Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kønsbestemmelse af orpington  (Læst 8411 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ege

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 248
Kønsbestemmelse af orpington
« Dato: 21 Juli , 2013, 18:11 »
Faren var en blå randet Dværg orpington , damerne var gule eller blå eller en comlumbia
men hva køn er disse ????

Den sorte/blå er tydligvis en hønekylling ,men har haft blå høner med tydlige kamme
Der er ikke afsæt til store halefjer ???
dværg Orpington.   div farver,  Mookee duer, Hvide koikarper, 1 Dværg Scnauzher   og 1.0 ægtefælle 0.0 børn

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Kønsbestemmelse af orpington
« Svar #1 Dato: 21 Juli , 2013, 18:19 »
Jeg vil kun bestemme den sidste som værende en høne. De øvrige ser ud til at blive haner.
NB: den til højre på 1. billede, har tydelige spidse fjer i halsbehæng og dermed sikkerhed for hane. Tjek om disse spidser ikke også er hvor der kommer saddelbehæng.

Offline Ege

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 248
Sv: Kønsbestemmelse af orpington
« Svar #2 Dato: 21 Juli , 2013, 18:28 »
Tak  for tippet
kan nu se på billedrne at halerne står op eller runder ned over rumpen

Øv så er den eneste gule osse en hane
dværg Orpington.   div farver,  Mookee duer, Hvide koikarper, 1 Dværg Scnauzher   og 1.0 ægtefælle 0.0 børn

Offline Niels-Peter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Kønsbestemmelse af orpington
« Svar #3 Dato: 25 Juli , 2013, 09:56 »
Jeg er helt enig med Rudy;

Jeg har dog haft held med at kønsbestemme mine langt tidligere - allerede i 3-4 ugers alderen!

Jeg gør følgende:
a) inden dyrene er 1 uge sætter jeg en farvet duering på, så kan jeg kende dem fra hinanden; venstre blå, højre blå, venstre rød osv. De er nemme at tage af igen.
b) Derefter er det bare om at observere flokken mens de vokser til - kaffen nydes på en bænk med udsigt til kyllingegården og med en skriveblok i hånden.
c) Ofte vil man fra 3 ugers alderen kunne se at hanekyllingerne "slås" lidt, og de kommer også hurtigere frem når man stikker en hånd fuld af foder frem.
d) Jeg skriver dem alle ind i et regneark, og da de i år blev 6 uger fik alle ring på. Jeg ramte rigtigt på 28 af 28 kyllinger i første ringmærkning - uden at hanerne rigtig havde kam/voksefjer på halsen. (En har jeg i perioder været i tvivl om; først troede jeg han var en hane ud fra ovenstående, så en høne ud fra kammen, og til sidst viste det sig at være en hane)

Dværg orpingtons skal ringmærkes når de er 6 uger - ellers kan ringen være svær at få på hønerne.

En positiv side gevinst er også at de bliver menneskevante. Det gør dem nemmere at udstille og skaber stor glæde hvis de ender som havehøns.
« Senest Redigeret: 25 Juli , 2013, 09:59 Fra Niels-Peter »
Dværg orpington i farverne:
Sort, Sort/hvidplettet, Splash, Blå/randtegnede

Medlem af: DFfR, Amagerlands Fjerkræavlerforening, Landsklubben for Orpington

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Kønsbestemmelse af orpington
« Svar #4 Dato: 25 Juli , 2013, 10:25 »
Jeg ringede mine Dværg Orpington i går. De er ikke en gang 6 uger, og jeg havde en del problemer med, at få ringe på alle. Dog kunne hanerne ikke holde deres ring overhovedet.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Nanna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Kønsbestemmelse af orpington
« Svar #5 Dato: 25 Juli , 2013, 16:45 »
Jeg er ikke sikker på, hvor det halsbehæng skal være? For mig at se har den "sikre" sorte høne på billed 4 lige så spidse fjer i halsbehænget, som hanerne på billed 1, 2 og 3?
Nanna

0,7 dværghøns (Orpington, Welsum, Brahma og Purhøns)
0,2 hunde (Hvid boxer og ½ hvid boxer + 1/4 labrador + 1/4 Springer Spaniel)
0,2 Teenagere.....
og oveni alle de tøser endelig 1,0 husbond!

