Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Lidt skuffet over mine 1 årige Gråstribede maran høner.  (Læst 15044 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Lidt skuffet over mine 1 årige Gråstribede maran høner.
« Svar #15 Dato: 10 August , 2012, 18:04 »
Utroligt at du, Henrik, er blevet kede af dem, på trods af at du også skriver at de har lagt bedst med æg igennem efteråret og vinteren. Som netop er perioden hvor mange høns ellers "giver" op.

Jeg synes nu at mine Maranerne er ganske gode æglæggere, men jeg forventer heller ikke 365 æg hver evig eneste år, pr. høne.

Maranen er en kombi race og ikke som Italieneren en æglægger race.

Nu ved jeg ikke hvilket år de er fra og fra hvilke tid på året, de er klækket ? Men det har sikkert også en betydning, + selvfølgelig også foderet.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henrik Helms Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 283
  • HHM
    • Lidt nye haner
Sv: Lidt skuffet over mine 1 årige Gråstribede maran høner.
« Svar #16 Dato: 10 August , 2012, 19:50 »
De er fra april 2011 sådan ca.
Jeg forventer heller ikke 365æg om året pr. høne, slet ikke. Men nu har jeg forsøgt mig med et par store racer Australorps og her sidst Maran. Disse to racer bliver der jo blevet skrevet rigtig meget om hvor gode æglæggere de er. Det skal siges at Maranerne er klart bedre end Australorps. Begge racer skrukker også sjældent så det hjælper vel også lidt på det hele. Jeg har nok bare forventet mig for meget.

Utroligt at du, Henrik, er blevet kede af dem, på trods af at du også skriver at de har lagt bedst med æg igennem efteråret og vinteren. Som netop er perioden hvor mange høns ellers "giver" op.

Jeg synes nu at mine Maranerne er ganske gode æglæggere, men jeg forventer heller ikke 365 æg hver evig eneste år, pr. høne.

Maranen er en kombi race og ikke som Italieneren en æglægger race.

Nu ved jeg ikke hvilket år de er fra og fra hvilke tid på året, de er klækket ? Men det har sikkert også en betydning, + selvfølgelig også foderet.
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

thorleif

  • Gæst
Sv: Lidt skuffet over mine 1 årige Gråstribede maran høner.
« Svar #17 Dato: 10 August , 2012, 21:38 »
Du har nog hoert rigtigt, Henrik. Baade Maran og Australorps VAR gode aeg-leggere. VAR. For mange aar siden var de begge racer vigtige aeg-producenter, slig de hybride hoener er idag. Dengang blev det lagt lige stor vaegt paa produktions-effektivited som idag, men princippene for avl var meget forskeldige. Dengang blev kun de hoener der lagde bedst brugt til videre avl, og slig gik det, generation efter generation. Nu kan du vel forvente at dine hoener de sidste 50 generationer har blivet avlet af hobby-avlere, og efter andre kriterier, slig at forventet produktion ifra dine hoens vil vaere MEGET lavere end hvad det engang var. En anden aarsag til at en "man-made" race legger betydeligt mindre nu, end for f.ex. 100 aar siden, er at disse racer havde en stoerre frodighed. Dette forklares bedst ved at de fledste racer opstod som et resultat af indavlede, lokale dyr der blev krydset med hovedsaglig de asiatiske racer, saa udkrydsningen i sig selv skabte en stor frodighed i hoenserne, og ved selektiv avl blev store dele af denne frodighed beholdt i mange aar. Saa dalede antaldet race-dyr, og dermed ogsaa kvaliteten.

Offline Henrik Helms Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 283
  • HHM
    • Lidt nye haner
Sv: Lidt skuffet over mine 1 årige Gråstribede maran høner.
« Svar #18 Dato: 10 August , 2012, 23:24 »
Tak Thorleif.
Det er altid dejligt og spændende med noget avls historie.- Hvad gør man nu til dags for at få frisk blod til indavlede stammer?

Jeg beholder mine 5 maranhøner lidt endnu. Heldigvis har jeg mine to italienere Leghorn Exchequer høner som har vist sig at være rigtig gode æglæggere. Plus 3 nye hønekyllinger af samme slags
.
Du har nog hoert rigtigt, Henrik. Baade Maran og Australorps VAR gode aeg-leggere. VAR. For mange aar siden var de begge racer vigtige aeg-producenter, slig de hybride hoener er idag. Dengang blev det lagt lige stor vaegt paa produktions-effektivited som idag, men princippene for avl var meget forskeldige. Dengang blev kun de hoener der lagde bedst brugt til videre avl, og slig gik det, generation efter generation. Nu kan du vel forvente at dine hoener de sidste 50 generationer har blivet avlet af hobby-avlere, og efter andre kriterier, slig at forventet produktion ifra dine hoens vil vaere MEGET lavere end hvad det engang var. En anden aarsag til at en "man-made" race legger betydeligt mindre nu, end for f.ex. 100 aar siden, er at disse racer havde en stoerre frodighed. Dette forklares bedst ved at de fledste racer opstod som et resultat af indavlede, lokale dyr der blev krydset med hovedsaglig de asiatiske racer, saa udkrydsningen i sig selv skabte en stor frodighed i hoenserne, og ved selektiv avl blev store dele af denne frodighed beholdt i mange aar. Saa dalede antaldet race-dyr, og dermed ogsaa kvaliteten.
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline walter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 520
Sv: Lidt skuffet over mine 1 årige Gråstribede maran høner.
« Svar #19 Dato: 10 August , 2012, 23:36 »
hej Henrik
Inden du giver op med de tunge racer prøv Faverolles det er helt klart den af de tunge her der giver flest æg på årsbasis,plus alt det andet.En god ide ville være at få nogen af de hvide som vi er ved at få godkendt i DK,avlsmaterialet kommer fra Frankrig hvor de bliver avlet med henblik på at lægge æg og stadigvæk beholde den store krop
« Senest Redigeret: 10 August , 2012, 23:52 Fra walter »
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Henrik Helms Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 283
  • HHM
    • Lidt nye haner
Sv: Lidt skuffet over mine 1 årige Gråstribede maran høner.
« Svar #20 Dato: 10 August , 2012, 23:48 »
Ja dem har jeg skam lagt mærke til på et par udstillinger. Fantastiske høns!
Ja måske til næste år, man ved aldrig. ::)

