), jeg er overbevist om at
begge køn skal være rep. i de mindst 6 dyr som skal have de korrekte antal p., for til hvad nytte er det at man har 6 høner som holder de standard mæssige mål og så de haner man skal bruge i avl ikke gør.

Jeg er af den overbevisning og at man ikke bare skal godkende racer
for at godkende, og det er selv om at racen er godkendt i et andet land. Der skal være noget at arbejde med <+
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

thorleif

  • Gæst
Sv: Et sidste spørgsmål før det går løs
« Svar #8 Dato: 05 December , 2010, 11:41 »
Vel, Carsten Blohm. Jeg undredes, har Aracuna MED hale nogensinne vaert med i den DANSKE standarden? Den var maaske der engang, maaske under et annet navn?
Jeg haaber virkelig du kan tage dig tid til at kigge i de GAMLE standarder.
MVH

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Et sidste spørgsmål før det går løs
« Svar #9 Dato: 05 December , 2010, 11:45 »
Jeg er også ret sikker på at der skal være tre haner og tre høner som har mindst 90 p, men jeg tror det er ligegyldigt om f.eks. det er to høner eller to haner eller en af hver, der har mindst 92 p.
Jeg bygger min antagelse på at man skal have mindst 3.3 og at ingen dyr må have under 90 p og mindst to skal have mindst 92 p. Jeg er ked af, hvis mit første svar blev misforstået. :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Willy Littau

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 215
Sv: Et sidste spørgsmål før det går løs
« Svar #10 Dato: 05 December , 2010, 12:09 »
Der skal være udstillet mindst 3,3  - blandt disse skal der være 2 x 92 point – resten over 90.
Tager vi f.eks dværg Maran kobberfarvet – der er 6,6 fra flere udstillere. For goddkendelse tages de bedste 3,3 – og her skal være min. 2x92 og resten over 90.
Klar ??
vh – Willy

GKV

  • Gæst
Sv: Et sidste spørgsmål før det går løs
« Svar #11 Dato: 05 December , 2010, 12:18 »
Ja, nu er det helt klart for mig, det er jo også bare ret og rimeligt, som der blev sagt, begge køn skal jo bruges. Nu ønsker jeg bare, at få det hele overstået ;D ;D

VH Gunni.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Et sidste spørgsmål før det går løs
« Svar #12 Dato: 05 December , 2010, 13:08 »
Thorleif - jeg har uden at finde noget kikket i gamle standarder, såvel den nye som dens forgænger fra 1967. Ej heller i en antikvarisk fra 1908 - som jeg er den lykkelige ejer af - er noget at finde, syntes jeg.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Et sidste spørgsmål før det går løs
« Svar #13 Dato: 05 December , 2010, 14:13 »
Men er det sådan, at hvis en race én gang har været i standarden og så den er røget ud pga. manglende udstilling, så skal den vel bare udstilles igen for at komme med, eller skal den så igen betragtes som nyopdræt?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Willy Littau

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 215
Sv: Et sidste spørgsmål før det går løs
« Svar #14 Dato: 05 December , 2010, 18:03 »
Skandinavisk Fjerkræ-Standar 2004 med de rettelsesblade der er udsendt i 2005 - 2007 og 2009 er de racer og farvevarieteter som er anerkendt i Skandinavien (N, S, DK) og disse racer / farver kan udstilles på alle udstillinger i S, N, Dk.
Der er 2 former for nyopdræt/nye racer.
1. - racer / farvevarieteter som er anerkendt i et medlemsland EE (EUropaforeningen for høns, duer, kaniner, marsvin og fugle) skal første gang udstilles på en landsudstilling i N, S eller DK og bedømmes som tidligere nævnt for at blive anerkendt / optaget i standarden i N, S, DK.
Når en race / farve er optaget bliver den i standarden indtil andet bliver bestemt.
Ved næste revision måske om 10 år ser man på om vi fortsat i N,S,DK har alle nævnte racer / farver og om de har været udstillet - det er her vi har brug for at vore klubber indsender deres udstillingskataloger, så vi løbende kan holde styr på at vi forsat har de forskellige ting - hvis specialklubebrne ikke gør det.
Hvis man vælger at strege nogle ting bliver det først efter at man har offentliggjort at i kommende udstillingssæson skal følgende racer / farver udstilles ellers vil de blive sløjfet i standarden.

2. Helt nye racer - f.eks Holstebrohøns skal igennem en anden fremstillingsprocedure - udstilles mindst 3 år i træk i rimelig kvalitet på LU - og derefter kan der laves en endelig standardbeskrivelse - alt iht. hvad der står i "biblen".