Offline Simbeta

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Kønsbestemmelse af orpington
« Svar #6 Dato: 27 Juli , 2013, 21:41 »
Hej alle  :)

Jeg har også et spørgsmål om kønsbestemmelse. Jeg er kun nybegynder  :angel: i hønse verden, derfor hvis jeg vil spørge dumt, så sorry  :-[
Hos en mand ved Foulum, fik jeg købt en sort orpington som en høne. Den er ca. 5mdr. men jeg blev så meget i tvivl om det er en høne eller en hane at jeg blev nød til at spørge Jer, der er godt erfarne mennesker. Jeg vil prøve at beskrive den så godt som muligt og senere vil tage et billede og vil lægge det her ind. Ok, orpington er ret stor og det er den der leder flokken nu (Alle mine 6 høns fik jeg købt tre steder). Orp. halen er med fine lange fjer der hænger ud og ned, dens hals er dækket af lange tynde fjer. Selvom jeg har kigget på nettet hvordan ser hanen og hønen ud, kan jeg ikke bestemme mig endnu..  :-\ Har I noget gæt på det?
Brahmaer, et par Sussex og et par fine Silke :)

Offline Ege

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 248
Sv: Kønsbestemmelse af orpington
« Svar #7 Dato: 27 Juli , 2013, 23:16 »
prøv at se på dette galleri af  orpington
http://fjerkrae.dk/cpg1416/thumbnails.php?album=22
her er hanen tydelig

har selv haft en høne af de blå typer som havde stor flot rødfarvet kam 
de gule har næsten ingen kam
alle fra Opdrætte
dværg Orpington.   div farver,  Mookee duer, Hvide koikarper, 1 Dværg Scnauzher   og 1.0 ægtefælle 0.0 børn

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Kønsbestemmelse af orpington
« Svar #8 Dato: 28 Juli , 2013, 09:52 »
En høne der har lagt æg et stykke tid, har ofte sådanne hoved-dele som ovenfor på foto, dog har unghøner på 4-5 måneder altid næsten intet i forhold til dette.

Offline Simbeta

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Kønsbestemmelse af orpington
« Svar #9 Dato: 28 Juli , 2013, 13:54 »
Jeg vedhæfter lige en fil, mon det lykkes denne gang  :-\
Brahmaer, et par Sussex og et par fine Silke :)

Offline Simbeta

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Kønsbestemmelse af orpington
« Svar #10 Dato: 28 Juli , 2013, 13:59 »
det er jo også lidt mærkeligt med hende på billedet, da hun begyndt at gal nogle få gange  :o hvad er det for noget, a? Hun styrer flokken og har ikke lagt nogen æg endnu.
Jeg har også købt to brahmaer for 3dage siden, hvor en af dem ligger skruk og den anden skulle gerne lægge nogle æg, men har ikke gjort det endnu. Hvad er gal med den anden Brahma?
Brahmaer, et par Sussex og et par fine Silke :)

Offline Ege

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 248
Sv: Kønsbestemmelse af orpington
« Svar #11 Dato: 28 Juli , 2013, 17:44 »
Syntes godt nok hun har lange fine halefjer til at være en høne
Hun kan jo evt være "enten eller" 
min høne som billedet ovenover havde IKKE disse fine lange halefjer
dværg Orpington.   div farver,  Mookee duer, Hvide koikarper, 1 Dværg Scnauzher   og 1.0 ægtefælle 0.0 børn

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Kønsbestemmelse af orpington
« Svar #12 Dato: 28 Juli , 2013, 17:54 »
hmmm jeg er i tvivl....
jeg havde en orp. høne en gang der lod vente på første æg i over 6 mdr... så der er stadig tid at løbe på for hende, men hun har lidt store hoveddele vil jeg synes... er lidt spændt på om det er en høne eller ej...
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Kønsbestemmelse af orpington
« Svar #13 Dato: 28 Juli , 2013, 19:00 »
Fotoet af den sorte Orpington, er helt bestemt og uden tvivl en hane. Det har kunne afgøres i temmelig lang tid, ud fra de spidse fjer i halsbehæng og saddelbehæng.

Offline Simbeta

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Kønsbestemmelse af orpington
« Svar #14 Dato: 28 Juli , 2013, 23:21 »
Tak for jeres mening :)
Ok, men mener I det serøst? Det er meget vigtigt.
Altså så bliver jeg nød til at køre op til sælgeren og kræve noget erstatning fordi jeg har betalt jo for en høne. :(

Tilføjer et billede mere.
Brahmaer, et par Sussex og et par fine Silke :)