Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ænder til snegle  (Læst 9033 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bondepigen

  • Gæst
Ænder til snegle
« Dato: 25 Februar , 2008, 11:29 »
Uha det ser tekninsk ud. Jeg er ny på dette forum og kan ikke overskue alle de valg og ikoner er er vist.
Håber jeg kan stille et par spørgsmål alligevel.
Jeg har dræbersnegle og overvejer at anskaffe nogle ænder. Jeg ved at nogle moskus tager snegle, er der andre racer der også gør?
Hvad er forskellen på farvede og hvide moskus udover farven? avl, dræbersnegle, størrelse og andet.
Har nogen kendskab til om der kan købes økologiske ænder, der tager dræbersnegle?
Venlig hilsen Bondepigen

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Ænder til snegle
« Svar #1 Dato: 25 Februar , 2008, 11:45 »
Hej Bondepigen, du skal ikke tage dig af, om du putter dine indlæg forkert, det gjorde vi andre også da vi startede. Spørgsmålet her er i rette gruppe og jeg er sikker på der kommer svar til dig fra andre brugere der har erfaring med svømmefugle og dræbersnegle. Du kan evt læse denne tråd http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,207.0/topicseen.html
velkommen til :)
« Senest Redigeret: 25 Februar , 2008, 11:47 Fra Helen Ørndorf »

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: Ænder til snegle
« Svar #2 Dato: 25 Februar , 2008, 15:37 »
Jeg kan varmt anbefale moskusænder som "snegle-dræbere" - de er ret effektive og vælger man at få ællinger (der så kan nå at blive store nok til efterår) - så kommer sneglene til kort. Meeen moskus spiser altså også alt andet - også sneglene med huse, regnorme, frøer og sågar mus har vores spist....

Vi har ud til vejen sat et lavt flytbart hegn op - og vi var ikke i tvivl om det, når vi gik over hegnet m.h.t. antallet af snegle....

På grund af et ræve-rigt naturområde, bliver vores ænder ikke stækket, men de bliver her på matriklen - selvom de godt kan finde på at flyve op på tagryggen og sætte sig.

Da ræven har været en flittig besøger har vi haft naturlig udskiftning i vore moskus og haft både helt hvide, hvid/sort, grå, grå/hvid og alle mulige andre farvevarianter – uden nogen forskel m.h.t. lysten til at spise snegle.

Tja, økologiske ænder – vi fodrer med færdigfoder fra møllen – ved ikke om de så går ind under økologiske ænder….men vi bruger ikke nogen som helst form for gifte/sprøjtemidler. Det er kun inde i stalden at vi strør med stalosan ved hovedrengøring – det forhindrer alt for voldsom klækning af ”kryb”. Ændernes høm-høm er meget stærk, som jeg fandt ud af, da jeg fik en ordentlig rift af en and (de har skarpe kløer) og det blev meget hurtigt tykt og betændt.

Men jeg kan varmt anbefale dem, de er meget rolige, snakker ikke ret meget og vralter blot stille og roligt og snadrer i alt muligt. En sø eller et vandbassin til badning er næsten et must til ænder og gæs. Bare spørg løs, så må vi ”ande-holdere” se om vi kan svare.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Ænder til snegle
« Svar #3 Dato: 27 Februar , 2008, 11:49 »
Det vil åbenbart være en god ide at gå igang nu. Med den varme vinter så forventes mange snegle i år...

http://politiken.dk/tjek/bolig/haven/article476327.ece
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Ænder til snegle
« Svar #4 Dato: 27 Februar , 2008, 15:11 »
Jeg har allerede taget livet af de første 4 dræbersnegle - godt nok nogle små størrelser, men alligevel  >:( Har I andre set snegle endnu????
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Ænder til snegle
« Svar #5 Dato: 27 Februar , 2008, 15:22 »
Vi har heldigvis ikke dræbersnegle endnu, men det skulle ikke undre mig, at de kommer meget snart...
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: Ænder til snegle
« Svar #6 Dato: 28 Februar , 2008, 09:08 »
Ikke en eneste her - men havde jo også 40 moskus'er helt ind til december måned sidste år. Jeg tror, at de også nyder at spise snegleæg - for når sådan en flok har været på græsningsrunde, så ligner græsset en "si" bagefter. Fyldt med rigtig mange huller hvor andenæbbet har været på jagt...men hullerne forsvinder ret hurtigt igen.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Ænder til snegle
« Svar #7 Dato: 28 Februar , 2008, 09:24 »
Det med hullerne kan jeg godt huske  ;D Og kom der så en kraftigt byge, så et af hullerne blev lækkert mudret, så kunne hullet vokse lidt i diameteren  <:

Men hullerne forsvandt også hurtigt i vores græsplæne.
Hilsen Susanne

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Ænder til snegle
« Svar #8 Dato: 28 Februar , 2008, 13:18 »
Jeg er holdt op med at kigge efter snegle - det har jeg ænder til ;)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Helledet

  • Gæst
Sv: Ænder til snegle
« Svar #9 Dato: 18 Marts , 2008, 10:53 »
Hejsa!

Vi købte sidste efterår et lille hold indiske løbeænder.....til at løbe frit i haven....Da vi jo som alle andre har et hav af dræber snegle. Jeg har endnu ikke fundet nogen! Så jeg glæder mig helt vildt til at se om ænderne virkelig kan gøre kål på de forbistrede snegle!
hvis der er nogen herinde som har lidt erfaring med indiske løbeænder,vil jeg blive meget glad, da det er meget få som har dem her i danmark. ???

 

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Ænder til snegle
« Svar #10 Dato: 19 Marts , 2008, 19:20 »
Her er lidt om løbeænder m.m.
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,257.0.html

Vi vil også meget gerne have billeder af løbeænder i galleriet. (vink med en vognstang). Men ellers så har du jo også erfaring med dem, så skriv gerne om dem.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Helledet

  • Gæst
Sv: Ænder til snegle
« Svar #11 Dato: 22 Marts , 2008, 13:15 »
Hejsa!

Ja du siger noget.........Smil!
Jeg må hvis selv igang med dele lidt ud...af mine erfaringer....istedet!
Er hermed skrevet bag øret!

Fortsat god påske herfra! ;)

Hilsen Helle