hej Henrik
Inden du giver op med de tunge racer prøv Faverolles det er helt klart den af de tunge her der giver flest æg på årsbasis,plus alt det andet
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline walter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 520
Sv: Lidt skuffet over mine 1 årige Gråstribede maran høner.
« Svar #21 Dato: 10 August , 2012, 23:54 »
har du set min redigering
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

thorleif

  • Gæst
Sv: Lidt skuffet over mine 1 årige Gråstribede maran høner.
« Svar #22 Dato: 11 August , 2012, 11:42 »
Tak Thorleif.
Det er altid dejligt og spændende med noget avls historie.- Hvad gør man nu til dags for at få frisk blod til indavlede stammer?

Jeg beholder mine 5 maranhøner lidt endnu. Heldigvis har jeg mine to italienere Leghorn Exchequer høner som har vist sig at være rigtig gode æglæggere. Plus 3 nye hønekyllinger af samme slags
.
Naar man er relativt ny til det her med hoens, tror man ofte at race er vigtigt. Stamme er vigtigere end race. Maran KAN vaere en rigtigt god aeg-legger, det her er utroligt arveligt. Hvids aeg er vigtigere end race, saa er de hybride hoens eller krydsninger bedst. Hvids du tager en hane (uanset race) ifra en god aeg-leggende familje, er sjansen for at den vil give afkom der laegger lige godt, eller i nogle tilfelde bedre end sin mor, hvids du krydser racer, eller hvids du vil avle en race, finder to dyr der ikke er i familie. Chancen for dette er dog lille, da gen-poolen for de fledste racer er lille. Saa det bedste er da at krydse racer, der er mange gode kombinationsmuligheder her. Finder du for exempel en RIR ifra en god familie, og krydser den med en Light Sussex ifra en god familie, saa faar du et afkom der ligner (til forvexling) en Isa Warren, og der godt kan legge godt med aeg. Men, ogsaa ved krydsnig, husk: Familie er vigtigere end race.

Offline Henrik Helms Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 283
  • HHM
    • Lidt nye haner
Sv: Lidt skuffet over mine 1 årige Gråstribede maran høner.
« Svar #23 Dato: 31 August , 2012, 18:17 »
Nu er der gået 20 dage mere med minimalt med æg
fra mine  maran høner. /d
Øksen må slibes til på søndag. Derefter bestille æglæggere. >:(
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Lidt skuffet over mine 1 årige Gråstribede maran høner.
« Svar #24 Dato: 31 August , 2012, 18:34 »
Lægger dine Landhøns og Leghorn ikke æg nok ? eller er du ved at starte et hønseri ?? :D
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henrik Helms Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 283
  • HHM
    • Lidt nye haner
Sv: Lidt skuffet over mine 1 årige Gråstribede maran høner.
« Svar #25 Dato: 01 ſeptember , 2012, 10:18 »
Ja et hønseri skulle man tro en gang imellem med kyllinger hist og her. Desværre alt for mange hanekyllinger. :o
Mine 6 landhøner har jo gået med kyllinger det meste af forår og sommer så ikke mange æg derfra. Den ene af de to leghorn høner havde en kort pause på 7 uger da den rugede og gik med kyllinger. Så jeg havde egentlig satset lidt på nogle maran æg da de jo ikke skrukker.
Men de har taget en længere pause end godt er synes jeg.
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Lidt skuffet over mine 1 årige Gråstribede maran høner.
« Svar #26 Dato: 01 ſeptember , 2012, 10:28 »
Nu ved jeg ikke hvad du fodre med, men jeg fodre med Møllerens Fuld  af Pep hvilket er æglægningsfoder (tildskudsfoder) som man bruger sammen med korn, normalt ½ af hvert-

Men jeg bruger det nogengange rent for at booste dem til æglægning, det virker hos mig.

Hanekyllinger kan man ikke undgå og man skal være glad hvis kun 50 % bliver haner. Men de smager jo godt og Maran er et udemærket slagte dyr.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henrik Helms Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 283
  • HHM
    • Lidt nye haner
Sv: Lidt skuffet over mine 1 årige Gråstribede maran høner.
« Svar #27 Dato: 01 ſeptember , 2012, 10:49 »
Fodrer på samme måde. Har brugt Fuld af pep i løbet af sommeren men er nu gået tilbage til Guldkorn fra Hedegaard da det er det jeg plejer at bruge. Jeg prøver en omgang boosting med tilskudsfoder som sidste chance /o.
Så nøjes jeg med at slagte hanekyllinger på søndag.


1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline Heidi NJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 526
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
Sv: Lidt skuffet over mine 1 årige Gråstribede maran høner.
« Svar #28 Dato: 02 ſeptember , 2012, 15:22 »
Så jeg havde egentlig satset lidt på nogle maran æg da de jo ikke skrukker.

Det er der heldigvis ikke nogen der har fortalt mine maraner - de har næsten alle sammen haft et kuld kyllinger her i sommer og et par stykker har taget to omgange.
Med venlig hilsen Heidi