Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Adoption af afvist kylling  (Læst 2984 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Annkrm

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Adoption af afvist kylling
« Dato: 17 Maj , 2020, 08:28 »
Vi har lige fået 7 dejlige silkekyllinger - hønemor passer rigtig godt på de 6 af dem. Den sidste kom 1 1/1 senere end de andre og der havde hønemor forladt de resterende æg. Så hun ville ikke have noget med den sidste at gøre og jeg valgte at tage den ind og se om den kunne overleve(!)  det gjorde den så og nu har vi altså en kylling i stuen - 7 dage gammel. Den lader til at kede sig og være lidt ensom. Jeg har prøvet at sætte den ud til hønemor nogle gange. 1. gang få timer efter den klækkede. Den fik bare en ordentlig omgang tæv så jeg tog den ud igen. Nu tænker jeg om jeg kan få en af de andre høns til at adoptere den så den kan lære at være en høne. Hvordan kan man gribe sådan noget an? Kan det overhovedet lade sig gøre? Det er første gang vi har kyllinger og jeg skulle nok ha ladet naturen gå sin gang, men altså nu er den her jo :) Vi har et drivhus hvor der er nogenlunde varmt. Kunne man sætte en høne og kyllingen derind og lade dem lære hinanden at kende væk fra de andre? eller er det helt utopisk og vi skal have en kylling i stuen i et stykke tid endnu? ::)

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Adoption af afvist kylling
« Svar #1 Dato: 17 Maj , 2020, 10:33 »
Ja, den er svær.
En kylling må ikke være alene, så hvis du ikke lykkes med at få moren til at acceptere den, så synes jeg, at du skal aflive den. Ved godt at det næsten ikke er til at bære, især ikke nu du har haft den gående inde, men jeg tror, at det er det mest skånsomme.

Men jeg er ikke helt sikker, måske kan nogle af de mere erfarne være mere hjælpsomme.

Jeg havde selv problemet med en moskusælling, som moren ikke orkede at passe p.g.a. sygdom. Jeg blev ved med at sætte dem sammen, og det er endt lykkeligt. Der var så lige den forskel, at hun ikke afviste ællingen, hun var bare udmattet. Hun er stadig ikke nogen præmiemor, men ællingen har klaret sig og søger hende.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Adoption af afvist kylling
« Svar #2 Dato: 17 Maj , 2020, 10:36 »
I det hele taget har jeg dårlige erfaringer med de sidst klækkede æg. Jeg kan heller ikke lade være med at blande mig, men det ender meget ofte skidt. Tit er de sidste kyllinger nogle skravl, og måske er det derfor moren afviser dem?
Sådan en høne har nok en pointe, når hun forlader reden med de raske kyllinger.

Offline Annkrm

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Adoption af afvist kylling
« Svar #3 Dato: 17 Maj , 2020, 13:04 »
Ja jeg skulle ha ladet den være men det var jo så svært når den lå der, våd, kold og pibende! Den er nu ikke så skravlet og klarer sig fint.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Adoption af afvist kylling
« Svar #4 Dato: 17 Maj , 2020, 14:09 »
Nu har I givet kyllingen hjælp og mulighed for at kæmpe sig ind i livet, så en aflivning nu synes jeg ikke er på sin plads.
Det er ikke usædvanligt, at en skruk ikke vil acceptere en kylling, som kommer dumpende, efter hun har forladt reden med sit kuld.

Nej - I kan ikke sætte kyllingen sammen med en anden voksen høne. En høne, som ikke er skruk, vil ikke vide af en kylling og hønen vil højst sandsynlig hakke kyllingen ihjel.

Kyllingen er nu 7 dage gammel og det er på høje tid, at den får en ven. Enten tager I en af skrukkens kyllinger og sætter sammen med alene-kyllingen - eller også må I købe en eller to kylling, som er nogle dage gammel.
I kan få nogle rigtig tamme høns ud af sådan nogle 'menneske-passede' kyllinger. De skal dog have mulighed for at komme ud i frisk luft, sol, jord, græs akkurat som skrukkens kyllinger. Indtil de er fuldbefjerede, kan de være ude nogle timer hver dag, når vejret er godt - medmindre de får et lille hus med varmelampe til deres egen lille indhegning
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Adoption af afvist kylling
« Svar #5 Dato: 18 Maj , 2020, 10:02 »
Ja, selvfølgelig Helle. Tænk at jeg ikke tænkte på det, at tage en af de andre kyllinger til den. Skrækkeligt.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Adoption af afvist kylling
« Svar #6 Dato: 18 Maj , 2020, 10:47 »
Ja, selvfølgelig Helle. Tænk at jeg ikke tænkte på det, at tage en af de andre kyllinger til den. Skrækkeligt.

Det er da helt ok, Marie  :) Vi er jo også for at supplere hinanden  ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14