Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Stakkels hane  (Læst 10392 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Stakkels hane
« Svar #15 Dato: 07 Februar , 2019, 09:55 »
Jeg læste lige om din hane, Hans-Kurt, hvordan går det nu, er han helt sig selv, eller?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Stakkels hane
« Svar #16 Dato: 07 Februar , 2019, 20:34 »
Jeg er ikke særlig glad for at fortælle hvordan han har det...…..for det er desværre ikke særlig godt. Først syntes jeg det blev bedre og bedre, men nu er det som omhan har fået et tilbagefald.

De sidste to dage har jeg åbnet for adgang til hele gårdens arealer, som de normalt har haft adgang til, men ræven har tyndet for meget ud blandt dem og de lagde ægudenfor et eller andet sted.

Men hanen - han fulgte hønerne rundt i haven, men ikke ind igen om aftenen. Jeg har måttet fange ham, den ene gang kunne jeg bare tage ham ude på gårdspladsen. Han kryber sammen og hovedet slynger fra side til side. Den lille stakkel. I dag har der ikke været adgang til haven og så gik han ind i hønsehuset af sig selv.
Jer er meget i vildrede om hvad jeg skal. Skal han slagtes (Læs aflives) eller skal han leve vider - jeg tor ikke han har undt, men når det mørkner er det som om han ikke kan finde rundt og får spastiske udbrud.  :'( /d

Offline momik

  • Bruger
  • Indlæg: 47
Sv: Stakkels hane
« Svar #17 Dato: 07 Februar , 2019, 21:21 »
åh, det er jeg ked af at høre. håber du finder en god løsning. mange hilsner Bente

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Stakkels hane
« Svar #18 Dato: 11 Februar , 2019, 12:55 »
Det er jo efterhånden længe, det har stået på. Jeg ville også være i syv sind, hvis det var min hane. Jeg går ud fra, at det er din dv. barnevelder? Så han er jo ret vigtig for din avl. Det kan være svært at finde en anden hane nu, så hvis ellers du mener, han ikke lider, ville jeg lade ham gå, så kan du se tiden an og overveje, om du skal have en anden hane.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Stakkels hane
« Svar #19 Dato: 11 Februar , 2019, 13:44 »
Han Lider ikke - tror jeg. Han får nogle spastiske bevægelser , især når han drikker. Idet han fører hoved tilbage for at synke vandet kommer de spastiske bevægelser, som er, at an synker i knæ og hoved føres fra side til side mange gange, men det stopper og så går han som om intet er sket.
Han er min avlshane og den eneste jeg har nu. Har set en høne dække sig for at lade ham pare sig, men efterhan har sat en fod på hende går han væk, så indtil nu har han trådt en høne, så vidt jeg ved. Så det er jo heller ikke så godt. Men han får en chance.

Du har ret, det er nok ikke til at få en Barnevelder dværg, sølv sort dobbeltrandet  på nuværende tidspunkt.  Nen hvis han ikke kan træde hønsene, så...….

Offline Anna Ibrahimi

  • Bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Stakkels hane
« Svar #20 Dato: 11 Februar , 2019, 20:43 »
Hej Hans-Kurt. Hvordan går det med kræet? Jeg er i næsten samme situation: min nabo havde besøg af måren. Ud af en flok på fem, bestående af mor og 2 haner og to høns, fik måren nakket en hane og jeg har taget den kvæstede bror hjem. Han var fortumlet men ingen sår at se, kun nogle knækkede halefjer. Han er en Plymouth Rock fra sommer 2018. Ham her virrer også med hovedet og har lidt balance besvær, men skulle have chancen. Første dag sad han i et hjørne, da jeg hentede ham. Så kom han i et stort marsvinebur, strøelsen i een ende og halm i den anden ende af buret med varmelampe over. Mad kunne han ikke spise, men fik mulighed for selv at tage tage det samt vand, når han var i buret. Jeg sad med ham på skødet flere gange om dagen, hvor jeg holdt mad op til ham og vand i en engangssprøjte. Så blev han bedre. På 2 dagen lige omkring dyrlægen i røntgen - der var ikke noget at se. Smertestillende i en uge, og bedring. Vi talte om han måske har nogle nerver i klemme, eller beskadiget. Han holder halsen lidt krummet og som om kroppen er lidt buet til den ene side. Men chancen får han. For at få ham til at spise var der dåsemajs, solsikkekerner uden skal, rosiner, guf hønsemad og lidt grønt. Nu spiser han selv, selv om det er noget besværet med at få hovedet ned. Han har hver dag været ude af buret for at strække ben og vinger, men sat tilbage igen. Indtil i lørdags. Nu har han eget hus med to damer og han gør hane-ben, så mon ikke han klarer den?

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Stakkels hane
« Svar #21 Dato: 11 Februar , 2019, 21:25 »
Jeg håber virkelig at begge jeres haner klarer den. Hvis de ikke gør, så er det ihvertfald ikke mangel på omsorg og pleje, der er årsagen.

Jeg har ellers ikke været plaget af ræven i de foregående år. Hvis jeg fik dyrene ind inden natten, var alt godt. Men i sommers gik den ikke længere. Jeg mistede flere høns, inden jeg fik hegnet det meste af matriklen ind med elhegn. I løbet af december hvor de var i det fri igen, mistede jeg 5 ænder, de 3 ved højlys dag.

Så kom hegnet op igen, og måske kommer det aldrig ned mere. Det har ellers været en stor glæde at lukke dem ud til hele verden hver morgen. Og et helvede at få de unge ænder ind om aftenen  ;D

Forleden havde jeg den dejlige oplevelse, at se dem løbe OP til hegnet, da en meget stor kat kom luntende forbi. (Her sker ikke så meget  ;)) Det virkede som om, de var meget trygge bag hegnet, og derfor godt kunne komme frem og spille smart.
Måske er det hegn ikke så stort et overgreb, som jeg føler.

Det er lidt af et sidespring, især i forhold til Hans-Kurts hane, der har været udsat for hjemlig vold. Men jeg har alligevel en følelse af at det hænger sammen  8)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Stakkels hane
« Svar #22 Dato: 11 Februar , 2019, 21:55 »
@Anna, ja det kunne godt lyde som sådan, at vore haner har fået hjernerystelse - det er min teori - og med den pleje du giver ham og de fremskridt han gør, så må det kunne lykkedes.
Min GALEDE igen i dag for første gang i MEGET lang tid  /o, dertil fik jeg han gelejdet ind i hønsegården, hvor han selv gik ind i hønsehuset. så min ikke det lysner. Han får desværre stadig de der mærkelige hoved rystelser hvis han løfter hovedet for højt, men det stopper, så.....

@Marie1 - ja øv det med ræven. Jeg gik også og var sikker på han ikke tog høns hos mig. Men så i forgårs kikkede jeg nærmere på hønsene, nu har hane haft min fulde opmærksomhed længe og med god grund. Så kikkede jeg nærmere på de der er tilbage efter jeg har solgt godt 10 høner, jamen hov, hvor er min ynglings dværghøne, hende der er en perfekt ruger og kyllingefører - ja hvor er hun - hun er væk, det er jeg faktisk ked af. Hun var ……….., så jeg kan nu se, at det er ræven der har tyndet godt ud i flokken. Det er naturligvis fordi de kår helt frit fra solopgang til sol nedgang. ØV og 3xøv

Offline Anna Ibrahimi

  • Bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Stakkels hane
« Svar #23 Dato: 11 Februar , 2019, 22:36 »
Det er ikke altid let at være hønseejer hva🙄Der er tit bekymringer men også mange glæder. Jeg har i sensommer og efterår lukket hønsene ud i det fri - bor på landet, men efter naboen har fået mår og ræven da lige kom luskende over hans mark kl 16.00 ved højlys dag, SÅ er der ikke tur-ala-natura lige pt. De er måske sultne nu, rævene? Er det ikke for tidlig med unger? Syg så den ikke ud sagde han.(skab) Jeg håber de grrraaaaaa.....rovdyr bliver på den anden side af vejen !

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Stakkels hane
« Svar #24 Dato: 13 Februar , 2019, 12:51 »
Fra slutningen af januar til starten af februar er rævenes parringstid, og så kan hanrævene godt finde på at strejfe i dagslys.

Så der er to tidspunkter om året, hvor man især skal være opmærksom på sine udegående fjerdyr om dagen:

Forår/forsommer hvor rævene har unger - jeg plejer først at føle mig tryg, når marken rundt om gården her er høstet, for så skal det immervæk være en meget fræk ræv, der lusker hen over det åbne land om dagen.

Januar/februar i parringstiden.

Men derudover stiller røven jo ingen garantier for om han vil overholde "reglerne" og kun jage om natten resten af året :-/
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Stakkels hane
« Svar #25 Dato: 13 Februar , 2019, 13:46 »
Sidste år i sommertiden, hvor rævene har store hvalpe, var vi MEGET plaget af ræve, vores hønsegård er indhegnet med 1,60 m vildthegn og desuden er der to rækker strøm udvendigt, ca 25 og 50 cm over jorden.
Ræven kom på forskellige tidspunkter i løbet af dagen, den formåede at springe gennem vildthegnet!!! Nu er der 4 rækker elhegn, og det satte en stopper for ræven, men jeg mistede rigtig, rigtig mange dyr, bl.a. nogle af mine bedste avlsdyr og en del kyllinger. Man bliver bare SÅ ked af det, når der høres høj skrukken, og man spæner ud til hønsene for at finde det røde utyske og alt for mange hel- og halvdøde dyr.  <W <W <W
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Stakkels hane
« Svar #26 Dato: 24 Februar , 2019, 00:14 »
I dag har jeg set, at hanen måske er kommet sig helt mht de mærkelige spastiske hovedbevægelser. i hvert fald får han dem ikke når han drikker, og det var især der han fik dem. så  *o *o *o *o
Har også set ham gøre haneben, så måske det ender med kyllinger aligevel efter han i år  *e *e *f

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Stakkels hane
« Svar #27 Dato: 24 Februar , 2019, 07:03 »
sådan. Godt du havde tålmodighed, så nu er det bare på den så der kommer kyllinger også til dig.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Stakkels hane
« Svar #28 Dato: 24 Februar , 2019, 08:20 »
Åhh, hvor er det godt at høre, Hans-Kurt  /o
Heldigt for hanemand, at du har haft tålmodighed
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Stakkels hane
« Svar #29 Dato: 24 Februar , 2019, 09:54 »
 /o