Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til indretning for Maran'er  (Læst 10754 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hjælp til indretning for Maran'er
« Svar #15 Dato: 02 Marts , 2014, 08:39 »
Der er gummimåtter i redekasserne, men vil da li ha dem fuget.
Hva gør lavendel i redekasserne? Lyder spændende :D
Lavendel skulle virke afskræmmende på utøj. Det ved jeg nu ikke om jeg er enig i, men redekasserne dufter i hvert fald dejligt. Jeg har en lille hollandsk dværg, der ynder at lægge sig op i selve papkassen med lavendelposen i, og ligge der i kassen på hylden i foderrummet, og tage duftebad ::).

Gør nu ikke blodmiderne til et større problem end de reelt er.
Jeg har haft høns i 15 år og kun oplevet angreb af disse mider én enkelt gang, nemlig i 2013, hvor ganske mange stiftede bekendtskab med dem.
Som skrevet i mange tidligere tråde blev jeg dem kvit ved 'sprøjtemaling' med opslemmet diatomejord, af to omgange, med en uges mellemrum.
Jeg blev meget overrasket da jeg fik blodmider sidste år, og her var det ikke nok at bruge Tør-øko-sug (diatomejord). Jeg var faktisk ved at give mit hønsehold op, da jeg brugte hverdage og hele weekender på at vaske, flambere, male, pensle, fuge, sprøjte. Om og om igen. Derfor er jeg ikke bleg for at anbefale foregyggelse, fx ved at fuge sine redekasser. Hvis blodmiderne tager fat i en redekasse af træ der ikke er fuget, tror jeg, at det er så godt som umuligt at få miderne ud igen. Jeg turde i hvert fald ikke tage chancen, med min "bogreols-redekasse", som var fyldt med gode gemmesteder for krible-krabler. Nu bruger jeg kattetoiletter af plastic, som kan skilles ad og vaskes. Og ja, jeg ER blevet paranoid hvad angår blodmider. Mere sejlivet utøj skal man vist lede længe efter /d.
« Senest Redigeret: 02 Marts , 2014, 08:45 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hjælp til indretning for Maran'er
« Svar #16 Dato: 02 Marts , 2014, 22:19 »
Jeg kunne heller ikke klare blodmiderne ved at anvende diatomejord i tør form. Men opslemmet og fordelt med sprøjtemalingspistol havde det en fantastisk effekt. Og tro mig, jeg har utroligt mange sprækker og andre fortrinlige gemmesteder for blodmider og andet skidt i mit hønsehus.

Det er helt klart et forsøg værd.
Mvh
Erik Andersen

Offline Mette Kleist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...
Sv: Hjælp til indretning for Maran'er
« Svar #17 Dato: 02 Marts , 2014, 22:39 »
Pilegarden;
Hvilket blandingsforhold bruger du? Vand/Hemexcide?
:-) Mette

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hjælp til indretning for Maran'er
« Svar #18 Dato: 02 Marts , 2014, 22:49 »
Jeg rørte blot Tør Øko Sug op i vand til blandingen blev relativt mørk. Jeg husker ikke forholdet, men det er vigtigt at man kan se at diatomejord er afsat på det 'malede', når det efterfølgende igen bliver tørt. 
Mvh
Erik Andersen