Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Drejesyge hos duer??  (Læst 6998 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Drejesyge hos duer??
« Dato: 19 August , 2009, 18:20 »
Er der en duesagkyndig her på forum?

Min fjerkrænabo har fået "drejesyge" i hans dueslag, hvad er det for en sygdom, Jeg har aldrig hørt om den.

Duerne sidder på gulvet og laver cirkelbevægelser, først med hovedet, og senere med hele kroppen.

Naboen har aflivet alle dyrene, da han syntes at det er synd at dyrene lider.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Drejesyge hos duer??
« Svar #1 Dato: 19 August , 2009, 18:34 »
halsvridninger, så kan det være Paramyxovirus.. http://www.foedevarestyrelsen.dk/Dyresundhed/Dyresygdomme_og_zoonoser/Sygdomsoversigt/Paramyxovirus_1-infektion_PMV-1_hos_duer/Forside.htm

Hørte i søndags, at der lige havde været et udbrud af dette i Århus omegn et sted. Så det kan være det hvis nu din nabo har været i kontakt med nogle derfra.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Drejesyge hos duer??
« Svar #2 Dato: 19 August , 2009, 21:02 »
http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=550/sprog=1/grp=5/menu=3/

Ifølge linket her er det faktisk det samme som Newcastle Disease. Det har jeg godt nok aldrig hørt før.
Men at det er drejesyge, er der vist ingen tvivl om.
Drejesyge er en sygdom, et virus med det der lange sære navn, som angriber hjernen / centralnervesystemet. Det resulterer i de sære vridninger,hvor den nærmest vrider hovedet helt om i nakken, og det forhindrer duen i at spise og drikke. Den dør simpelthen af sult og tørst.
Der er så vidt jeg ved ikke andet at gøre, end at slagte, hvis man får det ind.
Det er ret smitsomt, men man kan vaccinere mod det.

« Senest Redigeret: 19 August , 2009, 21:18 Fra Storm-Olsen »

Offline Kim Stenderup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Drejesyge hos duer??
« Svar #3 Dato: 20 August , 2009, 13:54 »
Drejesyge hos duer er en variant af Salmonella-bakterien - osse kaldet Paratyfus. Paratyfus findes i flere former og Drejesyge er den form, der har angrebet hjernen hos duen. Sygdommen angriber oftest redeunger og ungdyr, men kan osse ramme de voksne duer. Dyrene mister balancesansen og vil ligge med hoved og krop i akavede positioner, denne form ender oftest dødeligt, da duerne ikke kan tage føde og vand til sig på normal vis.
Se mere om duesygdomme på adressen: www.raceduen.dk hvor man går ind i venstre side under "Dyrlægen".

Vh Kim.
De bedste hilsner fra Kim.

Pt ejer af 0,4 Isa Warren, 1,1 (Vildtgrå) Franske Væddere, 1,1 (Zobelblå Dværg-væddere, Show Racer og Cauchois i forskellige farver og varianter, 1.0 skør Missekat Sputnik.

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Drejesyge hos duer??
« Svar #4 Dato: 20 August , 2009, 14:52 »
Jeg takker for svarene.