Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjemløs moskusand  (Læst 25921 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Hjemløs moskusand
« Dato: 06 Oktober , 2021, 18:25 »
Ikke langt fra mine jorde er der regnvandssøer (meget små), hvor byens regnvand løber til og når de -søerne - er fyldte og skit mm har lagt sig på bunden - flyder ud i en å der løber lige ved siden af.

Forleden så jeg en hvid moskusand svømme rundt der nede og det ser ud som om den har tænkt sig at blive der for en tid. Jeg har kaldt på den -for at få den hjem til min mølledam - men den kikker bare undrende på mig.
Hvor dan kan jeg lokke den med mig ?? nogen forslag ? 

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Hjemløs moskusand
« Svar #1 Dato: 07 Oktober , 2021, 11:08 »
Mad, den er sikkert sulten. Den kan sikkert også flyve, og så kan du ikke komme tæt på den. Hvis den vænner sig til, at du kommer med mad til den, kan I måske blive gode venner. Flyt det tættere og tættere på din egen sø.
Jeg har en hvid moskusand på tredje år. Den stod udenfor en morgen, og da jeg lukkede op, gik den ind. Den var meget sulten og har været her siden.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Sv: Hjemløs moskusand
« Svar #2 Dato: 12 Oktober , 2021, 19:24 »
den gik på kørebanen ikke langt fra hvor den har opholdt sig i snart en uge. og nu er den væk !

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Sv: Hjemløs moskusand
« Svar #3 Dato: 13 Oktober , 2021, 19:30 »
øh, nej i dag er den tilbage  ::)

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Hjemløs moskusand
« Svar #4 Dato: 14 Oktober , 2021, 10:32 »
Så må du give den noget at spise  :)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Sv: Hjemløs moskusand
« Svar #5 Dato: 14 Oktober , 2021, 23:49 »
Det gjorde jeg så her i eftermiddags. Jeg tog en gryde med hvede og majs i og gik ind til det sted hvor hun lå i sivene. Jeg kaldte på hende og rystede gryden og tænk - hun svømmede ud i vandet og fulgte mig hen til et sted hvor der er en sement flade, her dryssede jeg så kornet ud. Hun kom forsigtigt op og viste åbenbart alt om hvad jeg kom med. Kun en god m fra mig spiste hun. Hun er helt sikkert fra et sted hvor der bor mennesker.

Jeg var over i vores kommunes medborgerhus her i byen hvor jeg bor og fortalte om det lille optrin. "nå den hvide and" sagde en af damerne der var der. Den har længe spist af spildkornet ved Danish Agros haller og ... og ... fodre den også - den lille skid, så den er altså kendt med stedet. I dag fik den selskab af et andepar - vildænder- så mon jeg kan lokke den med hjem ???

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Hjemløs moskusand
« Svar #6 Dato: 15 Oktober , 2021, 10:50 »
Prøv, det lyder hyggeligt.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 233
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Hjemløs moskusand
« Svar #7 Dato: 15 November , 2021, 10:44 »
Og du er sikker på det er en hun?
Der forsvandt nemlig en hvid andrik-ælling fra mig d. 5/10 - pistvæk, sporløst forsvundet! Ikke en fjer at se og alle de andre dyr var fuldstændigt rolige, så jeg havde svært ved at acceptere at den nok var blevet taget af ræven. Eller jaget på vingerne og jagtet ud over markerne til et sted jeg ikke kunne finde. Jeg gjorde ellers et ihærdigt forsøg, var rundt og kigge i nabohaverne og spejde ud over markerne. Også næste dag da det blev lyst igen. Advicerede endda naboerne, fordi jeg tænkte at den netop som dinhvide and ville være søgt et sted hen, der mindede om hjem.
Men akke nej :(
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Sv: Hjemløs moskusand
« Svar #8 Dato: 15 November , 2021, 19:31 »
Helt sikker, det er en and. Hun er ikke så stor og har nogle ganske få sorte fjer oven på hovedet. Du skal være meget velkommen til at få hende - læs: fange hende - for hun er mega upopulær her på egnen. Hun hærger et kunstigt bassin i nærheden, ved, at hun vender plantepotter i vandet og - og det er det værste (set med ejerens øjne) - hun æder guldfiskeunger hvis de kommer frem mens hun besøger vandet. At ejeren klager over overbefolkning med fiskeyngel - det er glemt  ;D.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 233
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Hjemløs moskusand
« Svar #9 Dato: 19 November , 2021, 18:25 »
Det lyder som om hun har fundet sig sit helt eget paradis :D
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Sv: Hjemløs moskusand
« Svar #10 Dato: 19 November , 2021, 23:31 »
ja ikke  ;), men når frost og sne kommer, fryser vand hullerne til og ræven får frit spil . . .

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Sv: Hjemløs moskusand
« Svar #11 Dato: 29 Januar , 2022, 19:40 »
Den moskusand er da også noget speciel. Nu kommer hun daglig op til gården og bliver naturligvis fodret.
Hanerne kan ikke finde us af hvad det er for en fyrinde for de angriberhende og hun gør sig klartil betrædning, men . . . ..
Så i forgårds da hun som sædvanlig fulgte mig bøjede jeg mig ned og ville ae hende og om ikke hun log mig gøre det !!. Så nu får hun hvede og knækkede majskerner og et strøg på ryggen. den lille slambert, hvad skal jeg dog gøre med hende ??

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Hjemløs moskusand
« Svar #12 Dato: 29 Januar , 2022, 19:53 »
Det ser ud til du er blevet ejer af en moskusand. Hun vil vist gerne bo hos dig Hans-Kurt.  ;)
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Hjemløs moskusand
« Svar #13 Dato: 30 Januar , 2022, 09:58 »
Jeg synes, at du skal beholde hende  :)

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 822
Sv: Hjemløs moskusand
« Svar #14 Dato: 30 Januar , 2022, 12:29 »
den har bare opdaget hvor der er godt at være.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner