Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Stor forskel på SK maran høner?  (Læst 21527 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline earp

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 59
Stor forskel på SK maran høner?
« Dato: 13 Juni , 2014, 22:05 »
Hej alle!

Jeg købte for nogle måneder siden nogle SK marankyllinger af Michael fra djursland. Kyllingerne er nu blevet store og fine, dog er der ikke så mange høns som haner imellem, som jeg havde håbet på. Derfor har jeg idag købt 4 ekstra høns fra en momsregistreret forhandler, ingen navne nævnt, ønsker ikke at hænge nogen ud. Da jeg kom hjem og fik lukket dem ud, kunne jeg se en tydelig forskel på de gamle beboere, og nytilkommerne.

Her er først et billede af en høne fra Michael

Helt sort med et grønt skær, masser af fjer på benene, og lidt kobberfarvede fjer i nakken.

Her kommer så 2 billeder af en af nytilflytterne


Spættede fjer hele vejen ned af bryst, ryg, nakke og vinger. Meget sparsom med fjer på benene.

Hvad pokker foregår der lige? Jeg stoler 100% på Michael, og jeg ved han står inde for de kyllinger han laver. Og for mig at se, så ligner den høne fra Michael, alle de andre maran høne billeder jeg kan finde på nettet.
De 2 andre billeder derimod, synes jeg bestemt ikke ligner.

Er jeg så heldig der sidder en bevinget Maran kyndig gut/gutinde derude, som kan få afklaret det her, for mig, mysterium?

Til info skal det lige nævnes, at nytilkommerne er 1-2 uger ældre, end de gamle beboere.

Tak!

Mvh Jonas

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Stor forskel på SK maran høner?
« Svar #1 Dato: 13 Juni , 2014, 22:42 »
De maran du køber fra "momsregistrerede forhandlere" har ikke så meget med racetypiske dyr at gøre. Der bliver avlet på ikke racetypiske dyr for at maksimere profitten, og dermed er dyrene ikke standardmæssigt i orden. (Og dette var så for at sige det på den pæne måde ;) )
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Stor forskel på SK maran høner?
« Svar #2 Dato: 13 Juni , 2014, 22:45 »
Jeg tror, at de nye marandamer, du har købt, er hybrider.. Det er nemlig sådan, at flere momsregistrerede sælgere har de såkaldte "maraner" til salg og grønlæggere og mange andre typer fjerkræ...men det ER bare ikke maraner. Det kAn godt være, at der er maran i dem, for de skal nok lægge meget brune æg, men slet ikke chokoladefarvede, som de rigtige maraner.. Ihvertfald ikke de hybridmaraner, som jeg selv købte for et år siden..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Stor forskel på SK maran høner?
« Svar #3 Dato: 13 Juni , 2014, 22:47 »
Hov,  Raziel kom mig i forkøbet :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Stor forskel på SK maran høner?
« Svar #4 Dato: 13 Juni , 2014, 22:48 »
De "Maran" eller andre racer som sælges fra forhandlere kommer fra kæmpestore rugerier i enten Polen eller Tyskland og masse produceres. Og der ses stort på standarden for racen.
Så den rigtige betegnelse på dem burde være brunlæggere eller hybrid som lægger mørkebrune æg ( hvis ellers de nu også gør det).
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline earp

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 59
Sv: Stor forskel på SK maran høner?
« Svar #5 Dato: 13 Juni , 2014, 22:49 »
Jamen for fanden da, hold kæft noget svineri. Der står intet om på hjemmesiden at det er det er hybrider, Og har man renracede i forvejen, har ingen vel lyst til at sætte dem sammen med hybrider. Jeg er rasende. Jeg tager kontakt til sælger i morgen. Det er simpelthen under al kritik

Offline earp

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 59
Sv: Stor forskel på SK maran høner?
« Svar #6 Dato: 13 Juni , 2014, 22:56 »
Ja undskyld mit sprogbrug, men det chokerer mig en smule det kan foregå på den måde. Jeg har ikke handlet hos momsregistrerede forhandlere før, og gør det nok heller ikke igen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Stor forskel på SK maran høner?
« Svar #7 Dato: 13 Juni , 2014, 22:56 »
Her er en lille historie fra Forum på Facebook om en dames køb af "Maran" fra en forhandler :

En dame køber 3 høns fra en butik/hønseri, hvor de to er såkaldte Maran, hvor den ene viser sig at have korsnæb, hvilket er en grel arvelig fejl.
Det værste er dog (synes jeg) er at sælger fortæller " at det er fordi de var fabriksproducerede og når de så endvidere er så billige så måtte man regne med at en del havde saksenæb.(prisen er fra 95-175 kr. pr. stk. alt efter alder).
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Stor forskel på SK maran høner?
« Svar #8 Dato: 13 Juni , 2014, 22:58 »
De er ydermere også næbkuperet.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Louise Rosenbaum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 537
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Sv: Stor forskel på SK maran høner?
« Svar #9 Dato: 13 Juni , 2014, 23:06 »
Giv den gas, Jonas. Det er sq da at snyde køber : (
Man tror det er løgn, så uærlige, uetiske og griske nogle mennesker er..

Offline earp

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 59
Sv: Stor forskel på SK maran høner?
« Svar #10 Dato: 13 Juni , 2014, 23:07 »
Dybt kritisabelt, jeg kontakter sælger i morgen, jeg smider En tilbagemelding herinde

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Stor forskel på SK maran høner?
« Svar #11 Dato: 13 Juni , 2014, 23:12 »
Bliver spændende at hører om..... sælger vil måske nok bedyrer at de er ægte nok og så bagefter PÅPEGE at de er sunde og raske og kontrolleret i hoved og r.. og med meget høj veterinær status.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Stor forskel på SK maran høner?
« Svar #12 Dato: 14 Juni , 2014, 01:42 »
Og du har sikkert fået et underskrevet stykke papir på, at de er vaccineret mod dit og dat..det gjorde jeg ihvertfald.. men det ændrer ikke på det faktum, at 2 ud af 4 døde indenfor et halvt år efter købet...så så gode dyr er de altså heller ikke...
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline earp

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 59
Sv: Stor forskel på SK maran høner?
« Svar #13 Dato: 14 Juni , 2014, 09:12 »
Er der nogle helt specielle kendetegn der adskiller de renracede fra hybriderne?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Stor forskel på SK maran høner?
« Svar #14 Dato: 14 Juni , 2014, 09:35 »
Farven skal vi nok se bort fra, for renracede Maran kan jo være krydset i farverne. Men selve typen (kropsform/udseendet) skal ligne en Maran. Og ikke en hybrid bare med Maran farve.

Og så er det for øvrigt også kun industrien som næbkuperer deres dyr.
« Senest Redigeret: 14 Juni , 2014, 10:20 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub