Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Søger viden om kalkuner  (Læst 3416 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Stine Bæk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Søger viden om kalkuner
« Dato: 23 Februar , 2014, 22:06 »
Hejsa alle sammen.

Jeg er total grøn indenfor det at have kalkuner så håber I kan hjælpe med nogle spørgsmål.

Jeg har købt 3 stk broncekalkuner fra i sommers, de skal jo gerne ud og hygge sig.
Pt bor de i en hesteboks på 3*4 meter med sandbund og et par pinde og sidde på. For mig at se ser de ud til og nyde det :).

Mangler der noget og evt hvad?

Men her i weekenden har vi bygget en stor kalkungård, nok et par 100 kvm. Men men, jeg er så bange for om de flyver væk. De første 110 cm er trådnet og derefter er der et par tråde hestehegn. Det ender med en sluthøjde på ca 180 cm.

Er det nok eller skal der overdækning på?

Jeg har ingen overdækning på mine høns og de er aldrig fløjet væk.

Pt er der massere af grønt græs i gården, men er der ellers noget de ville kunne lide?

De har fri adgang ind og ud alle døgnets lyse timer.

De får hønsefoder, kalkflager ( eller hvad det nu hedder ) og spise og majs, brød og cornflakes som snacks

Er der noget jeg kan gøre anderledes eller bedre?

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Søger viden om kalkuner
« Svar #1 Dato: 23 Februar , 2014, 22:28 »
Det kan godt være du bliver nød til at få overdækning på kalkungården eller stække deres vinger for at hønerne ikke flyver over. En fuldvoksen hane er ikke så mobil så det skulle ikke blive et problem med ham, men unghaner eller store hanekyllinger kan også finde på at flyve over indtil de bliver for tunge.

Et par redekasser indendørs ville måske også være godt og så lige checke siddestængernes diameter/brede, da nogle glemmer at den lige skal være større end til høns.

Købe Kalkunfoder istedet for, da de har brug for noget med mere næring i end hønsefoder.

En anden ting de måske ville synes om var et par buske med bær eller nogle der tiltrækker mange insekter i kalkungården så de har noget at få tiden til at gå med samt et lille supplement til kosten.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Stine Bæk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Søger viden om kalkuner
« Svar #2 Dato: 23 Februar , 2014, 22:49 »
Hvor store skal redekasserne evt være til sådan nogle?

Pindene er ca 7 cm i diameter og de kan holde til at alle 3 sidder der på en gang :).

Hvis jeg klipper vingefjerne, hvor højt kan de så hoppe/flyve? Har en halhøj mur de gerne skulle kunne flyve over, eller kan de gå på en form for hønse/kalkun stige?

Kan man købe færdig blandet kalkun foder og hvor?

Buske må der købes, skal de have hus udenfor eller er det nok de kan gå ind som det passer dem?
Har planer om at der skal laves en form for sandbad og skygge udenfor. Så nemlig for 1 gang idag at de sandbadet, kæmpe skrummel der triller rundt og alle 3 helst overpå hinnanden :).

Nu kan jeg kalde på mine høns og de kommer farende hen til mig ( så ved de at de får et eller andet lækkert ). Kalder også på kalkunerne, men bliver det det samme? Kommer de når man kalder?

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Søger viden om kalkuner
« Svar #3 Dato: 09 Marts , 2014, 21:00 »
Jeg havde to bronze kalkuner forrige sommer.. De gik med hønsene, da deres mor var en lille bitte dværghøne. De var to hanner, og så snart de havde vinger fløj eller hoppede de over et hegn på ca 120-130 cm. Men de fløj blot over på græsplænen for de æææælsker at plukke græs, de klipper det faktisk. Vores hæk rundt om græsplænen er ca 120 cm og det ene sted har vi blot et stykke tråd på 100cm. De har aldrig været ude af selve haven.. Skønne dyr, rolige på deres egen lidt klodsede og vilde måde, og så smagte de absolut forrygende :) Dit foder ville jeg sige var okay, når de får græs en mas ved siden af :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling