Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Lus og fremgangsmåde  (Læst 3295 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ayalone

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 50
Lus og fremgangsmåde
« Dato: 16 August , 2012, 22:04 »
Hej

Vi har fundet ud af at vores høns har lus og endda mange af dem.
Havde altid små dyr kravlende på mig hver gang jeg havde været i haven og kunne ikke finde ud af hvor de kom fra.

Prøvede så at nærstudere hønsehuset. Det vrimlede med kryb på døren ind til huset og tør ikke tænke på mængden i huset!!!!!

Nu er det så, hvordan får man dem væk?
Er det kun i huset eller skal selve gården også sprøjtes?
Har i dag købt noget til at spraye huset med, men det må ikke bruges på dyrene.
De får noget pulver hjem i næste uge til det formål.

Hvad anbefaler i at bruge?

Må indrømme, ingen af os har lyst til at gå ind i huset og gøre rent, før i det mindste nogle af dem er væk. Kan man sprøjte og gøre rent efter og evt sprøjte igen?

Nogle nævner kalkning?

Huset er af træ og desværre fyldt med sprækker.

Håber i kan hjælpe  ;)

Offline kim lund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 47
Sv: Lus og fremgangsmåde
« Svar #1 Dato: 16 August , 2012, 22:16 »
Hej ....
Ja lus er noget træls noget men kan bekæmpes forholdsvis nemt ....køb "stald-chok" det virker rigtig godt både i huset og på hønsene ...
Du sprayer hønsene under vingerne og i rumpen både over og under "kloaken" så dør lusene med det samme og hønsene vil ikke stå og pille sig hele tiden , behandling skal gentages da der tit sidder æg på fjerene ...
Spray i huset også og så skal der renses godt ud ...alt ....nye siddepinde og nye redekasser og det er en rigtig god ting at kalke huset indvendigt ....håber
du kan bruge det til noget ...mvh Kim

Offline Ayalone

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 50
Sv: Lus og fremgangsmåde
« Svar #2 Dato: 17 August , 2012, 19:46 »
Tak for svar.

Hvad gør kalken og er det en speciel kalk?

Min mand har købt noget der hedder Bio et eller andet, kan det ikke bruges? Det er til samme formål, men er der bedre resultat med stald chok vil vi købe det.

Offline Ayalone

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 50
Sv: Lus og fremgangsmåde
« Svar #3 Dato: 17 August , 2012, 19:50 »
Er der en der vil forklare forskellen mellem lus og blodmider?

Er pludselig i tvivl, de er alle lyse og sidder i store klaser.

Offline kim lund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 47
Sv: Lus og fremgangsmåde
« Svar #4 Dato: 17 August , 2012, 22:16 »
Hej ...
Nu er jeg ikke så stærk i kemi og lign , men kalken er med til at holde antallet af utøj nede og nu skriver du at huset er fyldt med sprækker , det er der utøjet holder til så kalkning er rigtig godt . Jeg køber kalk i 10 ltr spande samme sted som jeg køber foder , det skal bare blandes op med vand og så ellers påføres på vægge , loft og gulv ...
Blodmider er røde og lever i sprækker og strøelse og de går på dyrene om natten og suger blod fra dyret , det kan være en meget hård omgang for dyret ....Lus er klare og det er dem du kan se på dine høns , de løber rundt på selve huden af dyret .....

Offline Ayalone

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 50
Sv: Lus og fremgangsmåde
« Svar #5 Dato: 18 August , 2012, 12:31 »
Tak. Så må vi have fat i kalk også :)

Og er sikker på det må være lus så.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Lus og fremgangsmåde
« Svar #6 Dato: 18 August , 2012, 14:01 »
Kalk er rigtigt godt, for det trænger ind i selv små revner. Så efter rengøring så kalk. Det vil helt sikkert hjælpe
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Ayalone

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 50
Sv: Lus og fremgangsmåde
« Svar #7 Dato: 19 August , 2012, 18:52 »
Tak.

Hvilket produkt kan i anbefale. Er det Stald chok og hvor hurtigt må hønsene komme i huset efter behandling?

Er der nogle fif, så ikke vi bliver fuldstændig overfaldet af lus når vi går ind i huset? Bare æg hentning har resulteret i lus på kroppen i timevis.