Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Isoleret og mørklagt hønsehus  (Læst 14175 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline peves04

  • Bruger
  • Indlæg: 21
Isoleret og mørklagt hønsehus
« Dato: 30 November , 2009, 14:00 »
Hej

Jeg bor i yderste række med marker som nabo til en side, men ganske almindelig parcelhuse som naboer de resterende tre sider. Derudover er jeg ikke begejstret over at blive vækket kl 3 om natten af hanegal fordi gadelyset for den til at tro at det er nu dagen gryer. Kan selvsagt heller ikke forestille mig at mine naboer er begejstrede, er dog ikke endnu blevet mødt af sure miner.
Derfor går jeg med tanker om at bygget nyt og lækkert hønsehus, men iden da vil jeg gerne hører lidt erfaringer.

Virker et isoleret hønsehus efter hensigten? Virker en total mørklægning af huset, selv om sommeren, så hanen først begynder at gale når den får lys?

Ser frem til at hører folk erfaringer

Mvh Peter Vestergaard, Sønderborg

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Isoleret og mørklagt hønsehus
« Svar #1 Dato: 30 November , 2009, 15:04 »
God ide. Du behøver nu ikke isolere hønsehuset. Hønsen kan sagtens klare en dansk vinter uden. Det du evt. skal sørge for, er at der ikke er lys i hønsehuset om morgenen. Jeg har mine i et alm. legehus, og jeg synes ikke de er slemme til at gale før jeg lukker dem ud om morgenen. For tiden er det først ved 8.30 tiden, da det først er der det er lyst. Jeg har jo ikke lyst til at ræven skal have sig en godnat-snack i mit hønsehus på vej hjem fra nattens ugerninger ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Isoleret og mørklagt hønsehus
« Svar #2 Dato: 30 November , 2009, 17:12 »
Jeg tror, Peter mener lydisoleret.  Har ikke prøvet det, men har haft haner, der galede kl. 3 om natten - uden gadebelysning, så jeg tror ikke, mangel på lys altid virker.
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Isoleret og mørklagt hønsehus
« Svar #3 Dato: 30 November , 2009, 17:15 »
Nej, Liski, det gør det heller ikke. Har p.t. mine 2 maraner i en hestebox, som er lige under vores soveværelse. Vi bor derude, hvor der er mørkt - helt mørkt - om natten. Alligevel galer han midt om natten nogle gange, og i hvert fald fra ved 5-tiden.  Lidt surt.-
Mvh Marianne

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Isoleret og mørklagt hønsehus
« Svar #4 Dato: 30 November , 2009, 17:17 »
Så må I jo anskaffe jer nogle mere velopdragne haner. Barneveldere for eksempel  ;D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Isoleret og mørklagt hønsehus
« Svar #5 Dato: 30 November , 2009, 22:27 »
Her galer New Hampshire, Orpington og Silker om kap fra ihvertfald 0630 og muligvis tidligere, det hører jeg så blot ikke.
Og her er heller ingen fremmede lyskilder til at give hanerne ide om at det er nu der skal gales. Her er helt mørkt.
Mvh
Erik Andersen

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Isoleret og mørklagt hønsehus
« Svar #6 Dato: 30 November , 2009, 23:00 »
Vi har i en årække haft en del høns som vi udstillede.
Jeg har endnu ikke oplevet at det at der var mørkt var nok til at hanerne ikke galede midt på natten.
Jeg har hele tiden på fugleområdet via. LDF Veterinær og Miljø forsøgt at få den tåbelige regel om mørklagte huse fjernet, da det for fuglene betyder at de sulter i den mørke periode da de har en hurtig omsætning af foder. Samtidig er det et krav via. anden lovgivning at man tilgodeser fuglenes behov for lys i den mørke periode. Jeg køre i øjeblikket en sag for en fuglemand hvor kommunen kræver mørklagt hus.
Den bedste løsning er efter min mening et godt isoleret hus med dobeltruder. samtidig undgår man frostskader i kammen på hønsene, samt vandet har svære ved at fryse. Samtidig har man mulighed for lys i det tidlige forår hvor opdrætsperioden starter. Så for mig taler alt for isoleret huse og alt imod mørklagte huse som i nogle tilfælde er ren dyrplageri.  
« Senest Redigeret: 30 November , 2009, 23:02 Fra Bjarne Andersen »

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Isoleret og mørklagt hønsehus
« Svar #7 Dato: 30 November , 2009, 23:04 »
@ Bjarne

Kan helt tilslutte mig hvad du skriver. Kravet om mørklægning må være 'opfundet' af folk (læs skrivebordsgeneraler) som ikke aner hvad det hele drejer sig om, og som bestemt ikke har erfaring med fjerkræ.
Mvh
Erik Andersen

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Isoleret og mørklagt hønsehus
« Svar #8 Dato: 30 November , 2009, 23:06 »
Jeg har også lys i hønsehuset fra kl. 5 om morgenen, men der er nu roligt alligevel. Måske har jeg bare træge haner. ???
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Isoleret og mørklagt hønsehus
« Svar #9 Dato: 01 December , 2009, 01:35 »
Jeg kan helt tilslutte mig, at mørklægning ikke er optimal, og vil sikkert heller ikke hjælpe.

Men isolering vil altid dæmpe lyden, så det næsten ikke kan høres.
Mine går i garagen, og der er der ikke noget at høre, selvom jeg tænder lys ved femtiden om morgenen nu.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline peves04

  • Bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Isoleret og mørklagt hønsehus
« Svar #10 Dato: 01 December , 2009, 08:34 »
Tak for de mange indlæg. Hvis jeg sådan skal sammenfatte lidt, så er jeg helt enig. 16 timer i et mørktlag hønsehus er ikke i orden.

Har blandt andet derfor kik på følgende dims: http://www.hemel.de/product_info.php?cPath=200_221&products_id=1865&osCsid=93f7a324540a2108f496dc647709cee9

Med den har jeg forstået at man kan lave kunstigt "solnedgang". Derfor er min tanke at lade solen gå ned ca 10 og stå op igen kl 8. Mit indtryk er at hanen ikke galer om aftenen. Dertil skodder for vinduerne så jeg kan bestemme hvornår det er gale tid.

Kan det tænkes at dem som bor hvor det er mørkere end mørkt og alligevel oplever hanegal om natten, er oppe imod månen? En måneklar nat er det jo ikke mørkt, selv helt ude på landet?


Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Isoleret og mørklagt hønsehus
« Svar #11 Dato: 01 December , 2009, 18:28 »
Du kan have ret i det med månen. Så håber jeg hanen galer sig hæs allerede i aften, hvor det er måneklart!!  ;D
Mvh Marianne

Offline peves04

  • Bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Isoleret og mørklagt hønsehus
« Svar #12 Dato: 02 December , 2009, 14:12 »
Hvad så galede hanerne i den frost klare og måne beskinnede nat?

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Isoleret og mørklagt hønsehus
« Svar #13 Dato: 02 December , 2009, 14:20 »
Her hos os "galede" den udendørs vandhane, men sådan kan det jo gå, når man er lidt sent ude med at få lukket for den!

Min orpingtonhane har måske fået vinterdepression, for det er ved at være rigtig længe siden, vi har hørt ham sige ret meget.
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Isoleret og mørklagt hønsehus
« Svar #14 Dato: 02 December , 2009, 23:05 »
De fleste af de morgener jeg har hørt hanerne gale ca 0630 er der en eller anden fjummergøj der har lagt et stort gråt tæppe hen over himlen så jeg ikke har kunnet se om det var fuldmåne eller ej. :D

Desværre, den holder ikke vand. November som har været en af de mest overskyede november måneder i nyere tid, var ingen undtagelse for hanegal længe før det blev lyst.

Jeg ved ikke hvad der sæter dem i gang om morgenen. Der er jo, interessant nok, næsten aldrig hanegal efter mørkets frembrud om aftenen.
Mvh
Erik Andersen