Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Lægger jeres Brahmaer æg nu?  (Læst 11206 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Simbeta

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Lægger jeres Brahmaer æg nu?
« Dato: 07 December , 2013, 16:19 »
 ::) Hej derude :)
Jeg har nogle stk. af den skøn race, men mine ikke gider at lægge æg nu. Hvad gør I andre for at det kan lykkes?
Brahmaer, et par Sussex og et par fine Silke :)

Offline Christian Clement

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 195
  • bidt af en gal avler
Sv: Lægger jeres Brahmaer æg nu?
« Svar #1 Dato: 07 December , 2013, 18:39 »
hej
jeg havde også meget store udfordringer med at holde æg i mine brahma, så forsøgte jeg med en trix her fra forumet, at vække dem noget før, så nu har mine lys fra midnat til halv ti om formiddag, og det virker  :)
på 8 høns, i forskellig alder får jeg ca 12 æg på to dage

hilsen christian

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Lægger jeres Brahmaer æg nu?
« Svar #2 Dato: 07 December , 2013, 19:15 »
rigtig fodder og lys er vejen frem

Offline Simbeta

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Lægger jeres Brahmaer æg nu?
« Svar #3 Dato: 07 December , 2013, 19:50 »
Ok, hvad mener du med rigtig foder? kan du venligst give nogle navne på ?
Det i forhold til lys.. der er lys i taget og jeg ved godt at det er ikke nok nu hvor der er koldt og mørkt. Hvad tror du det vil hjælpe, hvis jeg vil tænde lyset eks. i dag, hvornår kan jeg forvente den første guld æg  ::)  ?
Brahmaer, et par Sussex og et par fine Silke :)

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Lægger jeres Brahmaer æg nu?
« Svar #4 Dato: 08 December , 2013, 08:05 »
der er en  masse tråde der handler om lys i den mørke tid, fodder godt æglægningsfodder, så skal de ligge æg hvis de har alderen, og overstået fældningen, og de ikke har for meget utøj

Offline Mette Kleist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...
Sv: Lægger jeres Brahmaer æg nu?
« Svar #5 Dato: 08 December , 2013, 11:27 »
Ok, hvad mener du med rigtig foder? kan du venligst give nogle navne på ?
Det i forhold til lys.. der er lys i taget og jeg ved godt at det er ikke nok nu hvor der er koldt og mørkt. Hvad tror du det vil hjælpe, hvis jeg vil tænde lyset eks. i dag, hvornår kan jeg forvente den første guld æg  ::)  ?


Hos os får de voksne høns:
3 dele Møllerens "Fuld af pep" (de nægter at æde Hønse-T)
2 dele hel hvede
1 del hel havre

Vitaminer: "Vispumin" fra America.

Der er altid foder i automaterne som efterfyldes hver morgen.

Derudover har de fri adgang til skaller.

1 gang om ugen får de Mette Nygaard’s super lækre hønseguf.

Og så får de selvfølgelig alskens lækkerier fra køkkenet…

Der er lys hos dem fra klokken ca. 5 om morgenen og indtil det er lyst udenfor. Jeg tænder ikke om aftenen. Jeg synes det giver en roligere afslutning på dagen når de går i seng når lyset naturligt forsvinder udenfor.

Det er ikke alle der lægger æg på nuværende tidspunkt, men det er vel egentlig også meget naturligt, årstiden taget i betragtning...

 :) Mette

Offline troldinden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 98
  • God dag til alle...hilsen Jette
Sv: Lægger jeres Brahmaer æg nu?
« Svar #6 Dato: 08 December , 2013, 16:57 »

Hos os får de voksne høns:
3 dele Møllerens "Fuld af pep" (de nægter at æde Hønse-T)
2 dele hel hvede
1 del hel havre

Vitaminer: "Vispumin" fra America.

Der er altid foder i automaterne som efterfyldes hver morgen.

Derudover har de fri adgang til skaller.

1 gang om ugen får de Mette Nygaard’s super lækre hønseguf.

Og så får de selvfølgelig alskens lækkerier fra køkkenet…

Der er lys hos dem fra klokken ca. 5 om morgenen og indtil det er lyst udenfor. Jeg tænder ikke om aftenen. Jeg synes det giver en roligere afslutning på dagen når de går i seng når lyset naturligt forsvinder udenfor.

Det er ikke alle der lægger æg på nuværende tidspunkt, men det er vel egentlig også meget naturligt, årstiden taget i betragtning...

 :) Mette

Mine høns får fuldfoder, lidt ekstra hvede, hønseguf, og alt det grønne jeg kan finde. Men de er faktisk ret tynde, til trods for at de kan spise alt hvad de vil af deres fuldfoder. Desuden får de Vispumin og hvidløg i deres vand.

Jeg overvejer meget, om jeg skal ændre til selv at blande deres foder, for jeg er simpelthen bange for, at de ikke får nok. Ville også rigtig gerne prøve "fuld af pep" men har kun kunne finde det på nettet, og det bliver ret dyrt at få sendt. Men mener I at jeg skal forsøge selv at lave blandingen, frem for fuldfoderet? Hønsene skal jo have det godt, og om ikke andet kan jeg vel bestille flere poser fuld af pep på en gang  ;)
Hilsen Jette :-)

0,2 Lys Sussex
0,1 Orpington - sort.
0,1 Orpington - blå.
0,2 Orpington - splash/dalmatiner.
0,2 Dværg Brahma - guld/sortbåndet.
1.0 Labrador blanding :-)

