Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: 1 døgns kyllinger kønsbestemmelse  (Læst 11996 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
1 døgns kyllinger kønsbestemmelse
« Dato: 06 Oktober , 2008, 13:01 »
Jeg faldt lige over en side her tidligere i forbindelse med jeg ledte efter noget helt tredje  :D

Man skulle ifølge det kunne skelne kønnet fra allerede dag 1 ved og se på deres vingefjer. Nogen der kender til det, eller har lyst til og efterprøve det ? jeg synes det kunne være sjovt og se hvor meget det holder stik.  8)

http://animalsciences.missouri.edu/reprod/ReproTech/Feathersex/sld001.htm


Siden er på engelsk, men det kan de fleste af jer vistnok sagtens klare  ;)

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: 1 døgns kyllinger kønsbestemmelse
« Svar #1 Dato: 06 Oktober , 2008, 13:13 »
Det lyder spændende. Det vil jeg da prøve til foråret. Så må det komme an på en prøve.
Hilsen Susanne

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: 1 døgns kyllinger kønsbestemmelse
« Svar #2 Dato: 06 Oktober , 2008, 13:38 »
Spændende og vil som Susanne sige at det da bestemt er noget jeg vil kigge efter når der til foråret kommer kyllinger igen.
Synes det falder meget godt i tråd med mine egne observationer; nemlig at hanerne generelt er længere tid om at få fjer end hønerne. Når man har lidt erfaring med en race vil man ofte kunne spotte haner og høner på farve og mønster inden for de første døgn.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: 1 døgns kyllinger kønsbestemmelse
« Svar #3 Dato: 06 Oktober , 2008, 13:51 »
Det var da værd at afprøve :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: 1 døgns kyllinger kønsbestemmelse
« Svar #4 Dato: 06 Oktober , 2008, 14:06 »
Jeg har lært at hanefjer er spidse på svingfjer og hals, hvorimod hønernes fjer er runde  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: 1 døgns kyllinger kønsbestemmelse
« Svar #5 Dato: 12 Oktober , 2008, 20:07 »
Artiklen handler om en ganske bestemt type kyllinger, der besidder et ganske bestemt, kønsbundet gen for langsom fjervækst.
Genet er nyttigt, hvis man vil kunne se kønnet tidligt, men iøvrigt sandsynligvis ganske upraktisk i vort danske klima.

Flemming Schiøtte skrev noget om det, men det er alt for indviklet til at citere.
Tanken er, at man krydser en høne med anlæg for langsom fjervækst (K0) med en hane med anlæg for almindelig fjervækst (kk), vil hønekyllingerne have normal fjervækst (k0), og hanekyllingerne langsom fjervækst (Kk).
Det er samme princip som med Brown Eggland og Røde Amerikanere, og hvad de ellers hedder, hvor hanen er hvidgul og hønerne rødbrune. Bare med et andet gen.

Altså har det ikke noget at gøre med kyllinger generelt, og da slet ikke kyllinger af let race. Måske nogle tunge racer, som Brahma, Plymouth Rock, Kochin o.l. I sådanne racer vil hanerne efter sigende have endnu langsommere fjervækst end hønerne.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

MartinJ

  • Gæst
Sv: 1 døgns kyllinger kønsbestemmelse
« Svar #6 Dato: 12 Oktober , 2008, 22:06 »
Magnus: Du har ret.

Det er en egenskab der er renavlet i kommercielle slagtekyllinger. Metoden er 100 % sikker til kønsbedømmelse af nyklækkede kyllinger ( 0 dage gamle). Metoden kan ikke bruges med mindre at racen er renavlet med denne genetiske egenskab. Klimaet har dog ingen betydning her.
Hvis nogen har set hvordan kønssortering foregår på et kommercielt rugeri, er det ofte asiater der helt unebgribelig hurtigt sorterer kyllinger. Og det er netop svingfjerene de kigger på. Der arbejdes på at fremstille en "maskine" der kan genkende forskelligehderne godt nok til at sortere haner og høner, uden brug af mennesker. Maskinen er ganske skånsom! Kyllingerne får et lille pust fra undersiden, som får dem til at sprede vingerne. Et kamera tar et billede, som vurderes. Endnu er metoden dog ikke sikker og hurtig nok.

MartinJ

  • Gæst
Sv: 1 døgns kyllinger kønsbestemmelse
« Svar #7 Dato: 12 Oktober , 2008, 22:20 »

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: 1 døgns kyllinger kønsbestemmelse
« Svar #8 Dato: 12 Oktober , 2008, 22:32 »
« Senest Redigeret: 12 Oktober , 2008, 22:41 Fra Finn Jensen »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

MartinJ

  • Gæst
Sv: 1 døgns kyllinger kønsbestemmelse
« Svar #9 Dato: 12 Oktober , 2008, 23:03 »
"Dirty Jobs" viser en anden metode: "Vent sexing", hvor det er kloakken der studeres.

MartinJ

  • Gæst
Sv: 1 døgns kyllinger kønsbestemmelse
« Svar #10 Dato: 12 Oktober , 2008, 23:12 »
Link til Danhatch, som er det eneste danske rugeri der klækker slagtekyllinger til kommerciel produktion:

www.danhatch.dk

klik på link i venstre side, bl.a. "Rugeri Vrå" og "Rugeri Ragebøl", for rugning, klækning, håndtering og levering. Se evt. de andre for link for diverse oplysninger om forældredyr, hygiejne m.m.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: 1 døgns kyllinger kønsbestemmelse
« Svar #11 Dato: 13 Oktober , 2008, 09:01 »
Jeg kan kun give berit ret. Hanens fjer er mere spidse, og hønernes afrundede :)
« Senest Redigeret: 13 Oktober , 2008, 17:33 Fra Sussexmor »
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: 1 døgns kyllinger kønsbestemmelse
« Svar #12 Dato: 13 Oktober , 2008, 14:56 »
Tjah det var jeg ikke lige klar over, der hvor jeg fandt linket var der ingen snak om det ikke er rettet mod alle racer  ;)