Offline jesper hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 15
Sv: Lægger jeres Brahmaer æg nu?
« Svar #7 Dato: 08 December , 2013, 23:17 »
Jeg er også begyndt at tænde lyset kl. 0500 og frem til 0900 men lader lyset være slukket om eftermiddagen for at dyrene kan finde naturlig nattesæde. Håber sku også snart de begynder at lægge nogle æg, for jeg vil gerne ha fyldt rugemaskinen til nytår eller før!! Det eneste lyset pt har afstedkommet, er at silkehønsene er begyndt at lægge æg :-) Men mon ikke snart der begynder at ske noget, hanen er begyndt at interesserer sig mere for hønsene de seneste dage så der er håb forude :-)
Mvh
Jesper Hansen
Brahma, Maran, Silke og vildfasan

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Lægger jeres Brahmaer æg nu?
« Svar #8 Dato: 16 December , 2013, 07:58 »
Hej Jesper.Mon ikke dine dyr er købt hos mig ? :) Så kan jeg fortælle at de startede æglægning allerede i august ,men jeg flyttede dem til et andet bur i håb om de skulle sætte æglægning ned igen.For til udstilling må de ikke ha lagt for mange.Jeg tror på du nok skal få æg til rugemaskinen.Og jeg kan fortælle at befrugtningen på mine var super allerede i januar måned i  år.Pøj pøj med det .Der er i øvrigt en hel tråd med den flok herinde.
« Senest Redigeret: 17 December , 2013, 18:06 Fra vbruun »
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Lægger jeres Brahmaer æg nu?
« Svar #9 Dato: 16 December , 2013, 21:41 »
Mine unghøner er også begyndt æg for en måneds tid siden og bare fordi man er væk i 4 dage og der derfor ikke er taget æg ind fra de unge Brahma hønnikker, så er der /¤/¤)(%¤#&/¤%(% en som er blevet skruk nu...........
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Lægger jeres Brahmaer æg nu?
« Svar #10 Dato: 16 December , 2013, 22:30 »
Så, så Lene. Moderer dit sprog. Der er meget unge medlemmer der læser med.  ;D ;D ;D

Så kan du jo glæde dig over at komme MEGET tidligt i gang med 2014 produktionen.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Lægger jeres Brahmaer æg nu?
« Svar #11 Dato: 16 December , 2013, 22:40 »
Ville også rigtig gerne prøve "fuld af pep" men har kun kunne finde det på nettet, og det bliver ret dyrt at få sendt.

'Fuld af pep' forhandles i Bækmarksbro, Struer og Vildbjerg. Jeg ved ikke hvad der er tættest på dig. Tjek dette link med forhandlere:
http://www.hk-hornsyld.dk/find-forhandler

Du kan gøre kortet større og ved at klikke på den enkelte forhandler får du navn og adresse.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Lægger jeres Brahmaer æg nu?
« Svar #12 Dato: 16 December , 2013, 22:49 »
Mht kunstigt lys ville jeg umiddelbart anbefale at tænde lidt senere om morgenen feks kl 0700, end de ovenfor nævnte meget tidligere 'tændinger', og så lade lyset være tændt dagen igennem til feks kl 2100.

Og hvorfor nu det??

Jeg ved ikke med Jer andre, men jeg har i hvert fald oplevet dage her i december hvor det aldrig rigtigt er blevet lyst. Jovist, solen er stået op og gået ned igen, m e n lyst blev det sgu aldrig. Solen var skjult af tætte skyer dagen igennem og det regnede eller støvregnede det meste af dagen. Havde jeg været en h*ne havde jeg nok tilbragt det meste af dagen i hønsehuset, hvor der pga den ringe lysmængde udenfor, nærmest var tusmørke hele dagen. Og hvad gør h*ns i tusmørke hos Jer? Hos mig sætter de sig til at sove.   
Mvh
Erik Andersen

Offline jesper hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 15
Sv: Lægger jeres Brahmaer æg nu?
« Svar #13 Dato: 18 December , 2013, 23:18 »
Hej Jesper.Mon ikke dine dyr er købt hos mig ? :) Så kan jeg fortælle at de startede æglægning allerede i august ,men jeg flyttede dem til et andet bur i håb om de skulle sætte æglægning ned igen.For til udstilling må de ikke ha lagt for mange.Jeg tror på du nok skal få æg til rugemaskinen.Og jeg kan fortælle at befrugtningen på mine var super allerede i januar måned i  år.Pøj pøj med det .Der er i øvrigt en hel tråd med den flok herinde.

Hej Vicki
Jeps det er dine dyr jeg forkæler hver dag for at sætte dem igang igen :-) Jeg har såmend læst din tråd om de dejlige høns. Jeg skal jo gerne ha en ornlig kok med på udstilling næste år og derfor ville jeg jo også snart gerne igang med at ruge nogle kokkekyllinger ud :-) Da jeg fik dine høns hjem, var der faktisk allerede et æg dagen efter, men det var så også det eneste de lagde. Men med flyttestress og nye omgivelser så kan man jo heller ikke forlange de skal lægge æg fra dag et. Men men men, da jeg var i hønsegården idag havde de faktisk lagt to æg så jeg jeg er fortrøstningsfuld nu. Nu får jeg se hvor stabilt de lægger æg, eller om det var et tilfælde, og så begynder jeg snarrest at samle ind til en maskinfuld :-)
Mvh
Jesper Hansen
Brahma, Maran, Silke og vildfasan

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Lægger jeres Brahmaer æg nu?
« Svar #14 Dato: 19 December , 2013, 21:31 »
Jesper det er med at samle når de er der.Og da de startede i august har æggene en okay størrelse efterhånden.Det kan du så glæde dig over.Selvfølgelig skal du igang med at lave haner.Jeg glæder mig til at høre hvordan dit første brahmaår kommer til at gå. :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand